در جریان بررسی طرح بانکداری اسلامی در مجلس مطرح شد؛

بانک مرکزی باید استقلال داشته باشد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید کردند که در طرح بانکداری اسلامی به دنبال تحقق استقلال بانک مرکزی هستند.
کد خبر: ۳۷۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ - 17December 2019

بانک مرکزی باید استقلال داشته باشدبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در جریان بررسی کلیات طرح بانکداری اسلامی جمعی از نمایندگان نقطه نظرات موافق و مخالف خود را با طرح مذکور مطرح کردند.

محمدرضا صباغیان در مخالفت با این طرح، گفت: همه ما معترف هستیم که نظام بانکی کشور باید فاصله‌های طبقاتی را کاهش دهد، اما متأسفانه همه شاهدیم که نه تنها نظام بانکی کشور به اقتصادمان کمک نمی‌کند بلکه به تمام کسانی که می‌خواستند کار اقتصادی کنند هم خانه نشین کرده و اقتصادمان را فلج کرده است.

وی افزود: بانک‌ها دارای سرمایه‌های زیاد و ساختمان‌های مجلل هستند، اما با وجود این افراد زیادی را بدهکار خود کرده اند که باید در طرح بانکداری اسلامی رفع این موارد لحاظ می‌شد.

سلیمی: سیستم بانکی ما ربوی است

علیرضا سلیمی در مخالفت با این طرح، اظهار داشت: طرح بانکداری اسلامی مواد بسیار دارد و سوال بنده این است که آیا ما می‌توانیم تک تک این مواد را با دقت و وسواس مورد بررسی قرار دهیم؟

وی با بیان اینکه ایده ما تحقق بانکداری بدون ربا است، ادامه داد: بانک‌ها به جای دریافت ربا از تسهیل گیرندگان باید عقود اسلامی را منعقد کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: ما قانون عملیات بانکداری بدون ربا را داریم که در آن تأکید شده که حدود شرعی رعایت شود، اما در مقام عمل این گونه نبوده است.

سلیمی بیان کرد: طرح بانکداری اسلامی باید به گونه‌ای باشد که اشکالات مذکور را مرتفع کند چرا که سیستم بانکی ما ربوی است.

قاضی پور: سیستم بانکی باید با سیستم‌های اسلامی منطبق شود

در ادامه جلسه نادر قاضی پور در مخالفت با این طرح، گفت: در طرح بانکداری اسلامی دو طرح و یک لایحه ادغام شده است در حالی که باید هر طرح به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: قطعاً شورای نگهبان به این مسئله ایراد می‌گیرد و بهتر است خودمان این مسئله را مورد توجه قرار دهیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: ما باید سیستم بانک‌های خود به ویژه بانک مرکزی را با سیستم بانکی اسلامی منطبق کنیم.

لاهوتی: بانک مرکزی ما استقلال ندارد

همچنین مهرداد لاهوتی در موافقت با این طرح، گفت: اصلاح نظام بانکی مدتهاست که در دستور کار مجلس است. چرا که قرار بود دولت لایحه‌ای در این باره ارائه کند، اما ارائه نکرد.

وی افزود: استقلال بانک مرکزی بسیار مهم است. چرا که در کشور ما بانک مرکزی استقلال ندارد و از طریق این طرح به دنبال آن هستیم که این مسئله را حل و فصل کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این طرح تلاش شده است که استقلال نسبی به بانک مرکزی داده شود و مسئله حائز اهمیت دیگر آن است که هر دولتی که عوض می‌شود، شورای پول و اعتبار هم تغییر می‌یابد به این معنا که با جابجایی افراد، سیاست‌های پولی کشور هم کاملاً عوض می‌شود که به همین دلیل سیاست‌های پولی کشور ثبات ندارد و در طرح بانکداری اسلامی باید این مسئله را اصلاح کنیم.

موسوی لارگانی: نظرات مراجع در طرح بانکداری اسلامی لحاظ شده است

در ادامه جلسه، سید ناصر موسوی لارگانی در موافقت با طرح بانکداری اسلامی گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس دیدار‌های مکرری با مراجع عالیقدر داشت و نظرات آنان را در طرح بانکداری اسلامی مورد توجه قرار داد.

وی افزود: ما در طرح بانکداری اسلامی به دنبال آن هستیم که دغدغه‌های مردم در مورد امور بانکی به ویژه دریافت سود مرکب را برطرف کنیم و همچنین استقلال بانک مرکزی یکی دیگر از موارد مهمی است که در بررسی این طرح مورد توجه قرار می‌گیرد.

فرهنگی: دریافت سود به طور مطلق حرام نیست

محمد حسین فرهنگی نیز در موافقت با طرح بانکداری اسلامی گفت: برخی از نمایندگان بحث دریافت ربا از سوی بانک‌ها را مطرح می‌کنند و آن را به همه امور بانکی تعمیم می‌دهند که این نگاه درست نیست چرا که دریافت سود به طور مطلق حرام نیست و برخی سود‌ها مشروع است.

وی افزود: بنا به نظر بسیاری از فقها، کسی که پولی به کسی می‌دهد اگر ارزش روز را از آن بگیرد، ربا نیست و باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: سود مرکب و برخی دیگر از مسائل این چنینی در قوانین قبلی مغفول مانده است که در طرح بانکداری اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار