کتاب «ادراک رهبران و تحولات سیاست خارجی ترکیه» منتشر شد

کتاب «ادراک رهبران و تحولات سیاست خارجی ترکیه 2018 - 2002» به قلم ولی گل‌محمدی منتشر شد.
کد خبر: ۳۷۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲ - 01December 2019

کتاب «آشنایی با کتاب ادراک رهبران و تحولات سیاست خارجی ترکیه» منتشر شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «ادراک رهبران و تحولات سیاست خارجی 2018- 2002» نام اثری است به قلم «ولی گل‌محمدی» که در سال 1398 توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی در 427 صفحه منتشر شده است.

نویسنده در پیشگفتار کتاب خود آورده است: «در عصر جدید با تشدید منازعه روز افزون بین غرب و شرق، اسلام و لیبرالیسم و شیعه و سنی به مسیر تحولات جهانی منطقه‌ای شکل می‌دهند که در این بین جمهوری ترکیه در کانون برخوردهای آن قرار گرفته است.

همچنین از یافته‌های کلیدی کتاب پیش‌رو می‌توان به این نتایج اشاره داشت که سازوکار تصمیم‌گیری و تغییر در سیاست خارجی ترکیه به‌تدریج کارگزارمحور شده است که در آن نقش اردوغان و نظام فکری اردوغانیسم برجسته است؛ روندی که ناشی از شخصی شدن قدرت و اقتدارگرایی در این کشور است.»

در بخش دیگر نویسنده عنوان می‌کند که تا اواسط سال 2012، به نظر می‌رسید که ترکیه به دنبال بر عهده گرفتن نقش میانجی و مدل دمکراتیک برای دولت‌های دستخوش انقلاب عربی است. در این راستا، رهبران ترکیه به‌منظور افزایش نفوذ خود در تحولات منطقه از ابزارهای قدرت نرم‌محور همچون کمک‌های مالی، حمایت‌های فناورانه و پشتیبانی از جامعه مدنی تونس، مصر، لیبی، سوریه و یمن بهره‌برداری کردند؛ اما با شروع جنگ داخلی در سوریه، واکنش ترکیه به‌طور فزاینده‌ای به سمت راهبردهای تقابلی و مداخله‌گرایانه پیش رفت.

در پایان نویسنده عنوان می‌کند که نظام سیاسی جدید بعد از انتخابات 2018 نیاز به بازسازی دارد و باید گفت که سیاست  و حکومت در ترکیه تحت زعامت رئیس جمهور اردوغان در حال گذار به دوره پساکمالیسم و یک نظام سیاسی فکری نوین به نام اردوغانیسم است.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار