دادستان کل کشور دلیل متغییر بودن آمار بازداشتی‌های اخیر را اعلام کرد

دادستان کل کشور از ستاد انتخابات بازدید و دلیل متغییر بودن تعداد بازداشتی‌های اعتراضات اخیر را اعلام کرد.
کد خبر: ۳۷۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲ - 07December 2019

دادستان کل کشور دلیل متغییر بودن آمار بازداشتی‌های اخیر را اعلام کردبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، آخرین روز ثبت نام کاندیدا‌های انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس و دومین روز ثبت نام داوطلبین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از صبح امروز در فرمانداری‌های سراسر کشور و محل ثبت نام وزارت کشور آغاز شده است.

حجت‌الاسلام «محمدجعفر منتظری» رئیس ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی کشور با حضور در ستاد انتخابات کشور مستقر در وزارت کشور از فرآیند ثبت نام نامزد‌های انتخابات مجلس یازدهم و انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان بازدید کرد.

دادستان کل کشور در جریان بازدید اظهار داشت: امیدواریم تا آخرین مرحله ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، روند ثبت‌نام با صحت و سلامت انجام شود و قطعا با توجه به جایگاه مهم و رفیع مجلس در نظام، انتخابات مجلس یکی از مهمترین انتخابات‌ است و امیدوارم کسانی که در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند و خودشان را در معرض انتخاب مردم قرار داده‌اند، با توجه به کثرت تعداد ثبت نام کنندگان، کسانی که در حقیقت مجموعه شرایط را در خودشان نمی‌بییند و برای آنکه کار مراحل انتخابات آسان‌تر انجام شود، خود آن‌ها انصراف دهند تا تعداد قابل قبولی باشد و شورای نگهبان و همچنین هیئت‌های نظارت، کارشان را با کیفیت بهتر و بیشتری انجام دهند.

حجت الاسلام منتظری با تاکید بر اینکه امر سلامت انتخابات بسیار مهم است، افزود: قوه قضائیه در امر انتخابات وظیفه‌ای دارد که آن بحث استعلامات در دادستانی کل است و ستاد‌های پاسخ دهی به استعلامات در حال انجام است و پس از پایان ثبت نام انتخابات وظیفه دارند که کلیه وظایف خود را در زمینه پاسخ به استعلامات را به مراکز مربوطه، چون شورای نگهبان و هیأت نظارت اعلام کنند.

وی تصریح کرد: از ملت بزرگوار و عزیزمان که همیشه در صحنه بودند و هستند انتظار داریم که با حضور پرشور داشته باشند و تلاش آنان بر این باشد تا یک مجلس مقتدر و مستقل و مجلسی در تراز نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به روز دانشجو و در ارتباط با مقابله با دخالت‌های نابجای استکبار جهانی و آمریکا در سرنوشت کشورمان گفت: امیدواریم که دانشجویان این مسئله را همیشه مورد توجه قرار دهند که در این روز نمونه مبارزه خودشان را با هر گونه سلطه گری و استعمار خارجی نشان دهند.

وی بیان کرد: قطعا قوه قضائیه بر اساس وظایف و تکلیف قانونی که بر عهده دارد، در خصوص شکایت‌هایی که درباره روند انتخابات به قوه قضائیه داده می‌شود، ورود می‌کند و ما در سراسر کشور و در دادستانی ها، دادسرا‌ها و دادگاه‌ها شعب خاصی را پیش بینی کرده ایم که هم به تخلفات انتخاباتی به سرعت رسیدگی شود و مسئولان و مامورانی که نظارت بر صحت انتخابات دارند، اگر تخلفی را مشاهده کرده، به قوه قضائیه منعکس می‌کنند و ما هم وظیفه داریم که در اولین فرصت با شعب ویژه‌ای که تشکیل داده ایم، به آن مسائل رسیدگی کنیم.

حجت الاسلام منتظری افزود: البته مرجع رسیدگی به برخی از شکایت ها، شورای نگهبان است، اما آنچه که در حوزه قوه قضائیه است، با توجه به تشکیل شعب خاص امیدواریم که بتوانیم در اولین فرصت به این وظیفه قانونی خود را عمل کنیم.

وی در حاشیه این بازدید گفت: بدلیل متغییر بودن تعداد بازداشتی‌های اعتراضات اخیر آمار اعلام نمی‌کنیم.

منتظری گفت: مراتب این امر هر روز دچار تغییراتی است و اگر امروز عددی را بگوییم ممکن است منطبق با واقعیت نباشد، اما در این زمینه بر چند اصل تأکید داریم؛ ابتدا تلاش می‌کنیم کسانی که دارای تقصیر یا تخلف جزئی بوده‌اند آزاد شوند که اکثرا" و بسیاری از این افراد آزاد شده اند.

دادستان کل کشور گفت: دسته دیگر افرادی هستند که با قرار‌های بسیار ساده همانند قرار کفالت و با التزام از زندان آزاد شدند. تعداد زیادی از آن‌ها که قرائن و شواهد نشان می‌دهد که در صحنه اغتشاشات مرتکب جرائمی شدند، آن‌ها هنوز در بازداشت هستند و هنوز تحقیقات شان تمام نشده و به همین دلیل ما به نیرو‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی تأکید کرده‌ایم که زودتر این افراد تعیین تکلیف شوند و تحقیقاتشان به اتمام برسد.

منتظری گفت: ما امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده در دستگاه قضایی این افراد نیز در اولین فرصت تعیین تکلیف شده و افرادی که امکان آزادیشان با قرار فراهم است آزاد شده و آن‌هایی که باید به دادگاه معرفی شوند کیفرخواستشان آماده شود.

وی افزود: تعیین تکلیف این گونه مسائل مستلزم آن است که تحقیقات در رابطه با تبرئه شدن این افراد و چه در مورد اعلام جرم آن‌ها تمام شود.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا باید مرخصی زندانیان سیاسی به امضا دادستانی برسد گفت: خیر لزومی ندارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها