حماسه‌ کربلای پنج-14

قرارگاه کربلا به فرماندهی سردار غلامپور مامور آماده سازی منطقه شلمچه

محسن رضایی پس از بازگشت از امیدیه، بدون درنگ جلسه‌ای تشکیل داد و با ذکر مقدماتی درباره‌ی ضرورت اجرای عملیات موفق، تقسیم کار را به عنوان دستور عملیاتی به قرارگاه‌ها ابلاغ کرد.
کد خبر: ۳۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶ - 29December 2014

قرارگاه کربلا به فرماندهی سردار غلامپور مامور آماده سازی منطقه شلمچه

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، هنوز 48 ساعت از ناکامی رزمندگان اسلام در عملیات کربلای 4 نگذشته بود که فرمانده کل سپاه، فرماندهان قرارگاهها و یگانها را برای بررسی دلایل این ناکامی و بحث و گفتوگو دربارهی عملیات آینده به قرارگاه خاتمالانبیا فراخواند. فرماندهان یکی پس از دیگری وارد قرارگاه شدند و به صف نمازجماعت ظهر و عصر پیوستند که در سنگر فرماندهی برگزار میشد. پس از برگزاری نماز هریک به گوشهای رفته منتظر شروع جلسه شدند. هنوز آثار ناکامی کربلای 4 و خستگی آن در چهرهها دیده میشد. احمد غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا به همراه احمد صیاف زاده (مسئول عملیات قرارگاه کربلا) و غلامرضا محرابی(مسئول اطلاعات قرارگاه کربلا) در گوشهای از سنگر با تنی چند از فرماندهان گفتوگو میکردند. موضوع اصلی بحث آنها نیاز نیروها و کادر یگانها به مرخصی و استراحت بود. غلامپور نیز آنها را به نتیجهی جلسهی بعد از ظهر فرامیخواند و میگفت باید دید نظر آقامحسن در این باره چیست. به هر تقدیر جلسه بعد از ظهر 5 دی 65 تشکیل شد و پس از بحث و گفتوگوهای بسیار، فرمانده کل سپاه ضمن رد درخواست فرماندهان مبنی بر تاخیر در اجرای عملیات و دادن مرخصی به نیروها، منطقه شلمچه را به عنوان مناسبترین منطقه برای عملیات آینده انتخاب کرد. عمده دلایل انتخاب این منطقه برای عملیات آینده به شرح زیر بود:

1.     منطقهی شلمچه باتوجه به نزدیکی به هدف بصره، شرایط سیاسی و نظامی لازم را دارد.

2.     باتوجه به موفقیت لشکر 19 فجر و تیپ 57 ابوالفضل در محور شلمچه در عملیات کربلای 4، دورنمای امیدوارکنندهای نسبت به شکستن خط دشمن و نفوذ در منطقه پنج ضلعی(شلمچه) وجود دارد.

3.     منطقه شلمچه همواره به عنوان یکی از اصلیترین راهکارهای نفوذ به شرق بصره در دستور کار عملیاتی سپاه بود و دربارهی این منطقه بحثهای مختلفی انجام شده بود.

4.     فرماندهان قرارگاهها و یگانهای سپاه نسبت به این منطقه ذهنیت مناسبی داشتند.

5.     به دلیل نزدیکی منطقهی عملیاتی کربلای 4 (محور ابوالخصیب) به منطقهی شلمچه عقبهی یگانهای شرکتکننده در عملیات کربلای 4 نزدیک به منطقه شلمچه بود و نیازی به نقل و انتقالهای گسترده یگانها نبود.

پس از انتخاب منطقهی شلمچه به عنوان عملیات آینده، فرمانده سپاه و تعدادی از فرماندهان اصلی جنگ برای ارائه گزارش به فرمانده عالی جنگ به سمت امیدیه حرکت کردند. در این جلسه ابتدا گزارشی از دلایل ناکامی سپاه در عملیات کربلای 4 ارائه شد و سپس منطقه شلمچه به عنوان عملیات آینده سپاه به ایشان پیشنهاد شد. آقای هاشمی خاطرات خود را از این جلسه چنین بیان میکند:

«عصر فرماندهان سپاه آمدند. از عدم موفقیت عملیات ناراحت بودند، برنامه جدید را گفتند. به جای یک حملهی بزرگ، سه حمله کوچکتر پیشنهاد نمودند. در ستاد بحث و تصویب شد. آقای غلامعلی رشید معاون عملیات سپاه مخالف بود. قرار شد تا فرداشب، زمانبندی شده بگویند. ارتشیها به غرب و سپاهیها به جنوب رفتند.»

موافقت آقای هاشمی با پیشنهاد سپاه، بارقهای از امید در میان فرماندهان حاضر در جلسه ایجاد کرد، اما این مسئله نمیتوانست به طور کامل سرخوردگیهای ناشی از ناکامی در عملیات کربلای 4 را پوشش دهد. به همین دلیل به نظر میرسید پیشنهاد منطقه شلمچه بیش از آنکه ناشی از یک تدبیر عملیاتی باشد، برای پشت سر نهادن بحران شکست در عملیات سرنوشتساز است. از این رو فرمانده عالی جنگ به منظور رفع هرگونه ابهام و تردید مجددا تاکید کرد: انجام عملیات در شلمچه مانند عملیات مهران یک دستور است.

پس از این جلسه فرمانده سپاه پاسداران به اتفاق همراهان به قرارگاه خاتم سپاه بازگشتند تا مقدمات اجرای عملیات آینده را فراهم کنند. در این بین آنچه حائز اهمیت بود رفع ابهام و تردید فرماندهان نسبت به عملیات آینده بود. محسن رضایی پس از بازگشت از امیدیه، بدون درنگ جلسهای تشکیل داد و با ذکر مقدماتی دربارهی ضرورت اجرای عملیات موفق، تقسیم کار زیر را به عنوان دستور عملیاتی به قرارگاهها ابلاغ کرد:

1.     قرارگاه کربلا به فرماندهی احمد غلامپور مسئول آمادهسازی و اجرای عملیات در منطقه شلمچه.

2.     قرارگاه قدس به فرماندهی عزیز جعفری مسئول آماده سازی و اجرای عملیات در منطقه هور.

3.     قرارگاه نوح به فرماندهی حسین علایی مسئول آمادهسازی و اجرای عملیات در منطقه فاو و خلیج فارس.

4.     قرارگاه نجف به فرماندهی مصطفی ایزدی مسئول آمادهسازی و اجرای عملیات در منطقه سومار(غرب کشور).

با این تقسیمبندی، سپاه میتوانست در صورت بن بست عملیاتی در منطقه شلمچه از سایر مناطق آماده، منطقهای را برای ادامه نبرد انتخاب کند که به این شکل جنگ دچار بنبست نمیشد. مزیت دیگر این سازماندهی، درگیر کردن کلیه قرارگاهها و یگانهای سپاه بود تا به میزان قابل توجهی از تبعات ناشی از شکست در عملیات کربلای 4 کاسته شود. براین اساس قرارگاه کربلا به فرماندهی احمد غلامپور با یگانها زیر مامور آمادهسازی منطقه شلمچه برای عملیات آینده شد:

1.     لشکر 25 کربلا به فرماندهی مرتضی قربانی

2.     لشکر 19 فجر به فرماندهی نبی الله رودکی

3.     لشکر 41 ثارالله به فرماندهی قاسم سلیمانی

4.     لشکر 31 عاشورا به فرماندهی امین شریعتی

5.     لشکر 10 سیدالشهدا به فرماندهی علی فضلی

6.     لشکر 33 المهدی به فرماندهی جعفر اسدی

7.     تیپ 18 الغدیر به فرماندهی کاظم میرحسینی

واحد مهندسی واگذار شده به قرارگاه کربلا شامل موارد زیر بود:

1.     جهادسازندگی فارس

2.     جهادسازندگی نجف آباد

3.     جهاد سازندگی کرمان

4.     تیپ مهندسی جوادالائمه

5.     لشکر مهندسی 42 قدر

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار