امیر اسماعیلی:

هواپیماهای ناتو حق عبور از ایران را ندارند/سامانه‌های شنود ما 150 کیلومتر فراتر از مرزها را کنترل می‌کنند

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ضمن بیان جزئیاتی از فرود اجباری هواپیمای ایرباس A300متعلق به هواپیمایی فلای دوبی که در شهریورماه سال جاری در فرودگاه بندر عباس به زمین نشانده شده بود، گفت: هواپیماهای ناتو حق عبور از ایران را ندارند.
کد خبر: ۳۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱ - 05January 2015

هواپیماهای ناتو حق عبور از ایران را ندارند/سامانه‌های شنود ما 150 کیلومتر فراتر از مرزها را کنترل می‌کنند

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرتیپ «فرزاد اسماعیلی» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا(ص) طی سخنانی در مستند «فرود اجباری»، با بیان اینکه از طریق سازمان بینالمللی ایکائو مطرح کرده بودیم که بعضی از هواپیماهای کشورها از جمله هواپیماهای ناتو حق عبور از فضای جمهوری اسلامی ایران را ندارند، گفت: پرواز ایساف هم در روز جمعه ساعت 5 بعد از ظهر از نقطه ورودی بین ما و کشور افغانستان قصد ورود به کشورمان را داشت، غافل از اینکه سامانههای بومی شنود ما حدود 100 الی 150 کیلومتر از بیرون مرزها را نیز کنترل میکند.

وی افزود: این هواپیما در کشور افغانستان خودش را ایساف 04 مطرح کرده بود و ایساف یعنی هواپیمای نظامی ناتو و این هواپیما هرچند عملیات نظامی در کشور افغانستان نداشته، اما حامل نفرات نظامی بوده که عملیات نظامی در آن کشور داشتهاند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) تصریح کرد: خلبان اعلام میکند که "من هواپیمای مسافربری هستم و نظامی نیستم"؛ به داخل که میآید، پدافند هوایی با همکاری سازمان هواپیمایی کشور وارد عمل میشود و اعلام میکند که این هواپیما از نظر ما قطعاً نظامی است، به خلبان اعلام کردیم که "باید در فرودگاه بندرعباس فرود بیایید".

"قطعا فرود هواپیما کار سخت و پیچیدهای است و برای ریگی یک ساعت و 10 دقیقه این کار طول کشید. خلبان در ابتدا تمکین نمیکرد و میگفت که ارتفاع من 35 هزار پا است و طرح پروازی داریم و قصد فرود ندارم."

اسماعیلی اضافه کرد: آن هواپیماهایی که وظیفه حفظ حراست از آن سیستم ناتو را داشتهاند با متوجه شدن این صحنه حدود 100 کیلومتر هوایی از مرزهای ما دورتر میشوند، چرا که پدافند هوایی تعارف ندارد.

وی با بیان اینکه با خلبان هواپیمای مسافربری از فرودگاه تماس گرفته میشود و خلبان جنگنده اف4 اعلام میکند که ظرف 5 دقیقه مثل عقاب بالای سرت هستم، تاکید کرد: یک خلبان در این وضعیت باید دیوانه باشد و کار انتحاری کند که تمکین نکند. ما قصد داشتیم که این را مثل هواپیماهایی که مثل سالیان قبل قصد ورود داشتند و ما آنها را دم مرز حدود چندساعت نگه داشته بودیم، نکنیم و میخواستیم به داخل بیاوریم که این کار را کردیم و ثابت کنیم که اینها کذاب هستند و این کار را هم کردیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: از ساعت 7 بعدازظهر روز جمعه تا 3 بامداد شنبه حدود 8 ساعت این هواپیما را نگه داشتیم اما با احترام، هم سوخت دادیم و هم کارهای جانبی انجام دادیم و آنها هم یاد گرفتند که فضای جمهوری اسلامی ایران، فضای کذب و دروغ گفتن نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تبصرههای دیپلماتیک موجب ترس در کشیدن ماشه نمیشد، گفت: خیر به هیچ وجه. ما بدهکار و پاسدار خون شهدا هستیم و کسی که بدهی دارد سعی میکند بدهی خود را ادا کند و ادا کردن بدهی در پدافند یعنی قاطعانه عمل کردن در فاصله تصمیمگیری بسیار کوتاه است.

برج مراقبت پس از عدم تمکین خلبان هواپیمای ایساف، دو فروند جنگنده اف 4 نهاجا را مامور نشاندن هواپیمای ایساف با 108 سرباز ناتو متشکل از سربازان آمریکایی و غیرآمریکایی میکند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها