سردار علاماتی:

تحقیق و پژوهش کلید کشف زوایای پنهان دفاع مقدس است

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس گفت: توجه به رویکرد‌های تاریخی ـ سیاسی و عملیاتی می‌تواند در تبیین زوایای پنهان دفاع مقدس نقش اساسی را ایفا کند که یکی از روش‌های موثر آن تاریخ شفاهی است.
کد خبر: ۳۷۴۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ - 18December 2019

تحقیق و پژوهش کلید کشف زوایای پنهان دفاع مقدس استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در میزگرد پژوهشی دفاع مقدس که به مناسبت هفته دفاع مقدس امروز (چهارشنبه) در این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: تاریخ محصول برخورد انسان و جهان است که بر اساس سنت‌های الهی در طول زمان حرکت و ارزش‌های درونی خویش را آشکار می‌سازد. انسان موجودی است انتخاب‌گر که در برخورد با موضوعات مختلف روشی نو و جدید را برای خود و دیگران ایجاد می‌کند. اگر انسان‌ هماهنگ با نظام هستی حرکت کند، مومن و اگر با نظام هستی درگیر شود، کافر است. به همین دلیل در هشت سال دفاع مقدس سردمداران ایران و عراق، با توجه به نوع برخوردشان با نظام هستی در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و هویت واقعی دو جبهه حق و باطل مشخص شد.

وی افزود: در آستانه 40 سالگی دفاع مقدس، توجه به رویکردهای تاریخی- سیاسی و عملیاتی می‌تواند در تبیین زوایای پنهان دفاع مقدس نقش اساسی را ایفا کند. یکی از روش‌هایی که می‌تواند در کشف حقایق و واقعیات صحنه‌های نبرد موثر باشد، تاریخ شفاهی است.

سردار علاماتی تصریح کرد: تاریخ شفاهی یک روش پژوهش تاریخی برای جمع‌آوری و نگهداری اطلاعات تاریخی از حافظه رزمندگان و افراد سهیم و یا شاهدان عینی آن‌ها در جنگ است. به عبارتی تاریخ شفاهی گونه‌ای از اسناد است که جنس آن صوت و تصویر است که یک منبع دسته اول تاریخی است.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس گفت: تاریخ شفاهی در جستجوی اطلاعات مستند شفاهی است و در پی ثبت هرگونه تجربه انسانی رزمندگان در ابعاد مختلف است که ممکن است به مرور زمان و در پی تغییرات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در خطر نابودی قرار گیرد. تاریخ شفاهی به بازآفرینی تاریخ کمک می‌کند و مورخ را به صحنه‌های رخداد یا واقعه تاریخی وارد می‌کند و این امکان را به او ‌می‌دهد که با یاری‌گرفتن از حافظه افراد به زوایای پنهان و ناگفته تاریخ دست یابد.

وی عنوان کرد: در دفاع مقدس تعداد زیادی از نیروهای مسلح، بسیج و مردم برای دفاع در مقابل تهاجم دشمن بعثی عراق وارد جبهه‌های نبرد شدند. شرایط و وضعیت آن موقع انقلاب و دفاع سرسختانه مردم ایران در سراسر جبهه به اندازه‌ای بزرگ بود که از دایره اسناد مکتوب فراتر است و آنچه که می‌تواند به صحت و سقم و تبیین واقعیات جنگ بپردازد، بازآفرینی آن صحنه‌ها از طریق مراجعه‌کردن به بایگانی ذهن فعالان و شاهدین عینی است.

سردار علاماتی گفت: امروز سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس مفتخر است که به این رویکرد تاریخی توجه نموده است و با شناخت کافی که از جامعه ایثارگر دوران دفاع مقدس دارد، نسبت به اخذ تاریخ شفاهی آنان اقدام کند و آن را به عنوان یک کار ملی هدف‌دار دنبال نماید که تابحال موفق شده است بالغ بر 200 عنوان کتاب که بوسیله راویان روایت شده و نویسندگان آن را تبیین کرده‌اند را انتشار دهد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها