یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

فراموشی ترامپ در تحریم دخانیات!

آمریکا در سال‌های اخیر هرگز به دنبال تحریم دخانیات در ایران نبوده است و با این حربه می‌خواهد به نیروی انسانی فعال کشورمان ضربه بزند.
کد خبر: ۳۷۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵ - 03December 2019

فراموشی ترامپ در تحریم دخانیات!گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس - سمانه حسن‌خانی؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمن از هر تلاشی برای شکست دادن ایران استفاده کرد؛ یکی از حربه‌هایی که دشمن همواره به آن دل خوش کرده تحریم است.

دشمن در این سال‌ها برای فلج کردن اقتصاد ایران دست به هرکاری زد از جلوگیری از فروش نفت ایران گرفته تا تحریم رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسئولان و فرماندهان عالی رتبه نیرو‌های مسلح.

آمریکا با خروج یکجانبه از برجام که نتیجه سال‎ها مذاکره ایران با کشور‌های ۵+۱ بود، با همراهی برخی کشور‌های اروپایی و کشور‌های مرتجع منطقه تا جایی پیش رفت که از ورود دارو‌های حیاتی به کشورمان نیز جلوگیری کرد.

طبق سخنان مدیرعامل موسسه بیماری «ای بی» تا کنون به دلیل نبود بانداژ‌های مخصوص بیماران پروانه‌ای که به دلیل تحریم وارد کشور نمی‌شود ۱۵ نفر فوت شدند.

موضوع بیماران پروانه‌ای آنقدر مهم است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در پیامی توییتری نوشت: اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) و سوئد به عنوان سهام‌دار آینده اینستکس به جای تهدیدات متکبرانه یا وعده‌های کاغذی توخالی باید ابتدا کار را با یک اقدام خیلی ساده شروع کنند: از (شرکت دارویی) مولنلیک بخواهند که برای کمک به کودکان ایرانی مبتلا به ای‌بی در پوشاندن زخم‌هایشان، محصولاتشان را (به ایران) بفروشند. تروریسم اقتصادی آدم می‌کشد.»

«مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا امروز بار دیگر اذعان کرد که هدف از تروریسم اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، به گرسنگی کشاندن (مردم ایران) و در موضوع تجهیزات پزشکی هم کشتن غیرنظامیان بی‌گناه است».

وقتی به لیست تحریم‌های آمریکا علیه ایران نگاه می‌کنیم چیزی که بیشتر خودنمایی می‌کند بی‌توجهی‌اش به موضوع دخانیات به خصوص کالا‌هایی است که در کارخانه‌های واشنگتن تولید می‌شود از سیگار‌های با مارک «بیسیک» گرفته تا محصولات نوشیدنی همچون «پپسی» و «کوکاکولا» که در فروشگاه‌های ما به راحتی پیدا می‌شود.

آمریکا در تمامی این سال‌ها حوزه دخانیات ایران را تحریم نکرده و به راحتی سیگار وارد کشور می‌شود. در سال‌های گذشته که ترامپ هر بار به بهانه‌ای ایران را تحریم کرده به این حوزه حتی اشاره‌ای هم نکرده است. براساس آمار‌ها واردات سیگار به کشور در سال‌های گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است.

با ورود سیگار به کشور علاوه بر اینکه زیان‌های زیادی به نیروی انسانی که بزرگترین سرمایه کشور محسوب می‌شود وارد کرده و ارز زیادی از کشور خارج می‌کند.

طبق آمار‌های منتشره از سوی سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان بهداشت جهانی، متأسفانه هر ساله چندین میلیون نفر از مردم جهان بر اثر استعمال دخانیات و مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

باید گفت کسانی که سیگار استعمال می‌کنند دچار بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی، دهان و دندان و در برخی مواقع نیز دچار بیماری مغزی و عصبی می‌شوند و اگر نتوانند برای ساعتی سیگار استعمال کنند، عصبی می‌شوند؛ و یکی از مواردی که امروز جوانان کشور ما را گرفتار کرده تا به جای اینکه نیروی جوانی خود را در راه اعتلای کشور به کار بگیرند، استعمال دخانیات است.

همواره باید به این توجه کرد که دشمن برای رسیدن به نقشه‌های شوم خود دست به هر کاری می‌زند و شاید بتوان گفت عدم تحریم دخانیات و نوشیدنی‌های مضر به کشور هم یکی از نقشه‌های دشمن است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار