همکاری ایران و چین در زمینه مبارزه با مواد مخدر

در دیدار دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزیر امنیت عمومی چین، طرفین بر حمایت و همکاری در مجامع بین‌المللی در زمینه مبارزه با مواد مخدر تأکید کردند.
کد خبر: ۳۷۹۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵ - 14January 2020

تاکید ایران و چین بر حمایت و همکاری دوجانبه در مجامع بین‌المللی در مبارزه با مواد مخدربه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «اسکندر مومنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سفر خود به چین با «جائو که جی» وزیر امنیت عمومی دیدار کرد.

مومنی در این دیدار اظهار داشت: تجربه ناموفق نیرو‌های غربی در افغانستان طی دو دهه گذشته، حاکی از این واقعیت است که حل مسائل منطقه، مستلزم مشارکت کشور‌های منطقه است.

وی تأکید کرد که ما می‌توانیم همکاری‌های هدفمندی را در زمینه برنامه‌های کشت و معیشت جایگزین در کشور افغانستان داشته باشیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای راهبردی متوازن در امر مبارزه با مواد مخدر است و در کنار اقدامات مقابله‌ای، پیشگیری از اعتیاد و درمان و بازتوانی معتادان را در دستور کار دارد. همچنین در این‌باره، آمادگی داریم که در تمامی زمینه‌ها تجارب و یافته‌های خود را انتقال دهیم و در مقابل از تجارب و تجربیات شما برخوردار شویم.

مومنی در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه «مبارزه با مواد مخدر و پیش‌ساز‌های شیمیایی» که در سال ۲۰۱۸ در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین، به امضای طرفین رسید، بر لزوم اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه مذکور تأکید کرد.

حمایت و همکاری طرفین در مجامع بین‌المللی در زمینه مبارزه با مواد مخدر، تبادل تجربیات و آموزش‌ها و اعزام کارشناسان از دیگر محور‌های مذاکره طرفین در این دیدار بود.

همکاری‎های آزمایشگاهی - تحقیقاتی و دانشگاهی ایران و چین

مومنی همچنین در سفر خود به چین، با «لیو یوجین» معاون وزیر امنیت عمومی و رییس کمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر دیدار کرد.

وی در این دیدار ضمن اشاره به تحولات مواد مخدر در افغانستان و اشراف اطلاعاتی ایران به موضوع مواد مخدر در افغانستان، بر ضرورت متناسب‌سازی همکاری‌ها در زمینه مبارزه با مواد مخدر با سایر حوزه‌های راهبردی از طریق ارتقاء همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف پیشگیری، درمان، بازتوانی، اقدامات مقابله‌ای، تبادل اطلاعات، همکاری‎های آزمایشگاهی- تحقیقاتی و دانشگاهی تأکید کرد.

مومنی همچنین بر تبادل به موقع و بر خط اطلاعات در زمینه مقابله با انحراف و قاچاق پیش ساز‌های شیمیایی، تبادل تجربیات از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه آزمایشگاه‌های مواد مخدر و دارو‌های طبی و سنتی مورد استفاده در ترک اعتیاد و تبادل مربیان در حوزه‌های مختلف مقابله با عرضه و کاهش تقاضا و مراکز تحقیقاتی و بیمارستانی برای ارائه یافته خود در سمپوزیوم‌های علمی مشترک تأکید کرد.

بر اساس این گزارش، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر روز دوشنبه در رأس هیاتی بلندپایه و به دعوت وزیر امنیت عمومی چین وارد پکن شد.

دیدار با وزیر امنیت عمومی، معاون وزیر امنیت عمومی و رئیس کمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر چین و رئیس گمرک چین و همچنین بازدید از امکانات مبارزه با مواد مخدر این کشور ازجمله مرکز فنی و اطلاعات ملی مبارزه با مواد مخدر، مرکز آموزشی مبارزه با مواد مخدر، گمرک، مرکز تربیت سگ‌های مواد‌یاب و مرکز بازتوانی معتادان چین ازجمله برنامه‌های سفر مومنی به چین است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار