حجت‌الاسلام رئیسی:

اتکا به بیگانگان مانع از تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می‌شود/ رونق تولید مستلزم نقش‌آفرینی همه دستگاه‌هاست

رئیس قوه قضاییه گفت: عده‌ای به جای فعالیت و تلاش و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی، چشم به لبخند بیگانگان دوخته‌اند که این موضوع، اقتصاد ما را شرطی می‌کند و مانع رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی می‌شود.
کد خبر: ۳۸۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱ - 21January 2020

اتکا به بیگانگان مانع از تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می‌شود/ رونق تولید مستلزم نقش‌آفرینی همه دستگاه‌هاستبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضاییه صبح امروز در همایش نقش امنیت در اقتصاد ملی و رونق تولید که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: امنیت و اقتصاد دو موضوع انفکاک‌ناپذیر هستند که به هیچ وجه نمی‌توان این دو مسأله را از هم جدا کرد؛ لذا رونق تولید و رونق اقتصاد در سایه امنیت ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان ما باید در فضایی توأم با آرامش و امنیت نقش مجاهدانه خود را در عرصه رونق تولید ایفا کنند که این مهم مستلزم نقش‌آفرینی نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و سایر بخش‌ها و نهاد‌های کشور است.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اهمیت نقش‌آفرینی و رعایت ضرورت‌ها در پیشبرد رونق تولید و امنیت اقتصادی گفت: ضرورت دارد که نیروی انتظامی و قضات ما کار خود را بر مبنای سه شرط اصلی مهربانی، اقتدار و تدبیر پیش ببرند که این سه اصل برای این دستگاه‌ها ضروری است و ما باید تلاش‌های خود را به سمت «ایجاب» ببریم؛ چرا که مسائل ایجابی بر مسائل سلبی، مقدم است.

حجت‌الاسلام رئیسی یکی دیگر از شروط موفقیت در ایجاد امنیت اقتصادی را همکاری بخش‌های مختلف عنوان و بیان کرد: همه اجزا به انضمام مجریان و فعالان اقتصادی باید در عرصه ایجاد امنیت اقتصادی، مبارزه با جرایم اقتصادی همچون پولشویی، جرایم مالیاتی و جرایم مرتبط با قاچاق کالا که همگی برای یک اقتصاد سالم، مضر و بیماری کشنده‌ای هستند و فضای اقتصادی کشور را آلوده می‌کنند، تلاش و مبارزه‌ای پایاپای داشته باشیم.

وی تأکید کرد: نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و سایر بخش‌های کشور باید در جهت تحقق فضای امن اقتصادی که موجب فعالیت و تحرک است، تلاش کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: رهبر انقلاب اسلامی در نماز جمعه این هفته فرمودند که همه باید تلاش کنند تا کشور قوی شود و ما می‌دانیم که امروز قوت و قدرت در حوزه اقتصاد رقم می‌خورد؛ لذا باید در این عرصه موانع تولید را که مرتبط با اقتصاد قدرتمند است، برطرف کنیم.

حجت‌الاسلام رئیسی در این زمینه افزود: سیاست‌گذاری‌های ما باید به گونه‌ای باشد که در نهایت، حمایت قانونی از تولیدکننده صورت گیرد و در ارائه تسهیلات بانکی باید تولیدکننده در اولویت قرار گیرد؛ نه دلالان و سوداگرانی که فضای تولید را دچار آسیب می‌کنند؛ همچنین دستگاه‌های نظارتی باید به گونه‌ای عمل کنند، که موانع تولید برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی در دیداری که با فعالان اقتصادی داشتند، منشوری را در حوزه اقتصادی برای این عزیزان بیان کردند که اگر همه بخش‌های کشور به آن منشور عمل کنند، یقیناً تولید و اقتصاد رونق می‌گیرد و قدرت اقتصادی برای کشور محقق می‌شود.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: بخشی از موانع که سبب مسدود شدن راه تولید می‌شود، مسأله نشناختن سرمایه‌های ملی است. امروز کشورمان از نیروی انسانی جوان و کارآمد برخوردار است که این سرمایه بزرگ اولاً باید استعدادیابی و شناخته شود و ثانیاً در حوزه تولید به رونق اقتصادی خدمت کند.

حجت‌الاسلام رئیسی نگاه به خارج از کشور و چشم داشتن به دست بیگانگان را از دیگر موانع رونق اقتصادی برشمرد و افزود: بدیهی است که ما در حوزه اقتصادی نیز همچون عرصه سیاسی باید با دیگران در تعامل و ارتباط باشیم؛ اما این رویکرد نباید ما را از اقدام و اراده بازدارد؛ زیرا عده‌ای به جای فعالیت و تلاش و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی، چشم به لبخند بیگانگان دوخته‌اند که این موضوع، اقتصاد ما را شرطی می‌کند و مانع رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی می‌شود.

وی گفت: تجربه نشان داده است که باید روی پای خود بایستیم و به دستان توانمند فعالان اقتصادی کشور خود اعتماد کنیم، نه به دشمنان؛ چراکه فعالان اقتصادی و کارآفرینان کشورمان امروز در حوزه‌های پیچیده وارد شده و موفق به کسب مدال و پیروزی شده‌اند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه متکی بودن به درآمد‌های نفتی اجازه به ثمر نشستن فعالیت‌های اقتصادی را نمی‌دهد، بیان کرد: این مانع نیز باید با تلاش و بسترسازی و رونق دادن به تولیدات داخلی حل شود.

حجت‌الاسلام رئیسی یکی دیگر از موانع رشد و رونق اقتصادی را جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه دلالی و کار‌های سوداگرانه عنوان و تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی، سرمایه‌ها را به سمت اقتصاد مولد سوق داد؛ زیرا اگر نقدینگی به سمت تولید برود، با رونق اقتصادی مواجه خواهیم شد.

رئیس دستگاه قضا افزود: یکی دیگر از موانع تولید، واردات بی رویه و قاچاق کالاست که این‌گونه اقدامات، تولیدکنندگان و کارآفرینان ما را بی انگیزه می‌کند.

وی در خصوص مبارزه با فساد گفت: بنده معتقدم که هیچ فعال اقتصادی آماده دریافت رشوه نیست و آنچه باعث فساد می‌شود بروکراسی اداری است؛ یعنی اگر ساختار اداری در ارائه مجوز‌ها به تجار و کسبه سرعمت عمل داشته باشد و یا اینکه کار افراد را به سهولت انجام دهد، دیگر شاهد بروز مفاسدی چون رشوه نخواهیم بود.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: نظام اداری سالم و شفاف می‌تواند جلوی فساد را در این عرصه بگیرد و بستر را برای فعالیت بدون دغدغه فعالان اقتصادی فراهم کند.

وی در ادامه به فضای سایبری و اثرگذاری آن در حوزه اقتصاد اشاره و بیان کرد: آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان اروپایی‌شان به دنبال اعمال حاکمیت خود بر این فضا هستند و می‌خواهند این فضا را نیز تحت سیطره خود دربیاورند؛ از این‌رو با جمهوری اسلامی که به دنبال استقلال در این فضاست، مقابله می‌کنند؛ چراکه ما می‌خواهیم یک اقتصاد متکی بر داشته‌های خود و تحت نظامات و کنترل خود را ایجاد کنیم و این با منافع آن‌ها همخوانی ندارد؛ لذا دشمن این را برنمی‌تابد و جنگ اقتصادی از همین‌جا آغاز می‌شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی است، افزود: نخبگان، دانشگاهیان و مجریان حوزه اقتصادی ما باید به میدان بیایند و برای تحقق اقتصاد مقاومتی کارِ کارشناسی انجام دهند.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: تجربه نشان داده که ملت ایران در هر کاری که با اعتقاد و باور عمیق قلبی وارد شده است، از آن کار پیروز و سربلند بیرون آمده است؛ لذا نباید در جنگ اقتصادی و روانی امروز منفعل باشیم؛ چراکه خداوند به این کشور توانمندی‌های زیادی اعطا کرده و ما می‌توانیم در عرصه‌های تولید، فناوری و اقتصادی شرایط را تغییر دهیم. ما معتقدیم علیرغم خصومت دشمنان، روزنه امید وجود دارد.

رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: یکی دیگر از اقداماتی که لازم است تحقق یابد، از بین بردن ساختار‌های فسادزاست؛ زیرا بسیاری از مفاسد ناشی از این ساختار‌هاست و ربطی به افراد ندارد که اگر این کار انجام شود، شاهد کاهش فساد در ساختار‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار