چرایی حضور یوسف بن‌علوی در تهران/ وزیر خارجه عمان حامل چه پیامی به ایران بود؟

تمرکز رسانه‌ها بر این موضوع است که آیا یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان حامل پیامی از جانب ایالات متحده برای تهران است؟ یا خیر؟
کد خبر: ۳۷۲۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۹ - 05December 2019

چرایی حضور یوسف بن‌علوی در تهران/ وزیر خارجه عمان حامل چه پیامی به ایران بود؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان، روز دوشنبه وارد تهران شد و در همان روز مورد استقبال همتای ایرانی اش در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه قرار گرفت. بن علوی سپس با ریاست جمهوری اسلامی ایران، رئیس مجلس و دبیر شورایعالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. پیش از سفر وزیر خارجه عمان به تهران، روزنامه کویتی الجریده در خبری از سفر قریب الوقوع وی به ایران خبر داده بود.

آنچه بیش از هر چیز توجه رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به سفر وزیر خارجه عمان به تهران معطوف می‌کند، سابقه سفرهای وی به تهران در راستای انتقال پیام‌هایی از جانب ایالات متحده آمریکا در گذشته بوده است و البته نقشی که عمان در مذاکرات ایران و آمریکا در پرونده هسته‌ای ایران داشته است.

هر زمان وزیر خارجه عمان به تهران سفر می‌کند، تمرکز رسانه‌ها بر این موضوع است که آیا وی حامل پیامی از جانب ایالات متحده برای تهران است؟ یا خیر؟

با توجه به آنچه گفته شد، درخصوص ارزیابی سفر یوسف بن‌علوی به تهران و اهمیت دیدارش با مقامات عالی‌رتبه ایرانی باید دید هدف سفر وی به تهران همان‌طور که از پیش گفته می‌شد صرفا اعلام موافقت این کشور با طرح ابتکاری صلح ایران در منطقه خلیج فارس، موسوم به طرح صلح هرمز است؟ یا خیر؟

در پاسخ به این سوال می‌بایست تحولات مهم اخیر منطقه و مواضع سنتی عمان در قبال ایران و ایالات متحده و همچنین سفر اخیر بن علوی به آمریکا را مورد بررسی قرار داد.

در بطن مهم ترین تحولات اخیر منطقه که به عمان نیز مربوط می‌شود، میزبانی این کشور از هیأت‌های مذاکره کننده سعودی و انصارالله یمن در مسقط قرار دارد.

بی‌تردید ملاحظات ایران به عنوان یکی از بازیگران مهم منطقه‌ای در هر نوع توافق و مصالحه‌ای در پرونده یمن بسیار مهم و حائز اهمیت است.

لذا به نظر می‌رسد بن علوی حامل گزارش‌هایی در خصوص روند مذاکرات ما بین عربستان سعودی و انصارالله است و البته نتایج ابتدایی احتمالی که طرفین بدان دست یافته‌اند، بنابراین به نظر می‌رسد عمان در پرونده یمن پیام‌های ایران و عربستان سعودی را به یکدیگر منتقل می‌کند و به نوعی سعی در میانجگری مابین طرفین با شروع از پرونده یمن دارد.

یوسف بن علوی پیش از سفر به تهران، در سفر هفته گذشته خود به واشنگتن با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

این امر بیش از هر مطلب دیگری گمانه زنی‌ها در خصوص ماموریت وی جهت انتقال پیامی از واشنگتن به تهران را تقویت می‌کند.

این در حالی است که عمان همواره سعی کرده است همکاری توامان با تهران و واشنگتن را به بهترین شکل پیش ببرد، به‌طور ویژه عمان درحالی‌که با ایالات متحده سطح همکاری بسیاری خوبی دارد؛ اما در تحریم‌های آمریکا ضد ایران، بیشترین همکاری‌ها را نیز با تهران انجام داده است که این امر از مواضع سنتی این کشور به شمار می‌آید.

ایران با علم بر این موضع سنتی عمان در دیدار بن علوی از تهران، اعلام کرده است که عمان می‌تواند مرکزی برای تجارت ایران در منطقه باشد که نشان از احتمال تغییر مرکز تجاری ایران در منطقه از دبی به یکی از بنادر عمانی در آینده است.

در همین راستا پروفسور حیدراللواتی، استاد دانشگاه و رئیس سابق دانشگاه سلطان قابوس در صفحه شخصی خود در توئیتر هدف وزیر خارجه عمان از سفر به تهران را حل دو پرونده پیچیده ایران و شورای همکاری خلیج فارس و ایران و آمریکا می‌داند.

وی می‌افزاید به جز دیپلماسی مسقط هیچ طرفی قادر به حل و فصل این دو پرونده بغرنج نیست. آنچه می‌تواند تحلیل پروفسور اللواتی را مهم‌تر جلوه دهد آن است که یوسف بن علوی تقریبا هر دو ماه یکبار به تهران سفر داشته است و این امر می‌تواند نشان از پیگیری یک پرونده مهم از سوی وی داشته باشد.

به گزارش الوقت، با توجه به آنچه گفته شد و در نظر داشتن این مطلب که ارسال نامه رئیس جمهور ایران به سران کشورهای منطقه خلیج فارس از طریق کویت صورت گرفته است و به نوعی در پرونده صلح هرمز، کویت نیز بازیگری کلیدی به شمار می‌آید و تنها عمان نیست که این پرونده را دنبال می‌کند، می‌تواند دریافت که اگرچه اعلام موافقت عمان با طرح ایران برای صلح در منطقه، هدف سفر وزیر خارجه این کشور به تهران بیان شده است؛ اما به نظر می رسد از اهداف اعمالی این سفر که بزرگ‌تر و مهم‌تر از آنچه یوسف بن علوی اعلام کرده است، می‌باشد، پیگیری پرونده شورای همکاری خلیج فارس و ایران و البته پرونده ایران و آمریکا توسط عمان می‌باشد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها