سیدافقهی در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

طرح «صلح هرمز» آمریکا را خلع سلاح می‌کند/ واشنگتن حق ندارد تعادل امنیتی منطقه را بر هم بزند

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اجرای طرح «ابتکار صلح هرمز» موجب خلع سلاح آمریکا در خلیج‌ فارس می‌شود، گفت: این طرح در حالت رکود قرار گرفته است و اجرای آن به تحولات منطقه بستگی دارد.
کد خبر: ۳۷۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۵ - 15December 2019

تحولات منطقه در اجرای «ابتکار صلح هرمز» تاثیرگذار است/ طرحی که باعث خلع سلاح آمریکا در خلیج‌فارس می‌شود«سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین‌الملل دفا‌ع‌پرس درباره تاثیرات اجرای طرح «ابتکار صلح هرمز» اظهار داشت: این طرح که هنوز در قالب یک پیشنهاد است، باعث خلع سلاح آمریکا در خلیج‌فارس می‌شود.

وی ادامه داد: غربی‌ها همیشه مدعی‌اند که جمهوری اسلامی ایران باعث ناامنی در منطقه شده و به ایران به‌عنوان یک تهدید در این منطقه نگاه می‌کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به مطرح شدن «ابتکار صلح هرمز» در یکی از مهم‌ترین تریبون‌‌های دنیا یعنی سازمان ملل متحد و استقبال جامعه جهانی از این طرح،‌ تاکید کرد: با اجرای «ابتکار صلح هرمز» بهانه حضور غربی‌ها در خلیج‌فارس از بین می‌رود.

افقهی با مهم خواندن دعوت ایران از کشورهای منطقه برای پیوستن به طرح صلح هرمز، گفت: طبق قوانین بین‌المللی، صاحبان گذرگاه‌های آبی حق تعیین و تکلیف آن منطقه را دارند و دیگران فقط حق استفاده دارند و نمی‌توانند تصرفی در آنجا داشته باشند.

وی افزود: با اجرای طرح «ابتکار صلح هرمز»، آمریکا دیگر حق ندارد درباره مالکیت و بهره‌وری از اینجا حرفی بزند و دخالت کند و حق ندارد تعادل امنیتی و توان بازدارندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه یوسف بن علوی در سفر اخیرش به ایران، پالس‌های مثبتی را با خود آورده بود، تصریح کرد: طرح «ابتکار صلح هرمز» در حالت رکود قرار گرفته است که اجرای آن به تحولات منطقه بستگی دارد.

افقهی با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه باید خودشان مسائلی که مربوط به خودشان می‌شود را حل و فصل کنند، در پایان خاطرنشان کرد: اعتراضی از 6 کشور حوزه خلیج فارس و عراق در خصوص طرح ابتکار صلح هرمز مطرح نشده است اما همه این کشورها باید تصمیم قاطع خود را اعلام کنند و موضع خود را مشخص کنند؛ اگر طرحی بهتر از این طرح را دارند، ارائه کنند یا اگر اشکالاتی در طرح می‌بینند، این اشکالات را بگویند؛ اما اینکه پاسخی ندهند، جامعه جهانی را قانع نخواهد کرد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار