دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تلاش ایران برای ایجاد صلحی پایدار در خلیج‌ فارس/ گاو شیرده باید به مصلحت منطقه فکر کند

اظهارات مقامات ایرانی در راستای متقاعد کردن همسایگان برای پیوستن به طرح «ابتکار صلح هرمز» نشان از عزم این کشور در ایجاد صلحی پایدار در منطقه دارد و اگر برخی کشورها که به گاو شیرده استکبار تبدیل شده‌اند، اندکی به مصلحت منطقه فکر کنند، به این طرح می‌پیوندند.
کد خبر: ۳۶۹۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱ - 12November 2019

تلاش ایران برای ایجاد صلحی پایدار در خلیج‌ فارس/ گاو شیرده باید به مصلحت منطقه فکر کندگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز در ماه‌های اخیر با تنش‌ها و اتفاقاتی دست و پنجه نرم کرد که دلیل اصلی‌اش حضور مداخله‌جویانه و نظامی بیگانگان در این منطقه بود.

پس از این ناآرامی‌ها بود که آمریکا تشکیل ائتلاف حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس را مطرح کرد و با دعوت از 60 کشور، سرانجام پانزدهم آبان سال جاری این ائتلاف با حضور فقط شش کشور (بحرین، عربستان سعودی، امارات، انگلیس،‌ استرالیا و آلبانی) کار خود را شروع کرد؛ غیبت سه کشور کویت، قطر و عمان در این ائتلاف از نکات تامل‌برانگیز بود.

تشکیل این ائتلاف توسط آمریکایی‌ها زمانی مطرح شد که جمهوری اسلامی ایران، پهپاد متجاوز آمریکا را بعد از تجاور به حریم سرزمینی خودش ساقط کرد؛ کارشناسان سیاسی نیز تعجیل آمریکایی‌ها برای تشکیل ائتلاف پس از این ماجرا را اقدامی شتابزده و ماجراجویی خطرناکی ارزیابی کردند.

از سوی دیگر نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی ارزشمند بود تا رئیس جمهور کشورمان، کلیات طرح «ابتکار صلح هرمز» را در راستای ثبات امنیت منطقه با استفاده از ظرفیت‌های بومی و به دور از دخالت بیگانگان مطرح کند.

روحانی در این نشست، اعلام کرد که بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلاف امید» یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor )دعوت می‌کنم.

یازدهم آبان نیز خبر ارسال متن کامل این طرح برای سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و عراق توسط سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تایید شد؛ نکته قابل توجه این است که جمهوری اسلامی ایران حتی از طریق کویت، نامه‌های مکتوبی را برای مقامات کشورهای عربستان سعودی و بحرین نیز ارسال کرد.

در تازه‌ترین تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای پیوستن کشورهای منطقه به طرح «ابتکار صلح هرمز»، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان طی یادداشتی در روزنامه کویتی «الرأی» خواستار پیوستن کشورهای منطقه به این طرح شد.

ظریف در این یادداشت با اشاره به اینکه امنیت از رهگذر امضای توافقنامه‌های تسلیحاتی هنگفت و خریداری تسلیحات نظامی گسترده از نیروهای بیگانه حاصل نمی‌شود، تصریح کرد که همین نیروهای بیگانه هستند که با دخالت‌های پی در پی در امور دیگران و همچنین حمایت‌های تمام قد از رژیم صهیونیستی، بزرگترین خطر را در منطقه به وجود آورده‌اند.

وی با بیان اینکه منطقه هرمز اهمیتی راهبردی در تجارت بین‌الملل و انرژی دارد و روزانه حدود 15 میلیون بشکه نفت از آن عبور می‌کند، گفت: در حال حاضر، منطقه فاقد یک گفت‌وگوی فراگیر است و این مسأله موجب خواهد شد تا ریشه‌های صلح از بین بروند.

بی‌اعتمادی برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس (کویت، قطر و عمان) به آمریکا و نپیوستن به ائتلاف آن‌ها در منطقه و تدبیر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سایه قدرت نظامی کشور، این مهم را در ذهن متبادر می‌کند که اگر برخی کشورها که به گاو شیرده استکبار تبدیل شده‌اند، اندکی به مصلحت منطقه و حتی مصلحت خود فکر کنند به جای پیوستن به ائتلاف حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس، طرح «ابتکار صلح هرمز» را انتخاب می‌کنند.    

ارسال نامه به سعودی‌ها و بحرینی‌ها و اظهارات مقامات ایرانی در راستای متقاعد کردن همسایگان برای پیوستن به طرح «ابتکار صلح هرمز» نشان از عزم جزمِ جمهوری اسلامی ایران در ایجاد صلحی پایدار مبتنی بر همکاری کشورهای منطقه دارد و قطعا تنها راه ثبات و از بین بردن تنش در خلیج فارس و تنگه هرمز، همکاری تمامی کشورهای منطقه است.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار