دوازدهمین همایش سراسری تاریخ شفاهی برگزار می‌شود

دوازدهمین همایش سراسری تاریخ شفاهی سه‌شنبه 28 آبان در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۷۰۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱ - 16November 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست خبری دوازدهمین همایش سراسری تاریخ شفاهی ایران امروز (شنبه) در سالن توسعه ساختمان اصلی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

محسن کاظمی دبیر دوازدهمین همایش تاریخ شفاهی در این نشست اظهار داشت: این همایش سه‌شنبه 28 آبان در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

دوازدهمین همایش سراسری تاریخ شفاهی برگزار می‌شود

وی افزود: این همایش با هدف تبیین نسبت و ضرورت بازشناسی نقش و بازیابی اولویت‌های تاریخ شفاهی در عرصه جهاد سازندگی، صنعت، مهندسی و پشتیبانی در دفاع مقدس برگزار می‌شود. همچنین پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی، امور اداری و انتظامی، اعزام و تدارکات، صنعت، ابتکارات و اختراعات، مستندسازی و آرشیو‌های اداری، واحد‌های اختصاصی مرتبط با دفاع مقدس در ادارات و... از جمله اهداف همایش سراسری تاریخ شفاهی خواهد بود.

دبیر دوازدهمین همایش سراسری ایران تصریح کرد: ۲۰ مقاله به دبیرخانه دوازدهمین همایش تاریخ شفاهی ارسال شده است. مقالات داوری و ۱۲ مقاله برای ارائه انتخاب شده است که سه پنل برای ارائه مقالات در نظر گرفتیم.

کاظمی عنوان کرد: در دورانی که تاریخ شفاهی رونق چندانی نداشت، سنگ‌بنای تاریخ شفاهی در سال ۸۳ زده شد و اولین همایش تاریخ شفاهی در دانشگاه اصفهان برگزار شد. در همان سال دو همایش تاریخ شفاهی برگزار شد تا به چرایی تاریخ شفاهی پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله همایش‌هایی در خصوص تبیین تاریخ شفاهی برگزار شد که ماحصل آن چندین جلد کتاب است. در هر همایش مقالات خوبی به دبیرخانه همایش ارسال می‌شد که پس از داوری، برخی از آن‌ها در همایش‌ها ارائه شد.

حجت ترشیزی، مدیرکل امور اداری وزارت جهاد کشاورزی در این نشست اظهار داشت: تاسیس جهاد سازندگی یک نقطه امیدی شد برای کسانی دل به انقلاب سپرده بودند. در آن زمان جهاد با سازندگی ادغام شد. در طول جنگ و پس از آن جهاد سازندگی به ثبت وقایع پرداخت، اما امروز بحث مهندسی فرهنگی و خدمت‌رسانی در دوران دفاع مقدس مغفول مانده است.

وی افزود: در اوج دوران دفاع مقدس، جهاد سازندگی پل بعثت را ساخت. در این مقطع حساس کمتر از ۱۰۰ سند مکتوب آن هم چند حمام صحرایی، تدارکات و ... مشاهده می‌شود. شاهکار‌های جهاد سازندگی باید با ابزار تاریخ شفاهی اطلاع رسانی شود.

ترشیزی خاطرنشان کرد: از سال ۶۰ تاریخ شفاهی آغاز شده است، اما به دلیل رعایت نشدن مسائل فنی، در حال حاضر پنج هزار فایل مصاحبه از دوران دفاع مقدس موجود است که قابل استفاده نیست.

وی گفت: در بیانه گام دوم انقلاب، ۲۴ بار واژه جهاد استفاده شده است. بیانیه ۱۰ بُعد را از جوانان مطالبه می‌کند. جهاد کشاورزی (جهاد سازندگی) نیز در این راستا نیاز دارد به ابعاد اجتماعی مهندسی جهاد بپردازد.

عبدالله فاتحی معاون اداره کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست اظهار داشت: بزرگان جهاد کشاورزی همیشه دغدغه ثبت وقایع جنگ را داشته‌اند. در آن زمان حتی فرماندهان جنگ هم اذعان می‌کردند که باید وقایع جنگ و ایثارگری رزمندگان ثبت شود. در ابتدای جنگ بر حسب سلیقه، سپاه، ارتش و جهاد آثار و وقایع را ثبت می‌کردند. مدتی بعد نیز گرو‌های سمعی و بصری، گروه آوینی و... پای کار آمدند و به ثبت وقایع پرداختند.

وی افزود: در آن زمان هر قرارگاه مسئول ثبت و ضبط وقایع و خاطرات بود. از سال ۶۴ بعد از عملیات خیبر مسولان به فکر ایجاد تشکیلات مستقلی برای ثبت وقایع جنگ افتادند. تشکیلاتی ایجاد شد. واحد‌ها به جذب رزمندگان پرداختند. برای این نیرو‌ها توضیح داده شد که ارزش ثبت خاطرات کمتر از رزم نیست. برایشان جزوه آماده کردیم تا اطلاعاتشان در این زمینه افزایش یابد. در راه نیز شهدایی همچون نعمت، شرعی و... را تقدیم اسلام کردیم. این گروه به گروه ۴۰ شاهد معروف شد.

فاتحی عنوان کرد: آرشیو اسناد جنگ در حال حاضر در دسترس محققین و پژوهشگران قرار دارد. پروژه‌ای تحقیقاتی از سال 1392 شروع شده که در آن از ابتدای تاریخ جهاد تا پایان دوران دفاع مقدس و بعد از آن فعالیت‌های جهاد تا سال 1379 که جهاد و کشاورزی با هم ادغام شدند در آن مورد بررسی قرارگرفته است. ماحصل آن هفت جلد کتاب است که درباره نحوه تشکیل جهاد سازندگی کار مطالعاتی خوبی در آن صورت گرفته است. پشتوانه این تحقیقات 23 جلد اسناد مکتوب، عکس و ساعت‌ها فیلم است که مدیریت آن را ستاد کل نیروهای مسلح برعهده گرفته و در شهریور امسال به پایان رسید.

علی‌رضا کمره‌ای پژوهشگر و عضو هیئت داوران در تکمیل سخنان فاتحی اظهار داشت: مهندسی، پشتیبانی و صنعت منحصر به جهاد سازندگی نبود بلکه در سپاه و ارتش نیز به ثبت وقایع می‌پرداخت اما ثبت و ضبط وقایع و خاطرات در جهاد بروز پیدا کرد. سیر و سرگذشت مهندسی در جنگ از روزهایی آغاز شد که شکل‌گیری آن قابل بحث است.

وی با بیان این که شهید چمران مراحل اولیه ثبت تاریخ شفاهی را پایه گذاری کرد، گفت: تاریخ شفاهی شباهت های زیادی با خاطره نویسی، خاطره گویی و روایت گری دارد. در حالی که تاریخ شفاهی به عنوان یک رویکرد و راهبرد به موضوع می‌نگرد. از این رو نمی‌توان آن را با خاطره‌گویی مقایسه کرد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها