تشریح عملکرد 6 ماهه نخست اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد در سال‌جاری

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد عملکرد این اداره‌کل در 6 ماهه نخست امسال را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۷۰۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ - 17November 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یاسوج، سرهنگ «امیرعباس آسمند» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد در دیدار فرمانده سپاه فتح استان با کارکنان این اداره‌کل با تشریح عملکرد واحد‌های مختلف در 6 ماهه نخست سال جاری، اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون سه نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد که در این نشست‌ها 98 مصوبه داشتیم.

وی با بیان اینکه در 6 ماهه نخست امسال 119 برنامه سازمانی را اجرا کردیم به عملکرد مدیریت امور یادمان‌ها و موزه دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: مکان‌یابی جهت تشییع و تدفین شهدای گمنام از مهمترین وظایف این مدیریت است که امسال کار مکان‌یابی جهت تدفین شهدای گمنام در بخش سرفاریاب انجام شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اکنون 21 یادمان شهدای گمنام در استان داریم که احداث 14 یادمان تکمیل شده و 5 یادمان نیز بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که احتمالا تا پایان دهه فجر بهره‌برداری برسند.

آسمند با بیان اینکه یادمان‌های شهدای گمنام سوق و دیشموک نیز حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، عنوان کرد: امسال هر کدام از این دو یادمان 100 میلیون تومان اعتبار دارند و امیدواریم هر چه سری‌عتر شاهد تکمیل آنها باشیم.

وی عنوان کرد: امسال 200 میلیون تومان اعتبار نیز برای ساماندهی یادمان شهدای گمنام شهر یاسوج در نظر گرفتند و به دلیل عملکرد ضعیف شهرداری، کار ساماندهی این یادمان به بسیج سازندگی واگذار شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان در زمینی به مساحت 13 هزار مترمربع، گفت: سال گذشته 600 میلیون تومان اعتبار استانی برای این پروژه گرفتیم و تسطیح، خاکبرداری و آزمایش خاک آن انجام شده و 492 متر‌مربع آن باید محصورسازی می‌شد که تاکنون پی‌کنی آن انجام گرفته است.

آسمند با اشاره به عملکرد مدیریت اسناد و مدارک دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: تاکنون حدود 120 هزار مورد سند دفاع مقدس جمع‌آوری شده که 80 هزار مورد آن به صورت دیجیتالی جمع‌آوری شده است.

وی اضافه کرد: در زمینه تاریخ شفاهی رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا نیز 6 کتاب تولید شده و مصاحبه‌های زیادی انجام گرفته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد برپایی نمایشگاه اسنادی در مناسبت‌های مختلف، توسعه و تقویت کتابخانه‌های عمومی استان به کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، چاپ کتب اسنادی و برگزاری کارگاه‌های تاریخ شفاهی را از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل عنوان کرد.

آسمند گفت: امسال چاپ و تولید 40 عنوان کتاب در دستور کار قرار گرفته که از این تعداد 30 عنوان مکتوب و 10 عنوان صوتی بوده و تاکنون تولید و چاپ 36 عنوان از این کتب محقق شده است.

وی به عملکرد مدیریت پیشکسوتان دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش پیشکسوتان دفاع مقدس، اعزام پیشکسوتان دفاع مقدس به مدارس، دانشگاه‌ها، اداره‌ها و اماکن عمومی، سرکشی از پیشکسوتان خاص، ایجاد بانک اطلاعاتی و شناسایی پیشکسوتان، تشکیل شورای پیشکسوتان دفاع مقدس در استان و برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی ویژه پیشکسوتان دفاع مقدس و خانواده‌های آنها از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در این حوزه انجام شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد برگزاری 15 برنامه فرهنگی در یادمان‌های شهدای گمنام، آموزش روایتگری راهیان نور با مشارکت سپاه برای 110 نفر، 54 مورد سرکشی از خانواده‌های شهدا، مشارکت در برگزاری 11 یادواره شهید و تهیه فیلم مستند کوتاه با موضوع دفاع مقدس و موضوع مقاومت و شهدای حرم را از دیگر برنامه‌هایی دانست که توسط این اداره‌کل انجام شد.

آسمند اجرای نمایش خیابانی و تئاتر صحنه‌ای در مناسبت‌های مختلف، برگزاری کارگاه فیلم‌سازی و نمایشنامه‌نویسی، مستندسازی تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس، برگزاری نمایشگاه‌های خوشنویسی، نقاشی و عکس را از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل عنوان کرد.

وی با اشاره به شروع تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس از سال 96، گفت: در این راستا، 43 جلسه تخصصی در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برگزار و 280 مدخل شناسایی شد که البته برخی از این مداخل هیچ سندی نداشته و باید برای آنها جایگزین تعیین شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دانشگاه یاسوج مجری تدوین این دانشنامه است، ادامه داد: تاکنون 30 درصد از کار تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس انجام شده است.

آسمند اجرای طرح‌های فرهنگی با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، تولید مستند نقش زنان در دفاع مقدس و برگزاری همایش پیام آوران عاشورا را از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه بانوان عنوان کرد و بیان داشت: همایش اسوه‌های صبر و مقاومت نیز در 6 ماهه دوم سال برگزار می‌شود.

وی به برنامه‌های حوزه مشارکت روحانیت در دفاع مقدس این اداره‌کل اشاره کرد و متذکر شد: ثبت 2 مورد تاریخ شفاهی نقش روحانیت در دفاع مقدس، برگزاری همایش تجلیل از پیشکسوتان روحانی، مشارکت در برگزاری یادواره شهدای روحانی شهرستان بویراحمد و تدوین و چاپ کتاب شهدای روحانی چند استان از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار