واثقی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

ماموریت انقلاب اسلامی زمینه‌سازی برای ظهور ولایت عظما است

مسوول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی ماموریت انقلاب اسلامی را تحقق بخشی تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور ولایت عظما دانست.
کد خبر: ۳۷۲۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۵ - 03December 2019

حجت‌‎الاسلام «علی واثقی» مسوول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، از انتشار ۱۰ عنوان کتاب از سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی خبر داد و اظهار داشت: این کتب برگرفته از سخنرانی حضرت آقا در آذر ۱۳۷۹ با موضوع مکتب انقلاب اسلامی است. ایشان در بهمن ۱۳۷۰ فرمودند «ما سه مرحله دیگر از انقلاب در پیش دارم. دولت اسلامی، کشور اسلامی و دنیای اسلام». رهبر انقلاب اسلامی رمضان ۱۳۷۹ در دیدار با کارگزاران نظام اسلامی این موضوع را به‌تفسیر بسط دادند.

وی افزود: رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار همان‌طوری که گفته شد، یک تحلیل ریشه‌ای درباره چگونگی وقوع انقلاب به عنوان مقدمه مطرح فرمودند و سپس مبانی و اصول اعتقادی انقلاب اسلامی و آحاد مسلمانان که مربوط به حکومت، نهضت‌های اسلامی و تکالیف فردی آحاد امت می‌شود را بیان کردند و تاکید کردند براساس این مبانی ما وظایفی برعهده داریم.

مسوول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در محور سوم، رهبری فرمودند «برای تحقق این اهداف پنج مرحله انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن وجود دارد که ما در مرحله دولت اسلامی هستیم و نتوانسته‌ایم جامعه اسلامی تشکیل دهیم. کسی نمی‌تواند بگوید کشور ما اسلامی است بلکه باید دولت اسلامی بسازیم که اگر این دولت ساخته شود، می‌توانیم جامعه را اسلامی کنیم». پس از شکل‌گیری جامعه اسلامی است که مظاهر آن در عالم پدید می‌آید و تمدن بین‌المللی اسلامی شکل می‌گیرد.

واثقی گفت: بعد از سال ۱۳۷۹ حضرت آقا در سال‌های ۸۰، ۸۳، ۸۴، ۸۵، ۸۷ و ۹۰ مکرراً این مباحث را به شیوه‌های مختلف مطرح کرده‌اند که کامل‌ترین آن را در سال ۱۳۹۰ مطرح ساختند. در دهه ۹۰ نیز شاهدیم که درسخنرانی‌های مختلف ایشان موضوع دولت، جامعه و تمدن را مطرح می‌کنند و در بیانیه گام دوم هم فرمودند، «ما باید دومین مرحله ازخودسازی انقلاب یعنی جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را شروع کنیم».

وی مقصود رهبر معظم انقلاب اسلامی از «خودسازی انقلاب» را دولت‌سازی دانست و ادامه داد: انقلاب باید دولت خودش را شکل دهد و سپس جامعه را براساس اسلام پردازش کند تا بتوانیم تمدن اسلامی را محقق کنیم؛ بعد از آن است که زمینه ظهور ولایت عظما فراهم می‌شود. یعنی ماموریت انقلاب اسلامی دو هدف است؛ تحقق بخشی تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور ولایت عظما. با این تفاسیر معلوم می‌شود که مسیر زمینه‌سازی ظهور آن طور که در انقلاب گفته می‎شد، از این پنج مرحله می‌گذرد.

مسوول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی به انتشار به ۱۰ عنوان کتاب از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص مکتب انقلاب اسلامی و گفت: کتبی که در زمینه با مکتب انقلاب اسلامی چاپ شده کاملاً از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی است و یک کلمه به این بیانات اضافه نشده بلکه فقط این بیانات براساس قالب فکری که ایشان در سخنرانی سال ۱۳۷۹ داشته‌اند، تدوین شده است.

واثقی سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۹ را دوره‎ فشرده مکتب انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: ما براساس شاکله سخنرانی سال ۱۳۷۹ ایشان، به بقیه سخنرانی‌های رهبری رجوع کرده‌ایم و تفصیل آن سخنرانی را در قالب ۱۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌ایم که البته این کتب، کتاب آکادمیک نیست بلکه این آثار، کتاب جاری انقلاب هستند و قرار است دانشجویان، طلاب و جوانان به این اندیشه و مکتب مسلح شوند و با تکیه براین مکتب بتوانند مشکلات انقلاب را حل کنند.

وی تاکید کرد: اگر در گام اول انقلاب کاستی‌هایی مشاهده می‌شود، ناشی از غفلت از مکتب انقلاب اسلامی بوده است. به‌بیان ساده‌تر که حضرت آقا فرمودند ما هرجا به اسلام رجوع کردیم موفق شدیم و هرجا از اسلام غفلت کردیم دچار مشکل شدیم. مکتب انقلاب اسلامی در حقیقت تجسم اسلام در این عصر است که برای مشکلاتی که در پیش است نسخه‌هایی ارائه می‌کند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار