کتاب «در جست‌وجوی مهتاب» رونمایی شد؛

حسین قرایی: باید هنرمندان انقلاب را روی دست بگیریم

نویسنده کتاب «در جست‌وجوی مهتاب» از نگارش 100 عنوان کتاب از زندگی و زمانه هنرمندان انقلاب خبر داد و گفت: باید هنرمندان انقلاب را روی دست بگیریم و در ژانرهای مختلف هنری درباره آن‌ها اثر تولید کنیم.
کد خبر: ۳۷۳۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ - 08December 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌‌پرس، آیین رونمایی از کتاب «در جست‌وجوی مهتاب» زندگی و نویسندگی حمید حسام، به قلم حسین قرایی نویسنده و پژوهشگر با حضور جمعی از اهالی قلم در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

همدانی: حمید حسام از جنس همه شهداست

وهب همدانی فرزند سردار شهید حسین همدانی صحبت درباره حمید حسام را با ذکر یک خاطره شروع کرد و گفت: همان روزهای شهادت پدر بود که حمید حسام به من گفت می‌خواهم خاطرات مادرتان را بنویسم. نزدیک نُه ماه ایشان روی نوشتن این کتاب وقت گذاشت.

وی درخصوص کتاب «خداحافظ سالار» گفت: ما نظراتی درخصوص این کتاب داشتیم که حسام اصلاح می‌کردند اما او هیچ‌گاه از اصول فنی مد نظر خود کوتاه نمی‌آمد. وقتی کتاب چاپ شد جلسه‌ای برگزار کردیم و مشکلات کتاب را مطرح می‌کردیم که مادرم در مواردی طرفدار نظرات آقای حسام بود و گفت‌وگوها به جایی رسید که مطرح شد این کتاب اصلا چاپ نشود. فردای همان روز مادرم زنگ زد و گفت خواب دیده‌ام در حرم حضرت زینب (س) بودم که جمعی پیکر پدرتان را تشییع می‌کردند و حمید حسام اولین نفر بود. مادرم معتقد بودند این خواب یک نشانه است و باید به حسام به‌عنوان کارشناس ادبیات اعتماد کنیم.

حسین قرایی: باید هنرمندان انقلاب را روی دست بگیریم

فرزند شهید همدانی عنوان کرد: پدرم همیشه می‌گفت «هیچ‌گاه کار سفارشی از کسی نخواهید»؛ ما به آقای حسام اعتماد کردیم و محصول نهایی کتاب «خداحافظ سالار» بود که چاپ شد و مورد اقبال گرفت و سبک زندگی جدیدی تبلیغ شد. آقای حسام هنوز بوی نعنا می‌دهند؛ او هنوز دیده‌بان جنگ است و با دوربین خودشان دُردانه‌ها را به امروز و فرداهای ما می‌شناساند تا ما این آدم‌ها را ببینیم و بشناسیم تا به‌دردمان بخورد.

همدانی افزود: کار حسام یک دغدغه و رسالتی است که ایشان برای خودشان قائل است. به قول شهید خوش‌لفظ، این خاطرات یک سلاح است که نباید آن را زمین بگذاریم. حمید حسام از جنس همه شهداست؛ امیدوارم این راه را همچنان با قدرت ادامه دهند و روزی برسد که سبک زندگی این شهدا و مدافعان حرم به نسل جدید انتقال پیدا کند که قطعا نسل جدید پذیرای آن خواهد بود.

محدثی‌خراسانی: پاسخ به شبهاتی درباره قیصر امین‌پور در «در جست‌وجوی مهتاب»
در ادامه این مراسم مصطفی محدثی‌خراسانی روی سن آمد و چاپ کتاب «در جست‌وجوی مهتاب» را به حسین قرایی تبریک گفت و اظهار داشت: قرایی با این کتاب به فراز با شکوهی رسیده‌اند. اگر این کتاب نبود، آن آرامش همیشگی حسام نشان داده نمی‌شد و ما نمی‌فهمیدیم که پشت این آرامش، وجود بی‌قراری وجود دارد که ما جلوه‌های از آن شخصیت را می‌بینیم.

این شاعر گفت: «در جست‌وجوی مهتاب» کتاب بسیار خواندنی، دلنشین و گیرایی است. در بخشی از کتاب به سوالات و تصویرگری‌هایی از قیصر امین‌پور اختصاص دارد که به شبهاتی درباره قیصر پاسخ داده است.

عندلیبی: نویسنده اسطوره‌سازی می‌کند/ اسطوره‌ها مردم را تشویق و وادار به زندگی می‌کنند
عندلیبی کارشناس و پژوهشگر گفت: هیچ ملت و مردمی در دنیا نیست که ادبیات‌شأن خالی از اسطوره باشد و اسطوره به راحتی در ادبیات تبلور پیدا نمی‌کند. اسطوره‌ها به واسطه‌ نویسندگان و شعرا ایجاد می‌شوند. به‌نظرم نویسندگان شخصیت‌های هستند که دست به اسطوره‌سازی می‌زنند و این اسطوره‌ها هستند که مردم را وادار و تشویق به زندگی می‌کنند.

حسین قرایی: باید هنرمندان انقلاب را روی دست بگیریم

وی گفت: اولین کتابی که من از حسام خواندم، کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» بود؛ این اثر کتاب بسیار خوبی بود که جایزه جلال گرفت. وقتی من این کتاب را خواندم با زندگی روبرو شدم که سراسر پند بود و سبک زندگی ایرانی بود که ما با آن غریبه شده‌ایم و لازم است مخاطبین با مطالعه این کتاب به خودشان تلنگر بزنند.


این پژوهشگر افزود: اسطوره‌سازی کار بسیار خوبی است چراکه بسیار لازمی است. کار حسین قرایی با نوشتن این کتاب‌ها، پله‌ای از تاریخ شفاهی است.

گلعلی بابایی: سوپرمن هم باشیم به حسین قرایی نمی‌رسیم
در ادامه گلعلی بابایی نویسنده دفاع مقدس با قطعه شعر سپیدی از ابوالفضل سپهر سخنان خود را آغاز کرد و گفت: حمید حسام و حسین قرایی راز ماندن را با آثار و کارهایشان ماندگار می‌کنند؛ قرایی مردی با دو دست و چندین هندوانه است. او از آن آتش به اختیارهای به تمام معناست.

حسین قرایی: باید هنرمندان انقلاب را روی دست بگیریم

وی گفت: اگر سوپرمن باشی به مراسمات حسین قرایی نمی‌رسی و واقع ایشان که این کارها را انجام می‌دهند قابل تقدیر است. یکی از کارهای خوب او تاریخ شفاهی است که درباره زندگی شعرا و نویسندگان انجام می‌دهند.

این نویسنده ادامه داد: حمید حسام در همدان یک نهضتی را آغاز کرده و جوانانی را تربیت می‌کند و دارد زیریک‌خم ادبیات دفاع مقدس می‌روید که علامه بر کارهای ملی، در سطح استان هم کار می‌کند.

قرایی: باید هنرمند انقلاب را روی دست بگیریم/ رهبری به من نشان می‌دهد از چه کسی بنویسم

حسین قرایی در ادامه این مراسم با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی که «اساسا پیشوا مرکز شهادت است» گفت: سال ۱۳۸۲ حضرت آقا به پیشوا آمد و اسم چند شهید را بردند و فرمودند «شهید اردستانی و ... و من برایم جالب بود که چگونه از شهید قمی یاد می‌کنند چراکه ما در پیشوا دو شهید با نام قمی داریم؛ که فرمودند و زندگی شهید علی قمی» ریزبینی ایشان برایم مهم بود.

وی عنوان کرد: من در ۱۳ سالگی یک دکه سیگار فروشی داشت که شهرداری آن را جمع کرد و یکی از همسایه‌ها به من گفت کمی رشو پرداخت کن تا دکه برقرار باشد و من گفتم ما انقلاب کرده‌ایم تا جلوی رشوه گرفته شود. با افتخار من اهل جنوبی‌ترین بخش تهران، پیشوا هستیم. افتخار می‌کنیم که در عصری زندگی می‌کنیم که عصر خمینی بزرگ لقب گرفته است. در مصاحبه دکتری‌ام کتاب‌هایی را روی میز گذاشتم و استاد گفت این ادبیات درباری است و وقتی از سیدحسن حسینی و قیصر امین‌پور از او سوال کردم، نمی‌شناخت.

حسین قرایی: باید هنرمندان انقلاب را روی دست بگیریم

این نویسنده و پژوهشگر با تاکید براینکه انقلاب آمده است تا همان بچه سیگارفروش را درست کند، افزود: نگارش تاریخ شفاهی هنرمندان انقلاب را تا ۱۰۰ عنوان ادامه می‌دهم تا تاریخ روشنفکری را روی سر ما نزنند.

قرایی اظهار داشت: خیلی از هنرمندان را رهبری مطرح می‌کنند که حمید حسام یکی از آن آدم حسابی‌ها است. حضرت آقا به نگاه هنرمندانه هنرمندان انقلاب را معرفی می‌کند و من از رفتار ایشان متوجه می‌شوم که حالا باید من از این هنرمندان کتاب بنویسم. آقای حسام از لحاظ زندگی شخصی هم سربلند شده است چراکه بچه‌ها و خانواده‌ او مثل خودش آدم حسابی هستند.

وی گفت: ما هنرمند عصر انقلاب را معرفی نکرده‌ایم؛ گاهی اوقات بچه‌ حزب‌اللهی‌ها کتاب می‌نویسند و آن‌ها را به بی‌سوادی محکوم می‌کنند. ما هنرمندان انقلاب را روی دست نگرفته‌ایم؛ باید هرکدام از هنرمندان انقلاب را سر دست بگیریم و درباره آن‌‎ها در ۱۰ ژانر و گونه مختلف هنری تولید محتوا داشته باشیم.

این نویسنده درخصوص حمید حسام و علاقه او به شهدا گفت: حمید حسام کسی است که شهید همدانی را پرستش می‌کند چراکه شهید همدانی در سه بزنگاه او را کمک کرده است و من تا زنده‌ام از حسام‌ها می‌نویسم چون حسام از شهدا نوشته است. حسام هنرمند عصر انقلاب اسلامی است که در ادامه باید کتاب‌های زیادی از او نوشت.

قرایی به فعالیت‌های موثر انتشارات شهید کاظمی اشاره کرد و گفت: نشر شهید کاظمی به برکت شهدا برند شده است؛ این هم الکی نبوده است. باید تاریخ شفاهی این نشر را نوشت چراکه مهم است چند جوان شهرستانی که شهید حججی از دل آنها برخاسته است و ما از این‌ها تشکر می‌کنیم که راه شهدا را ادامه می‌دهند.

حسین قرایی: باید هنرمندان انقلاب را روی دست بگیریم

حسام: تشویق شهید همدانی موجب نویسنده شدن من شد

حمید حسام در بخش پایانی این مراسم با اشاره به قالب‌ کتاب‌هایی خود گفت: این قالب و روشی که ما در نوشتن کتاب‌های دفاع مقدس پیش گرفته‌ایم در دو دهه پیش یک قالب ناشناخته‌ بود. بعد از سال‌های دفاع مقدس که لباس معلمی پوشیدیم دغدغه نوشتن داشتم؛ البته در فضای جبهه چیزهایی از خاطرات روزانه را می‌نوشتم اما در دهه ۷۰ با تشویق شهید همدانی اولین کتاب را نوشتم.

وی گفت: شهید همدانی پیشنهاد دادند که حضرت آقا روی رمان تاکید دارند. داستانی را شهید همدانی گفتند که کتاب «راز نگین سرخ» را نوشتم. این کتاب به دست محمدرضا سرشار و امیرحسین فردی رسیده بود و آن‌ها در جلسه‌ای به قدری من را تشویق کردند که موجب ادامه فعالیت من شد.

حسین قرایی: باید هنرمندان انقلاب را روی دست بگیریم

در پایان کتاب «در جست‌وجوی مهتاب» با حضور میثم نیلی مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، وهب همدانی فرزند سردار شهید حسین همدانی، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، مصطفی محدثی‌خراسانی شاعر کشورمان، گلعلی بابایی نویسنده، حسین فتاحی نویسنده، محمدعلی گودینی نویسنده و تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها