دیپلمات ایرانی:

ریاکاری آمریکا موجب تاخیر در ایجاد کانال ایران و سوئیس است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئیس با اشاره به مانع تراشی‌های آمریکا در تاسیس کانال بشردوستانه بین ایران و سوئیس، در زمینه تشدید تنش در منطقه نیز گفت: ایران به دنبال جنگ نیست، اما قطعا از خود دفاع می‌کند.
کد خبر: ۳۸۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶ - 19January 2020

ریاکاری آمریکا موجب تاخیر در ایجاد کانال ایران و سوئیس استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئیس در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های این کشور با اشاره به مانع تراشی‌های آمریکا در برابر تلاش‌ها برای تأسیس کانال بشردوستانه بین ایران و سوئیس، درباره آخرین تحولات منطقه گفت که ایران خواستار جنگ در منطقه نیست، اما به هر حمله‌ای پاسخ می‌دهد.

به نوشته وبگاه «سوئیس اینفو»، «محمد رضا حاجی کریم جباری» سفیر ایران در سوئیس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی دولتی «اس آر اف» درباره ایجاد کانال بشر دوستانه بین ایران و سوئیس گفت: «ما از نقش سوئیس قدردانی می‌کنیم. شرکت‌های سوئیسی در حال سرمایه‌گذاری در ایران هستند و طی ۲۰ ماه گذشته دولت سوئیس سعی کرده با ایجاد کانال تجاری بشر دوستانه امکان ارسال اقلام دارویی را به ایران میسر سازد. برای حصول این امر نیز مذاکرات گسترده با دولت آمریکا صورت گرفته، اما این کشور ریاکارانه رفتار می‌کند و به همین دلیل این کانال تاکنون بازدهی نداشته است.»

سفیر ایران در سوئیس با اشاره به کمبود برخی اقلام دارویی در ایران به واسطه تحریم‌های آمریکا گفت که ایالات متحده مدعی است تحریم‌ها تأثیری بر تجارت بشر دوستانه ندارد، اما از سوی دیگر آن‌ها در حال مسدود کردن انتقال هرگونه پول هستند و ریشه کمبود دارو در ایران مسدود کردن دسترسی‌های نظام بانکی ایران است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره ترور سپهبد «قاسم سلیمانی» از سوی آمریکا و پاسخ تلافی جویانه ایران در حمله به یک پایگاه محل استقرار نیرو‌های ایالات متحده در عراق گفت: «ترور سپهبد سلیمانی از سوی نیرو‌های آمریکا یک جنایت جنگی است. ایالات متحده قوانین، مقررات، معیار‌ها و اصول بین المللی را نادیده گرفته است. کاری که ایران پس از آن انجام داد، نه یک اقدام تلافی جویانه، بلکه دفاع از خود است. اما ما خواستار جنگ در منطقه نیستیم. قصد ما مشارکت در تشدید تنش نیست، اما آماده‌ایم که به هر نوع حمله‌ای با هر وسیله‌ای پاسخ دهیم.»

این دیپلمات ایرانی در بخش دیگر این گفت‌وگو با پرداختن به موضوع ساقط شدن یک فروند هواپیمای اوکراینی و اشاره به اشتباه عامل انسانی گفت: «در واقع یک حادثه غم انگیز بود. این حادثه تنها چند ساعت پس از حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق اتفاق افتاد. متأسفانه حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه منجر به تنش بیشتر می‌شود. با این حال، نیرو‌های مسلح ایران مسئولیت این حادثه را به عهده گرفته است. ایران اکنون به تعهدات اخلاقی، قانونی و بین المللی خود عمل خواهد کرد. اول از همه، ما در تلاشیم تا اندوه و رنج خانواده‌های آسیب دیده را بکاهیم.»

کریم جباری در ادامه با اشاره به برخی ناآرامی‌ها در ایران پس از سقوط این هواپیمای اوکراینی گفت: «ایرانی‌ها در بیان آنچه که می‌پندارند، آزادند، آن‌ها در انتقاد کردن آزاد هستند. این حق قانونی ایرانی‌هاست. دولت ایران هرگز این حق را محدود نکرده است. در عین حال نیز این حادثه به واسطه یک خطای انسانی رخ داد و نیرو‌های مسلح ایران اطلاعات شفاف و واضحی را در اختیار همگان گذاشت. البته همواره افرادی هستند که دیدگاه‌های مختلفی دارند. آن‌ها حق بیان عقاید خود را دارند.»

سفیر ایران در سوئیس درباره برخورد با مسببان این حادثه گفت: «رهبر انقلاب اسلامی ایران، رئیس جمهوری، رئیس قوه قضاییه و فرماندهان نظامی این مسئله را تایید کرده و برخی در این زمینه دستگیر شده‌اند. عدالت در خصوص مسببین این حادثه اجرا می‌شود.»

سفیر ایران در مورد چشم‌انداز پیش روی منطقه و اینکه آیا تنش افزایش خواهد یافت یا طرفین به سمت تنش‌زدایی می‌روند، گفت: «من هیچ دلیلی برای تشدید یا جنگ در منطقه نمی‌بینم. ما بر این باوریم که کشور‌های حاشیه خلیج فارس می‌توانند تمهیدات جدیدی برای تامین امنیت و برقراری صلح پیدا کنند. اما برای این اتفاق، همه نیرو‌های خارجی باید منطقه ما را ترک کنند. بدون حضور قلدرمابانه ایالات متحده، ما می‌توانیم به توافق برسیم. اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید به نابودی میراث فرهنگی ایران بکند، ما را با جنایات جنگی تهدید کرده، اگر ایرانیان گرسنه باشند، این‌هم جنایتی علیه بشریت است و ترور قاسم سلیمانی نیز یک اقدام جنگی است. البته، ما از خود دفاع خواهیم کرد.»

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها