نمایش اقتدار ارتش(۵۶)/ مشروح اخبار دفاع پرس از چهارمین روز رزمایش محمد رسول‌الله(ص)

سوخوها نیز شکارچی دریا شدند/ اخراج ناوشکن‌های غربی با کارت قرمز نداجا

یکی از مهم‌ترین اتفاقات چهارمین روز رزمایش محمد رسول الله (ص) شلیک جنگنده‌های سوخو۲۴ برای اولین بار به شناورهای سطحی بود که اجرای موفقیت‌آمیز این عملیات توسط متخصصین جوان صنایع دفاعی کشور از طریق هوا به سطح، انهدام اهداف شناور دشمن را در دریا به اثبات رساند.
کد خبر: ۳۷۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰ - 28December 2014

سوخوها نیز شکارچی دریا شدند/ اخراج ناوشکن‌های غربی با کارت قرمز نداجا

به گزارش خبرنگار دفاعی دفاع پرس اعزامی به منطقه رزمایش ارتش، در ایستگاه چهارم، دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه عملیاتی جاسک، اقدامات هوایی خود را به سطح دریاها رساندند؛ جنگندههای سوخو۲۴ برای نخستین بار بود که با شلیک راکتهای بهینهسازی شده توسط متخصصان جوان صنایع دفاعی کشور، اهداف شناور را در دریا منهدم کردند و در واقع اهداف سطحی را با موفقیت مورد هدف قرار دادند. از طرفی اخطار نیروی دریایی ارتش و اخراج ناوشکنهای فرامنطقه ای از منطقه رزمایش نیز اتفاق جالبی بود که در چهارمین روز تمرین سلحشوران ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

مشروح این اقدامات و اتفاقات منحصر به فرد ارتشیان همیشه در صحنه انقلاب اسلامی در منطقه رزمایش محمد رسول الله (ص) به شرح ذیل آمده است:

*نداجا با سفر به مناطق دوردست فرهنگ والای ایرانی را در سایر کشورها به نمایش میگذارد

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: این نیرو با سفر به مناطق دوردست و پهلوگیری در سواحل کشوهای مختلف، فرهنگ والای ایرانی را پیش چشم مردم سایر کشورها به نمایش میگذارد.

امیر دریادار حبیبالله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اهمیت دریا و تأکید بر لزوم آبادانی سواحل مکران اظهار داشت: استعمارگران در راستای سیاستهای استعماری خود، در طول سالیان گذشته تلاش زیادی داشتند تا مردم ساحلنشین را از سواحل دور نگه دارند، که در این امر نیز موفق بودند.

وی در ادامه با اشاره به جنگ ۵۰۰ سال پیش انگلیس و هلند بر سر مالکیت سواحل مکران، گفت: در پی دستور مقام معظم رهبری برای آبادسازی این سواحل، نیروی دریایی ارتش دست به کار شده و تلاش خود را در این راستا معطوف داشته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به سخن فرمانده معظم کل قوا مبنی بر اینکه نیروی دریایی یک نیروی نظامی، سیاسی، فرهنگی و بینالمللی است، اشاره و تصریح کرد: این فرمایشات حضرت آقا تأکید بر راهبردی بودن نیروی دریایی دارد.
دریادار سیاری ادامه داد: نیروی دریایی با سفر به مناطق دوردست و پهلوگیری در سواحل کشوهای مختلف، فرهنگ والای ایرانی را پیش چشم مردم سایر کشورها به نمایش میگذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رزمایش گسترده ارتش اشاره و تأکید کرد: اصحاب رسانه در انتقال پیام رزمایش که حاوی صلح و دوستی برای کشورهای همسایه و اقتدار و بازدارندگی در برابر کشورهای فرامنطقهای است، نقش مهمی دارند.
فرمانده نداجا در پایان از عملکرد عوامل رسانهای پوشش دهنده اخبار رزمایش مشترک محمد رسولالله (ص) ارتش تقدیر کرد.

*انهدام شناورهای مهاجم با شلیک موشکهای ماوریک از جنگندههای نهاجا

شناورهای مهاجم با شلیک موشکهای ماوریک از جنگندههای نهاجا منهدم شدند.

جنگندههای F۴ (فانتوم) نیروی هوایی ارتش به منظور پشتیبانی از یگانهای شناور نیروی دریایی با شلیک موشکهای ماوریک، نسبت به انهدام اهداف شناور دریایی اقدام کردند.

ماوریک یک موشک جنگی هوا به سطح است که برای شرایط بد آب و هوایی طراحی شدهاست و در برابر هدفهای دور و نسبتا بزرگ موثر است. از هدفهای این موشک میتوان ماشینهای زرهی، پدافندهای هوایی، کشتیها، ماشینهای ترابری زمینی، و مخازن نفت را نام برد.
این موشک به سیستم الکترواپتیکال تصویرساز (تصویر سازی از هدف به صورت الکترونیکی) مجهز است. ماوریک از سیستم هدف یاب مادون قرمز نیز بهره میبرد.

*با موشک بهینهسازیشده ماوریک بیشتر آشنا شوید/ شکار اهداف متحرک زمینی از بلندای آسمان

موشک بهینهسازیشده ماوریک نسبت به کلاس خود از دقت بالا و سرعت لازم برخوردار است به نحوی که میتواند اهداف خود را سرنقطه مورد اصابت قرار دهد.

امیر سرتیپ دوم خلبان حسین چیتفروش، سخنگوی نیروی هوایی ارتش در رزمایش مشترک محمد رسولالله (ص)، در گفتوگو با خبرنگار دفاعی دفاع پرس اعزامی به منطقه رزمایش، اظهار کرد: موشکهای هوا به زمین بهینهسازی شده برای اهداف متحرک در دریا، اعم از انواع شناورهای دریایی ساخته شده است.

وی با بیان اینکه این موشک در کلاس موشکهای ماوریک است، افزود: این موشک بهینهسازی شده است و نسبت به کلاس خود از دقت بالا و سرعت لازم برخوردار است به نحوی که میتواند اهداف خود را سرنقطه مورد اصابت قرار دهد.

سخنگوی نیروی هوایی در رزمایش مشترک محمد رسولالله (ص) با اشاره به اینکه این موشک روی جنگندههای سوخو و اف۴ قابل نصب است، افزود: موشک بهینهسازی شده هوا به زمین نوعی موشک هوشمند است که اهداف خود را میبیند و با تحرک آن تغییر مسیر میدهد و تا نقطه اصابت حرکت شناور را دنبال میکند.

گفتنی است، موشک ماوریک یک موشک تاکتیکی هوا به زمین هدایت شونده است که برای پشتیبانی هوایی مورد استفاده قرار میگیرد و طبق ماموریت برای سرکوب و دفاع طراحی شده است.

این موشک قابلیت کشف دامنه وسیع (شعاع) از اهداف را داراست و غالبا علیه کشتیها و حاملان سوخت به کار میرود.

فانتوم نهاجا مجهز به موشک ماوریک

ماوریک یک بدنه استوانهایی دارد که در جلوی آن یک شیشه گرد مجهز به سیستم الکترواپتیکال تصویرساز (تصویر سازی از هدف به صورت الکترونیکی) مجهز است. این موشک از سیستم هدف یاب مادون قرمز نیز بهره میبرد.

*اخطار نداجا به ناوشکنهای فرا منطقهای/ ناوشکنها منطقه رزمایش را ترک کردند

امروز یک فروند هواپیمای شناسایی نیروی دریایی ارتش در ماموریت شناسایی خود با هشدار به ناوشکنهای فرامنطقهای آنها را مجبور به ترک منطقه رزمایش کرد.

امیر سیاوش جره، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: امروز یک فروند هواپیمای شناسایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ماموریت شناسایی خود با هشدار به ناوشکنهای فرامنطقهای آنها را مجبور به ترک منطقه رزمایش کرد.

این هشدار در پی ورود ناوشکنهای فرامنطقهای به محدوده برد موشکهای نیروی دریایی ارتش در منطقه عمومی رزمایش گسترده محمد رسولالله (ص) ارتش صورت گرفت و باعث شد این ناوشکنها بلافاصله پس از دریافت اخطار منطقه رزمایش را ترک کنند.

رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان محمد رسول الله (ص) از چهارم دیماه در منطقهای به وسعت ۲ میلیون ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه در اقیانوس هند آغاز شد و تا دهم این ماه ادامه دارد.

*عملیات مینریزی و مینروبی یگانهای نداجا/ سامانه مینشکار عملیاتی شد

در چهارمین روز رزمایش گسترده محمد رسولالله (ص)، یگانهای نیروی دریایی ارتش به اجرای عملیات مینریزی در دریای عمان، و مینروبی در مناطق دریایی رزمایش پرداختند.

یگانهای پروازی، شناورهای سطحی، قایقهای تندرو، زیردریاییهای سنگین کلاس طارق، و شناورهای بومی و بهینه شده، بهمنظور جلوگیری از نفوذ دشمن به آبهای ساحلی به اجرای عملیات مینریزی پدافندی در دریای عمان و محدوده منطقه رزمایش پرداختند.

همچنین در پی مینریزی نیروهای مهاجم در راستای آسیب رساندن به خطوط مواصلاتی و محل عبور و مرور شناورهای خودی، نیروی دریایی ارتش بهمنظور تأمین امنیت کشتیهای تجاری و نفتکش و باز نگهداشتن این خطوط، با بهرهگیری از بالگردهای RH به انجام عملیات مینروبی اقدام کردند.

در همین راستا سامانه جدید مینشکار تلفیقی نیروی دریایی ارتش با حضور امیر دریادار حبیبالله سیاری فرمانده این نیرو رونمایی شد.

سال گذشته اولین مینشکار نیروی دریایی با حضور امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش عملیاتی شده بود. این سامانه که توسط یک فروند بالگرد RHکشیده میشود، میتواند با ایجاد امواج الکترومغناطیس چاشنی مینهای دریایی را فعال و آنها را منفجر کند، اما در این رزمایش سامانه جدید صوتی نیز به این سامانه اضافه شد که با ایجاد صوت در زیر آب مینهای دریایی با چاشنیهای صوتی را منفجر میکند.

این برای اولین بار است که این دو سامانه با تلفیق یکدیگر عملیاتی میشوند که البته توانایی استفاده جداگانه از آنها نیز وجود دارد.

این سامانه مینشکار برای انهدام مینهای هوشمند کفخواب استفاده میشود که این مینها در دنیا کاربرد زیادی دارند.

ایمنی و سرعت بالا (در حدود ۲۰ نات) از جمله ویژگیهای این سامانه مین شکار است و با توجه به توانایی سوختگیری بالگردRHمیتواند در حدود ۱۰ ساعت به صورت پیوسته این عملیات انجام شده و محوطه وسیعی مورد پاکسازی قرار گیرد.

به نقل از یکی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی ارتش این سامانه کاملاًبومی بوده و هیچ الگوگیری خارجی و آموزش قبلی در رابطه با آن وجود نداشته است.

همچنین امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی به کارگیری این سامانه را ارتقاء دهنده توان این نیرو در پاکسازی آبها از آلودگی به مین عنوان کرد و اظهار داشت: امروز دیگر همه میدانند ما توانایی ایجاد امنیت را در منطقه داریم و آماده انجام تمرینهای مشترک دریایی با کشورهای منطقه هستیم چون مطمئنیم همین کشورها برای برقراری امنیت در منطقه کافی هستند.

*ارتباط زنده رادیویی دفاع پرس با خلبان جنگنده «فانتوم» در حین پرواز: عملیات عالی بود

خبرنگار دفاع پرس با برقرار ارتباط زنده رادیویی با خلبان جنگنده فانتوم نهاجا در حین پرواز، نحوه اجرای عملیات انهدام شناورهای مهاجم دشمن فرضی را از این خلبان جویا شد.

یکی از خلبانان شرکتکننده در عملیات امروز نهاجا علیه شناورهای مهاجم دشمن فرضی، در ارتباط زنده رادیویی با خبرنگار دفاع پرس، در حین پرواز در خصوص این عملیات گفت: هدف مد نظر پس از شلیک موشک ماوریک به صورت صد در صد منهدم شد.

وی این عملیات را یک عملیات عالی ارزیابی کرد.

شایان ذکر است، صبح امروز جنگنده بمبافکنهای F۴ (فانتوم) با پرواز بر فرزا دریایی عمان، شناورهای مهاجم را با موشک ماوریک مورد هدف قرار دادند.

*شلیک موشکهای هوا به سطح توسط جنگندههای سوخو برای نخستینبار

در چهارمین روز از رزمایش محمد رسولالله (ص) جنگندههای سوخو۲۴ برای نخستینبار با شلیک راکت شناورهای سطحی را مورد هدف قرار دادند.

پس از شلیک موفق موشکهای ماوریک توسط جنگنده بمبافکنهای F۴ (فانتوم) نهاجا به سمت شناورهای مهاج دشمن فرضی، جنگندههای سوخو۲۴ نیز اهداف سطحی را با موفقیت مورد هدف قرار دادند.

بنابراین گزارش جنگندههای سوخو۲۴ برای نخستیبار بود که با شلیک راکتهای بهینهسازی شده توسط متخصصان جوان صنایع دفاعی کشور، اهداف شناور را در دریا منهدم میکردند.

در این بین ۲ فروند جنگنده سوخو ۲۴ با پرواز بر فراز منطقه عملیات سوختگیری هوایی را به نمایش گذاشتند.

*کنترل چند برابری مناطق حساس و حیاتی کشور توسط پدافند هوایی

جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء (ص) گفت: کنترل راهها و کریدورهای هوایی، مناطق حساس و حیاتی و هستهای کشور از وظایف قرارگاه پدافند هوایی است و حساسیت پدافند هوایی در این مناطق چند برابر است.

امیر سرتیپ صباحیفرد جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء (ص) در مرکز عملیات قرارگاه پدافند هوایی مستقر در منطقه رزمایش حضور یافت.

سرتیپ صباحیفرد درباره فعالیتهای قرارگاه پدافند هوایی و اهمیت آن در کشور اظهار داشت: کنترل راهها و کریدورهای هوایی مناطق حساس حیاتی و هستهای کشور از وظایف قرارگاه پدافند هوایی است و حساسیت پدافند هوایی در این مناطق چند برابر است.

وی در ادامه تصریح کرد: شلیکهای موفقیتآمیز دیروز گوشهای از اقتدار و توانمندیهای قرارگاه پدافند هوایی است که میتوانستیم به مردم و جهانیان نشان دهیم و به معرض نمایش بگذاریم.

جانشین قرارگاه پدافند هوایی با اشاره به دستاوردهای قرارگاه پداقند هوایی گقت: دستآوردها و توانمندیهای دفاعی ما اجازه هرگونه تحرک و اقدامی را از دشمنان بیمحتوا و پوشالی سلب کرده و قرارگاه پدافند هوایی با تمام توان از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع، و سرافرازی و سربلندی را تقدیم میهن عزیز ایران اسلامی مینماییم.

وی در پایان عنوان کرد: با استفاده از شبکه دیدهبانی بصری، رصد مداوم رادارهای ثابت و تاکتیکی، به کارگیری سامانههای جمعآوری اطلاعات سیگنالی و تشکیل کارگروه ویژه، شبانهروزی در مرکز عملیات پدافند هوایی نسبت به تامین امنیت فضای جمهوری اسلامی ایران اقدام مینماییم.

*جنگندههای ما قابلیت رقابت با هواپیماهای نسل جدید را دارند/ آمادگی نهاجا برای انجام هر نوع عملیات

فرمانده قرارگاه تاکتیکی نیروی هوایی ارتش در منطقه رزمایش محمد رسولالله (ص) با بیان اینکه غالب تجهیزات و تسلیحات جنگندههای یگان هوایی ما تغییر کرده است، گفت: جنگندههای ما قابلیت رقابت با هواپیماهای نسل جدید را دارند.

امیر خلبان مجید پیرهادی فرمانده قرارگاه تاکتیکی نیروی هوایی ارتش در منطقه رزمایش محمد رسولالله (ص) در گفتوگو با خبرنگار دفاعی

دفاع پرس اعزامی به منطقه رزمایش ارتش، با اشاره به نقش و توانمندی نیروی هوایی در نبرهای احتمالی، اظهار داشت: جنگهای اخیر ثابت کرده است نیروهای هوایی مهمترین نقش را در عرصه منازعات ایفا میکنند.

وی افزود: ما به عنوان نیروی هوایی ارتش، آمادی اجرای هرگونه عملیات آفندی و پدافندی و حتی پشتیبانی نیروهای سهگانه ارتش را داریم.

امیر پیرهادی با اشاره به توانمندیهای این نیرو در عرصه پاسخگویی به دشمن تصریح کرد: برخی تصور میکنند چون هواپیماهای ما جدید نیستند، لذا قابلیت لازم را هم ندارند. اما باید بگویم با این جنگندهها، آمادگی لازم را برای مقابله با هر نوع تهدید را داریم.

وی با بیان اینکه تمامی سیستمهای این جنگندهها بهینهسازی شده است، تصریح کرد: غالب تجهیزات و تسلیحات جنگندههای یگان هوایی ما تغییر کرده است؛ بهطوریکه قابلیت رقابت ما هواپیماهای نسل جدید را دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار