فرمانده نداجا:

ناوشکن‌های ارتش به سامانه‌های جنگ الکترونیک «نور» مجهز می‌شوند

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه فرماندهی جنگ الکترونیک برای این نیرو یک ارزش راهبردی است، گفت: ناوشکن‌های ارتش به سامانه‌های جنگ الکترونیک «نور» مجهز می‌شوند.
کد خبر: ۳۷۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸ - 03December 2019

ناوشکن‌های ارتش به سامانه‌های جنگ الکترونیک «نور» مجهز می‌شوندبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «حسین خانزادی» صبح سه‌شنبه در مراسم رونمایی از سه فروند هواپیمایی اطلاعاتی-آموزشی «چکاوک» به هوادریای نداجا اظهار داشت: هوادریای ارتش نقش بزرگ و ارزشمندی در دوران دفاع مقدس داشته است، در عملیات مروارید هوادریا نقش تأثیرگذاری داشت. وقتی صحبت از عملیات آزادسازی آبادان و خرمشهر می‌کنیم، نقش هوادریا در آن عملیات‌ها انکارناپذیر است.

وی عنوان کرد: هواناو‌ها و بالگرد‌های هوادریا نقش تعیین‌کننده‌ای در شکست حصر آبادان و آزاد سازی خرمشهر و پشتیبانی نیرو‌های مسلح داشتند.

دریادار خانزادی بیان کرد: روز یکشنبه افتخار شرفیابی به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی را داشتیم. دیدار بسیار خوبی که سالی یک‌بار فرصتی را پیش می‌آورَد تا منتخبی از کارکنان نیروی دریایی ارتش به محضر ایشان شرفیاب شوند و از رهنمود‌ها و تدابیر معظم له بهره بگیرند که این خود، موتور محرکی برای بازه یک‌ساله نیروی دریایی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرمانده کل ارتش از عملکرد نیروی دریایی ارتش اعلام رضایت کرده‌اند، گفت: این افتخار بزرگی برای نیروی دریایی جوان است که در مسیری حرکت می‌کند که نهایت آن ساخت تمدن ایرانی-اسلامی جدید است.

دریادار خانزادی عنوان کرد: این امید، نشاط و سرزندگی که در چهره کارکنان و پرسنل نیرو‌های هوادریا قابل مشاهده است، حتماً هوادریا را به سمت قله‌های افتخاری سوق خواهد داد که مورد انتظار است و همواره مقام معظم رهبری بر آن‌ها تاکید کرده‌اند.

وی گفت: وقتی صحبت از امنیت می‌کنیم، امنیت تکلیفی است که بر عهده دولت‌هاست. دولت‌ها برای اینکه امنیت را در کشور‌ها برقرار کنند، مجموعه‌ای را تحت عنوان نیرو‌های مسلح پای کار می‌آورند که امنیت را برای جنبه‌های مختلف فعالیت‌های کشور فراهم کنند. رهبر انقلاب روز یکشنبه بر امنیت به عنوان یک ارزش که بستری برای همه فعالیت‌های دیگر جامعه است تأکید فراوانی داشتند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: نیروی دریایی ارتش به عنوان بخشی از نیرو‌های مسلح باید همواره یادآور باشیم، لباسی که بر تن کرده‌ایم، چه مسئولیت‌ها و تکالیفی را برای ما به دنبال دارد و در برابر چه موضوعاتی تکلیف داریم و چه آرمان‌هایی را باید دنبال کنیم.

وی ادامه داد: باید با نگاه به آرمان‌های انقلاب اسلامی و مسیر روشنی که شهدای انقلاب و دفاع مقدس در آن گام نهادند و ارزش‌های انقلاب اسلامی را دنبال کردند، نیرو‌های مسلح هم درآن راه گام بگذارند.

دریادار خانزادی تاکید کرد: زمانی که صحبت از نیروی دریایی می‌شود و ابعاد مختلف رزم در آن پدیدار می‌شود، هوادریا به عنوان یکی از بخش‌هایی که هم فناوری و هم تجهیزات در آن بالا است، بسیار موضوع مهم است.

وی مطرح کرد: هوادریای نیروی دریایی ارتش از سال‌های دور از هواپیما‌های سبک برخوردار بود که این امکان را برای انجام ماموریت‌های مختلف مهیا می‌کرد؛ اما بعد از انقلاب و مشکلات گلوگاهی این هواپیما‌ها به تدریج از مسیر عملیاتی خارج شدند و امروز شاید مقدار اندکی از قطعات آن‌ها در مجموعه هوادریا باقیمانده باشد. خلأ بزرگی که اگر به آن پوشش داده نمی‌شد، آسیب‌های جدی هم در موضوع الزامات پروازی و مسائل ایمنی به دنبال می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: دو سال گذشته در بازدید از دانشگاه نیروی دریایی سپاه در شمال، برای نخستین بار با این هواپیما آشنا شدیم و این مبنایی شد برای اینکه از این ظرفیت استفاده کنیم و الزامات پروازی کارکنان را جبران و با اتکا بر ساخت بومی توانایی‌های داخلی کشور را تقویت کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: امروز اگر این هواپیما‌ها در مجموعه هوادریا به‌کار گرفته می‌شود، اراده ارزشمندی از مجموعه کارکنان نیرو‌های دریایی و هوادریا پای کار آمده‌اند و امروز شاهد بهره‌گیری از ظرفیت‌های هواپیما‌های چکاوک ساخت داخل هستیم.

وی تأکید کرد: تمام کسانی که مسئولیت پروازی در هوادریا دارند با هواپیما‌های چکاوک پرواز کنند. تجربه جدیدی از وسایل بومی است که در هوادریا شکل می‌گیرد. این مجموعه به لحاظ نگهداری و تعمیرات باتجربه عمل کرده است و قدمت زیادی در موضوع نگهداری و تعمیر تجهیزات پیچیده مانند بالگرد‌های ضد زیردریایی، آر.اچ و هواپیما‌ها و هواناو‌ها دارد. این تجربه و توانایی قطعاً کمک خواهد کرد تا هواپیما‌های سبک آموزشی که امروز در اختیار داریم به خوبی نگهداری شوند.

داریادار خانزادی اظهار داشت: درست است که هواپیما‌های سبک آموزشی و چابک در اختیار داریم و خلبانان جوان با آن‌ها پرواز می‌کنند، اما نباید فراموش کنیم در موضوع پرواز، امنیت و ایمنی در الویت است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در این راه تازه صنعت ساخت هواپیما‌های سبک آموزشی، حمایت‌ها و همراهی هوادریا باشد و در آینده شاهد ساخت تجهیزات پیچیده و سنگین‌تر داشته باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اهمیت جنگ‌های الکترونیک در عرصه جنگ بیان کرد: امروز جنگ الکترونیک در دنیا یکی از عرصه‌های رزم بسیار مهم است که معادلات صحنه رزم را به طور کامل تغییر می‌دهد. تمام تجهیزاتی که در صحنه نبرد کار می‌کنند به نوعی از دو فضای الکترومغناطیس و دیگری فضای آگوستیک است. بخش عمده‌ای از ظرفیت‌هایی که در صحنه نبرد پای کار است، مرتبط به جنگ‌های الکترونیک است.

وی گفت: اساساً زمانی که به پیشرفت جنگ در دنیا نگاه می‌اندازیم و نسل‌های مختلف جنگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم، یک جهش بزرگ در نسل سوم تا نسل پنجم جنگ با استفاده از ظرفیت الکترومغناطیس به وجود می‌آید. به این معنا که اگر بتوانیم در فضای نبرد، الکترومغناطیس را تحت کنترل قرار دهیم، قطعاً سکوهای طرف مقابل را خنثی خواهد کرد.

امیر خانزادی ادامه داد: جنگ شبکه‌محور موضوعی است که در فضای الکترومغناطیس بسیار متأثر می‌شود، اگر دشمن ما امروز متمرکز بر جنگ شبکه‌محور و توانایی سکو‌ها به صورت تصاعدی در این فضا افزایش پیدا می‌کند به محض اینکه این فضا از آن‌ها گرفته شود، خواهید دید که چقدر آسیب‌پذیر خواهند بود؛ بنابراین ارزش فرماندهی جنگ الکترونیک برای نیروی دریایی یک ارزش راهبردی است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم جهشی اساسی در فضای جنگ الکترونیک را در نیروی دریایی ارتش شاهد باشیم، افزود: امروز مجموعه‌ای از توانمندی‌های جنگ الکترونیک به نیروی دریایی ارتش اضافه می‌شود که به جرأت می‌توان گفت ماحصل بیش از یک سال تلاش منسجم و پیگیری‌هایی است که مجموعه جنگال از صنایع مختلف وزارت دفاع به عمل آورده است.

فرمانده نداجا افزود: سامانه‌های جنگ الکترونیک «نور» بر روی ناوشکن‌ها نصب خواهد شد و به سرعت و در آینده بسیار نزدیک همه ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش به سامانه‌های جنگ الکترونیک روزآمد «نور» مجهز خواهد شد. این معنایش این است که امتداد ظرفیت جنگ الکترونیک نیروی دریایی از ساحل به دریا گسترش پیدا می‌کند و عرصه‌های جدیدی را برای مقابله با دشمن و بازدارندگی ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها