ظریف خواستار پیوستن کشورهای منطقه به طرح «ابتکار صلح هرمز» شد

وزیر خارجه ایران در یادداشتی که در روزنامه کویتی الرأی منتشر کرد، خواستار پیوستن کشورهای عربی به طرح «ابتکار صلح هرمز» شد.
کد خبر: ۳۶۹۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹ - 10November 2019

ظریف خواستار پیوستن کشورهای منطقه به طرح «ابتکار صلح هرمز» شد.به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، محمد جواد ظریف‌ وزیر امور خارجه ایران، امروز در یادداشتی که در روزنامه کویتی الرأی منتشر کرد، کشورهای عربی را به «گفت‌وگوی منطقه‌ای داخلی» و «تکیه بر مردم و نیروهای ملی و تقویت روابط با همسایگان» دعوت کرد و خواستار پیوستن آنان به طرح «ابتکار صلح هرمز» شد.

وزیر خارجه ایران در یادداشتی در روزنامه‌ای عربی، منطقه را نیازمند «گفت‌وگو داخلی» دانست و با تأکید بر اینکه «امنیت خریدنی نیست»، کشورهای منطقه را به پیوستن به طرح «ابتکار صلح هرمز» دعوت کرد.

وزیر امور خارجه در این یادداشت، بار دیگر با یادآوری این نکته به کشورهای عربی که «امنیت خریدنی نیست» نوشت: «باید به این نکته ایمان داشت که امنیت از طریق خرید سلاح و انباشت و امضای توافقنامه‌های نظامی با نیروهای بیگانه حاصل نمی‌شود؛ نیروهایی که دخالت‌های مکررشان و حمایتشان از رژیم صهیونیستی، به بزرگ‌ترین خطری که تمام منطقه را تهدید می‌کند، تبدیل شده است». 

ظریف با یادآوری این نکته که «منطقه هرمز اهمیتی راهبردی در تجارت بین‌الملل و انرژی دارد و روزانه حدود پانزده میلیون بشکه نفت از آن عبور می‌کند»، «برقراری امنیت و ثبات را لازمه ارتباط با بازارهای بین‌المللی» دانست و نوشت «این امر جز با همکاری و تعامل سازنده امکان‌پذیر نیست»، و افزود: منطقه فاقد گفت‌وگوی منطقه‌ای فراگیر در حوزه‌های مختلف است؛ امری که سبب خشک شدن ریشه‌های صلح و آبادانی برای همیشه می‌شود. منطقه ما بیش از اتهامات‌زنی متقابل و استفاده از تعابیر خصمانه و خشونت‌آمیز و انباشت سلاح، نیازمند گفت‌وگوی منطقه‌ای داخلی است.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار