اورنگ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ضعف سینمای اقتباسی دفاع مقدس به‌خاطر ضعف ادبیات است

یک مدرس سینما علت ضعف سینمای اقتباسی دفاع مقدس را به‌خاطر ضعف ادبیات دانست و گفت: به‌عنوان یک فیلمنامه‌نویس هرگاه می‌‎خواهم فیلمنامه‌ای اقتباسی از یک اثر ادبی دفاع مقدس بنویسم، نمی‌توانم چراکه کمبود دیالوگ و فضاسازی در این آثار وجود دارد و مجبور می‌شدم به تخیل خودم رجوع کنم.
کد خبر: ۳۷۳۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰ - 07December 2019

ضعف سینمای اقتباسی دفاع مقدس بخاطر ضعف ادبیات است«سید‌رضا اورنگ» فعال پیشکسوت رسانه‌ای و مدرس سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به ویژگی‌های سینمای اقتباسی اظهار داشت: ما در گذشته مردم قصه‌گو و قصه‌شنوی خوبی بوده‌ایم درحالی که امروزه شرایط فرق کرده و چنین نیستیم.

وی به حجم بالای آثار اقتباسی سینمای هالیوود اشاره کرد و گفت: بخش فیلمنامه اقتباسی و فیلمنامه اورجینال همواره در سینمای هالیوود دارای اهمیت بوده و هست. آن‌ها کتاب‌هایی دارند که قصه را به‌صورت تصویری بیان کرده است. ما در خاطرات دفاع مقدس تصویری کار نکرده‌ایم؛ نویسنده در کتاب می‌تواند خیلی از اتفاقات حسی را ذکر کند تا منطقه‌ی که خاطره‌ در آن رخ داده برای مخاطب تداعی شود درحالی که در کتاب‌های ما چنین نیست و حتی دیالوگ وجود ندارد.

رمان‌های ما دیالوگ و تصویر ندارند و نمی‌توان از آن‌ها اقتباس کرد

این مدرس سینما افزود: من به‌عنوان یک فیلمنامه‌نویس هرگاه می‌‎خواهم فیلمنامه‌ای اقتباسی از یک اثر ادبی دفاع مقدس بنویسم، نمی‌توانم چراکه کمبود دیالوگ در این آثار وجود دارد و مجبور می‌شوم به تخیل خودم رجوع کنم. رمان و خاطره دفاع مقدس باید تصویری باشد. حرف زدن در کتاب به معنی دیالوگ نیست، دیالوگ چارچوب مشخصی دارد و باید شخصیت‌شناسی داشته باشد و داستان را پیش ببرد. رمان‌های ما دیالوگ و تصویر ندارند بنابراین نمی‌توان از آن‌ها اقتباس کرد.

اورنگ عنوان کرد: منظور از اقتباس روایت نعل به نعل کتاب در فیلمنامه نیست. شاید یک شخصیت در کتاب اضافی باشد و لازم باشد فیلمنامه‌نویس آن را حذف کند و شخصیت دیگری اضافه کند. ما وقتی یک رمان می‌خوانیم باید بدانیم کجا و با چه کسی همراه هستیم و مکان‌ها و افراد را به خوبی تصور کنیم؛ از چنین کتاب‌هایی می‌توانیم فیلم اقتباسی داشته باشیم. رمان‌های دفاع مقدس تصویری و دارای دیالوگ و شخصیت‌سازی درست نیست. اگر این رمان‌ها به‌درستی نوشته شده باشند، ما چندین فیلم خوب داشتیم.

در عرصه ادبیات دفاع مقدس رویکرد تولید آثار ادبی رفع تکلیفی بوده است

این فعال پیشکسوت رسانه‌ای گفت: در عرصه ادبیات دفاع مقدس نیز رویکرد تولید آثار ادبی رفع تکلیفی بوده است و بسیاری از آثار نوشته شده برای فیلمسازی کارایی ندارند. لازم است خاطرات دفاع مقدس جذاب باشند، ما خارج از ایران نیز خاطرات جنگ‌ها را شاهدیم که جذاب نوشته‌ شده‌اند. «جنگ و صلح» نمونه‌ای است از یک کتاب جذاب با دیالوگ و جزئیات که چندین فیلم از آن ساخته شده که نشانه قوت آن است لذا رمان باید همانند فیلم تصویر داشته باشد و بتواند فیلمنامه‌نویس را در شرایط داستان قرار دهد.

وی تاکید کرد: ما زمان و هزینه‌های زیادی برای نوشتن خاطرات جنگ صرف کرده‌ایم اما این کار را به درستی انجام نداده‌ایم. مشکل سینمای اقتباسی ما زیاد است و در این زمینه خیلی فیلم کم وجود دارد درحالی که درگذشته فیلم‌هایی از آثار ادبی ساخته می‌شد. ادبیات همواره به کمک سینما آمده است؛ سینمای یک پدیده بود که همه هنرها به کمک آن آمدند. اگر ادبیات و موسیقی و سایرهنرها مشکل پیداکنند، سینما مشکل خواهد داشت.

اورنگ اظهار داشت: وقتی قصد نوشتن یک رمان دفاع مقدس وجود دارد، باید طوری سرمایه‌گذاری شود که فروش برود. وقتی یک کتاب مخاطب ندارد چگونه می‌خواهیم فرهنگ دفاع مقدس را منتقل کنیم؟ باید کتاب‌های دفاع مقدس را به‌قدری جذاب بنویسیم که مخاطب داشته باشند و مجبور به هدیه‌ دادن این آثار نباشیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها