یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

خلع سلاح دیپلماتیک آمریکا با ترور سردار شهید «سلیمانی»

اقدام وقیحانه ترامپ در به شهادت رساندن فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه باعث شد تا دولت جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای تمامی محدودیت‌های عملیاتی ایران در برجام را متوقف کند؛ در واقع می‌توان گفت با ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی آمریکا در عرصه دیپلماتیک هم خلع سلاح شد.
کد خبر: ۳۷۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵ - 14January 2020

خلع سلاح دیپلماتیک آمریکا با ترور سردار شهید «سلیمانی»گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ رژیم تروریست آمریکا با ترور سردار بزرگ اسلام حاج «قاسم سلیمانی» همه قراردادهای بین‌المللی را زیرپا گذاشت و بار دیگر نشان داد که رئیس جمهور تاجر و جنگ طلب آمریکا به دنبال آشوب و درگیری در منطقه خاورمیانه است.

اقدام وقیحانه ترامپ در به شهادت رساندن فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه باعث شد تا دولت جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای تمامی محدودیت‌های عملیاتی ایران در برجام را متوقف کند و در گام پنجم کاهش تعهدات خود «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار گذاشته و با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) مواجه نباشد و از این به بعد برنامه هسته ای ایران صرفا براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

ترامپ دستور ترور یک سرمایه بین المللی و یک مکتب را داد و فکر می کرد با این اقدام دیگر به آرزویش خواهد رسید و می‌تواند همچون گذشته در منطقه حکمرانی کند؛ اما نمی‌دانست ویژگی‌های شخصیتی و سابقه مبارزاتی سردار سلیمانی با داعشی که دست پرورده خودشان است او را به چهره‌ای کاریزماتیک و محبوب در جهان تبدیل کرده است.

اقدام بزدلانه رئیس جمهور آمریکا سبب شد تا خشم جهان نسبت به او بیشتر شود و از سویی با گرفتن «انتقام سخت» ایران از این اقدام، اتحاد و همدلی میان همه جریانهای فکری در ایران و کشورهای منطقه گسترش یافت.

این سرمایه ملی و چهره منطقه‌ای آنقدر حضورش در تمامی صحنه‌های سیاسی و اجتماعی مهم بود که دولت محدودیت‌های عملیاتی ایران در برجام را متوقف کرد تا جهان متوجه شود که یک مکتب و جریان را از دست داده است.

اما در این میان واکنش غربی ها به آینده برجام پس از بیانیه دولت جمهوری اسلامی قابل توجه است، آنها در بیانیه‌های خود بدون محکوم کردن اقدام آمریکا صرفا از دو طرف خواستار خویشتنداری هستند.

جوزف بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک پیام توئیتری در خصوص کاهش تعهدات ایران در برجام ابراز تأسف کرده و گفته است: «اجرای کامل توافق هسته‌ای توسط تمامی طرفین در حال حاضر برای ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی مهم‌تر از هر زمان دیگری است.»

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان هم تاکید کرده است: «ما قطعاً بار دیگر با ایران گفت‌وگو می‌کنیم. آنچه که اعلام شده است (گام پنجم برجامی ایران) با توافق سازگار نیست. اوضاع ساده‌تر نشده است و این احتمالاً اولین گام به سوی پایان این توافق است که ضرر بزرگتری محسوب می شود و هم‌اکنون بسیار بسیار مسئولانه این مسئله را بررسی می‌کنیم.»

سخنگوی نخست وزیر انگلیس هم گفته است، «اعلام محدودیت‌های غنی سازی اورانیوم توسط ایران بسیار نگران کننده است و انگلیس به فوریت با طرف‌های درگیر در مورد مراحل بعدی احتمالی صحبت می‌کند چون معتقدیم توافق هسته‌ای یک معامله متقابل است.»

وزارت خارجه روسیه هم ضمن تأکید بر عدم تهدیدآمیز بودن گام پنجم ایران از طرفین برجام خواست تا شرایطی را برای ازسرگیری اجرای پایدار این توافق فراهم آورند.

این بازخوردها از سوی کشورهای عضو گروه (1+5) خنده‌دار است.! همین کشورها چندین ماه است در حفظ برجام تعلل و کوتاهی می کنند اقدام ایران یک پیام روشن و یک فرصت تازه به کشورهای اروپائی است که در صورت علاقه‌مندی به حفظ توافق هسته‌ای باید پاسخگوی تعلل و کوتاهی خودشان باشند و تعهدات برجامی را باید ‎اجرا می‌کردند. سران کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه باید به این باور برسند که مردم ایران نمی توانند هم محدودیت‌های هسته‌ای و هم تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی را تحمل کنند.

پپس از مخالفت ترامپ با پیشنهادات فرانسه و ناکام ماندن امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور در اجرای طرح خود، باید کشورهای اروپائی به این حقیقت پی برده باشند که باید با اتخاذ تصمیمات مستقلانه و معقول، راه خود را از آمریکا جدا کرده و در مقابل سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا بایستند.

اروپا باید بداند که ایران با اقتصاد مقاومتی، تحریم های غیرقانونی آمریکا را مدیریت کرده است و در اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب «منتظر خارجی‌ها» نخواهد ماند و بدون دلبستن به وعده های پوچ کشورهای اروپائی، با تکیه بر منابع داخلی و توانمندی‌های علمی کشور مسیر پیشرفت اقتصادی را هموار می‌کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار