فخرزاده در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

هنوز ریشه فتنه خشکیده نشده است/ فتنه ۸۸ با کتاب برای مردم تبیین شود

مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری گفت: نیاز داریم کتاب‌های زیادی درخصوص ۹ دی و فتنه ۸۸ بنویسیم تا این واقعه تاریخی که باز می‌تواند بستر فتنه‌های دیگر باشد را برای مردم تببین کرد.
کد خبر: ۳۷۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸ - 30December 2019

حجت‌الاسلام «سعید فخرزاده» مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به فتنه ۸۸ اظهار داشت: قطعاً وقایع سال ۱۳۸۸ مهم است و در صدر اسلام نمونه آن وجود دارد؛ چراکه در این واقعه اختلاف بین کسانی بود که برخی از مردم نمی‌توانستند تشخیص دهند کدام یک از آن‌ها درست می‌گویند؛ یعنی یک سردرگمی برای نسل جوان انقلابی ایجاد شده بود که سابقه نداشت.

وی تاکید کرد: اگر نبود ریسمان ولایت و رهبری، شاید اگر در سطح دیگری این اختلاف ایجاد می‌شد مردم نمی‌توانستند قضاوت درستی از ماجرا داشته باشند. اساساً من معتقدم مفهوم فتنه را به وقایعی می‌توان اطلاق کرد که تشخیص حق و باطل برای بعضی‌ها ممکن نباشد.

مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری افزود: در فتنه ۸۸ یک‌طرف شخصی بود که سابقه طولانی در دوران انقلاب داشت؛ لذا تشخیص این فتنه سخت بود و برای خروج از آن فضا هیچ تدبیری جز حضور هوشمندانه مردم در کف خیابان وجود نداشت؛ وقتی مردم در راهپیمایی نهم‌دی‌ماه ۱۳۸۸ حضور پیدا کردند فتنه پایان یافت. فتنه‌گران دوست دارند فضا آشفته و پیچیده باشد و واقعیت مشخص نباشد، اما حضور مردم مسئله را ساده کرد و به راحتی نشان داده شد که مردم با انقلاب‌اند و حرکت نظام و حکومت را قبول دارند و موج فضاسازی و جریان‌سازی دشمن شبهه‌انگیزی است.

فخرزاده عنوان کرد: هنوز ریشه فتنه خشکیده نشده است و برای این‌ کار باید روشنگری کرد و حادثه را تببین و ترسیم کرد. اخیراٌ چندین کتاب توسط انتشارات انقلاب اسلامی درخصوص فتنه ۸۸ منتشر شده، اما کافی نیست و نیاز داریم کتاب‌های زیادی درخصوص ۹ دی و اتفاقات ۸۸ بنویسیم تا این واقعه تاریخی که باز می‌تواند بستر فتنه‌های دیگر باشد را برای مردم تببین کرد.

وی ادامه داد: ما اگر ماهیت و هویت آمریکا را از اول انقلاب به‌درستی برای مردم تببین کرده بودیم و با کتاب‌ها و مقالات این موضوع را جاانداخته بودیم، امروز مشکلی در این موضوعات نداشتیم. ما در آن مقاطع کم‌کاری کرده‌ایم و نتیجه آن را در فتنه ۱۳۸۸ مشاهده کردیم و امروز نیز نباید کم‌کاری کنیم و قطعاً باید این پدیده و واقعه را برای مردم کامل و جامع توضیح دهیم و آن را روشن کنیم تا ریشه این مسئله برای همیشه خشکیده شود.

مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری به حجم تولیدات ادبی منتشر شده به موضوع فتنه ۸۸ اشاره کرد و گفت: متاسفانه پروژه تاریخ‌نگاری حوزه هنری به مقاطع کنونی وارد نشده است. یعنی ما در مقطعی تاریخ نگاری دهه ۴۰ تا ۵۷ را انجام دادیم و سپس دهه اول انقلاب را مورد توجه قرار دادیم و هنوز به وقایع بعد از انقلاب نپرداخته‌ایم. به‌نظرم تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی هنوز به طور جدی شروع نشده است و بخشی از ابهاماتی که دشمن می‌تواند به آن بپردازد به‌خاطر همین کمبود‌ها و عدم اطلاعات و جمع‌بندی‌هایی است که هنوز ارائه نشده است.

فخرزاده با طرح این‌سوال که آیا ما ترسیم درستی از دستاور‌های انقلاب داشته‌ایم و صحبت‌هایی از اقدامات جمهوری اسلامی طی ۴۰ سال گذشته صورت گرفته است؟ اظهار داشت: پاسخ این سوالات به روشنی منفی است یعنی ما چنین اقداماتی انجام نداده‌ایم و همین باعث می‌شود که نقطه ضعفی در اقدامات جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد که دشمن بتواند از آن استفاده کند و تمام نظام را باچالش روبرو کند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها