ادامه اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در بغداد؛ ورودی دوم سفارت نیز آتش گرفت

معترضین به حمله هوایی آمریکا به مقر الحشد الشعبی همچنان در مقابل سفارت واشنگتن در بغداد حضور دارند و دست به تحصن زده‌اند.
کد خبر: ۳۷۶۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۲ - 31December 2019

ادامه اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در بغداد؛ ورودی دوم نیز آتش گرفتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، تجمع گسترده مردم عراق در مقابل سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد که از صبح امروز (سه‌شنبه) آغاز شده همچنان ادامه دارد و حاضرین در برابر سفارت دست به تحصن زده‌اند.

به نوشته شبکه «الاتجاه» عراق، تعداد معترضان در مقابل سفارت آمریکا افزایش یافته است و عصر امروز نیز آن‌ها دومین دروازه سفارت را نیز به آتش کشیدند. در همین حال شبکه «اسکای نیوز» عربی از شنیده شدن صدای تیراندازی در اطراف سفارت خبر داده است.

شبکه السومریه نیز گزارش داده است که نیرو‌های ویژه از مقابل ورودی اصلی سفارت به ورودی دوم منتقل شده‌اند و سرتیپ «شهاب ناصر کاظم» فرمانده نیرو‌های ویژه با فرماندهان الحشد الشعبی حاضر در این مکان صحبت کرده و از آن‌ها خواسته است تا به موانع امنیتی و ورودی‌های سفارت نزدیک نشوند.

در این حال معترضان دست به تحصن در مقابل ورودی‌های سفارت زده‌اند.

پرواز بالگرد‌های آمریکایی بر فراز سفارت

منابع خبری عراقی همچنین نوشته‌اند که بالگرد‌ها و جنگنده‌های آمریکایی بر فراز آسمان سفارت به پرواز در آمده و بالگرد‌ها اقدام به پرتاب «فلر» (جرقه‌های منور) بر فراز آسمان کرده‌اند. یک مقام آمریکایی این اقدام را «نمایش قدرت» توصیف کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که آمریکا شماری از کارکنان سفارت را از درب پشتی و تعدادی را هم با بالگرد از این مجموعه خارج کرده و شماری را هم به «نقاط» امن سفارت منتقل کرده است.

مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته‌اند انتظار می‌رود دولت این کشور تفنگداران دریایی بیشتری را در سفارت آمریکا در بغداد مستقر کند. این خبرگزاری گزارش داده ۱۰۰ تفنگدار دریایی قرار است در سفارت آمریکا در بغداد مستقر شوند.

در واکنش به این تحولات، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر مردم عراق را به اقدام علیه ایران فراخواند.

وی در این پیام توئیتری نوشت: «خطاب به میلیون‌ها نفری که در عراق دنبال آزادی هستند و نمی‌خواهند تحت سلطه و کنترل ایران باشند، اکنون وقت شماست!»

«پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در صفحه توئیتر خود از اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در بغداد ابراز نگرانی کرد.

جنگنده‌های ارتش آمریکا، یکشنبه‌شب، چند مقر گردان‌های حزب‌الله مرتبط با سازمان الحشد الشعبی عراق را در مرز سوریه بمباران کردند و وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای این حمله را تأیید کرد.

منابع الحشد الشعبی نیز اعلام کردند که در این حمله هوایی، دستکم ۲۸ نفر از نیرو‌های الحشد الشعبی از جمله یکی از فرماندهان آن و دو معاون وی و معاون منابع فرمانده تیپ ۴۵ شهید و ۵۱ نفر دیگر مجروح شدند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها