سیدافقهی در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

«مکتب سلیمانی» آموزشگاهی برای آزادی‌خواهان جهان/ عراقی‌هایی که مخالف اخراج نظامیان آمریکایی هستند

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی مکتب مبارزات جهادی برای آزادی‌خواهان منطقه و احرار تمام عالم است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در این چند ساله فقط برای مبارزه با تروریسم در عراق حضور داشته و هیچ دخالتی در امور سیاسی این کشور نداشته است.
کد خبر: ۳۸۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸ - 19January 2020

«مکتب قاسم سلیمانی» آموزشگاهی برای آزادی‌خواهان جهان/ کدام عراقی‌ها از حضور آمریکا در کشورشان خوشحال می‌شوند؟«سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس درباره تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه اخیر اظهار داشت: نکات بسیاری مهمی در خطبه‌های عربی و فارسی ایشان نهفته بود؛ یکی از این نکات مهم، طرح شخصیت استثنایی و برجسته حاج قاسم سلیمانی بود که می‌تواند الگوی مناسبی برای جوانان کشور و حتی منطقه غرب آسیا باشد.

وی با تاکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس افرادی عادی نبودند که ترور شدند و به شهادت رسیدند، افزود: این فرماندهان جبهه مقاومت، مکتب مبارزات جهادی و یک آموزشگاه ارزشمند برای آزادی‌خواهان منطقه و احرار تمام عالم بودند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص کشور عراق، گفت: این کشور این روزها شاهد یک تحول نوگرای امیدبخش است به این معنا که بعد از تجاوز هواپیمای آمریکایی‌ها به دو تیپ 45 و 46 گردان‌های حزب‌الله عراق و اوج شیطنت‌هایشان یعنی ترور شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، پارلمان عراق وارد مسئله شد و بحث خروج آمریکایی‌ها را مطرح کرد.

افقهی تصریح کرد: در حال حاضر آمریکایی‌ها چند بهانه و تهدید را برای عدم خروج از کشور عراق مطرح می‌کنند؛ نخست اینکه تصمیم پارلمان، تصمیم نمایندگان شیعه است و نمایندگان کُرد و اهل سنت هیچ نقشی در آن ندارند بنابراین تصمیم پارلمان برای آمریکا الزام‌آور نیست؛ پاسخ آمریکایی‌ها ساده است و باید گفت که در پارلمان طایفه‌گرایی مطرح نیست و فرآیند دموکراسی حاکم است و رای اکثریت الزام‌آور خواهد بود.

وی ادامه داد: مسئله دوم تهدید آمریکایی‌ها است که گفته‌اند اگر بخواهیم نیروهایمان را از عراق خارج کنیم، هزینه تاسیس پایگاه‌های نظامی‌‌مان را عراقی‌ها باید پرداخت کنند و اگر به ناچار از عراق خارج شویم، تمام مبالغی که عراقی‌ها از فروش نفت در بانک‌های آمریکا و اروپا دارند که 35 میلیارد دلار می‌شود را مصادره می‌کنیم.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه مقامات آمریکایی از جمله مارک اسپر و پمپئو گفته‌اند که حاضر نیستند با مقامات عراقی در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از این کشور دیداری داشته باشند، افزود: در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و باج‌گیری‌های آمریکایی‌ها، حشدالشعبی ایستاده است که به پارلمان ضرب‌الاجل و مهلت داده که اگر آمریکایی‌ها با پای خودشان از کشورمان خارج نشوند، عملیات نظامی علیه آن‌ها آغاز خواهد شد.

افقهی تاکید کرد: نکته شگفت‌آور این است که کُردهای عراق به‌شدت برای ادامه حضور اشغالگران آمریکایی در عراق سینه سپر کرده‌اند و تصمیم پارلمان را تخطئه می‌کنند.

وی در پایان یادآور شد: برخی از اهل سنت عراق تصور می‌کنند که اگر آمریکا از عراق خارج شود، ایران عراق را اشغال می‌کند، در حالیکه جمهوری اسلامی ایران در این چند ساله فقط برای مبارزه با تروریسم در کشور عراق حضور داشته و هیچ دخالتی در امور سیاسی نداشته است.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار