آیین رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» برگزار شد

آیین رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
کد خبر: ۳۷۱۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸ - 27November 2019

آیین رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» برگزار شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، «سینما‌حقیقت» ‌و دو نکوداشت در این رویداد فرهنگی با حضور «محمد حمیدی مقدم»، «رامین حیدری فاروقی»، «منوچهر طیاب»، «مرتضی رزاق کریمی» و جمعی از مستندسازان سینمای ایران، صبح امروز در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

«محمد حمیدی مقدم» مدیرعامل مرکز گسترش و دبیر سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در ابتدای این مراسم اظهار داشت: به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، «سینما‌حقیقت» ‌و دو نکوداشت در این رویداد فرهنگی با حضور «محمد حمیدی مقدم»، «رامین حیدری فاروقی»، «منوچهر طیاب»، «مرتضی رزاق کریمی» و جمعی از مستندسازان سینمای ایران، صبح امروز در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

محمد حمیدی مقدم در ابتدای این نشست اظهار داشت: رضا عابدینی از گرافیست‌های مطرح در جهان معاصر است که دعوت سینما حقیقت را برای طراحی پوستر دوره سیزدهم جشنواره را پذیرفت. حاصل کار پوستری شده که علاوه بر نشانه‌های ایرانی واجد جهانی بودن نیز هست.

وی در ادامه گفت: باتوجه به زیرساخت سینمای مستند که توجه به تحقیق و پژوهش در سینمای مستند است، چند اتفاق مهم را ایجاد کرده‌ایم که رونمایی از یک کتاب در روزهای آتی از اقدامات ما در جشنواره امسال خواهد بود.

منوچهر طیاب در بخش دیگری از مراسم بیان داشت: زمانی که من به ایران برگشتم در آرزوی تحقق داشتن سینمای مستند بودم و به این فکر می‌کردم که آیا چیزی به نام سینمای مستند می‌تواند در ایران پا بگیرد یا نه؟ حتی مسئولان فرهنگی نیز درک درستی از این مقوله نداشتند. در آن سال‌ها که در جهان چند دانشکده سینمایی وجود نداشت ما به اتفاق دوستانمان تصمیم گرفتیم تا دانشکده سینمایی را در ایران تاسی کنیم.  

وی در ادامه گفت: بعد از چند دهه و رشد سینمای مستند کشورآرزوی دیرینه ما تحقق یافت و ما امروز در دنیا، سینمای ایران را اغلب با نام سینمای مستند می‌شناسند. من معتقدم که سینمای مستند می‌تواند به عنوان سینمای ملی ما تقلی شود.

«احمد ضابطی جهرمی» مدرس و مولف سینمای مستند در ادامه برنامه گفت: در مرکز سینمای مستند و تجربی آثار درخشانی تولید و کارگاه‌های آموزشی متعددی برگزار شده است که منجر به رشد سینمای مستند شده است.

ور در خصوص داشتن سینمای ملی ایران گفت: من بارها در نوشتار و صحبت‌های خودم اثبات کرده‌ام سینمای مستند به فرم ملی ما محسوب شود. در جهان هم سینمای ما را با سینمای مستند می‌شناسد. البته این امر مهم تلاش همه گیر ما می‌طلبد تا سینمای ملی خود را ارتقا دهیم. چرا که بخشی از هنر ایرانی، مستند است و شاخه‌های هنری دیگر مثل شعر به امر مستند توجه نشان داده‌اند.

«منوچهر طیاب» و «احمد ضابطی جهرمی» از چهره‌های شاخص سینمای مستند هستند که آیین نکوداشت آنها در ایام سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها