صالحی در جلسه ۷۳۸ شورای فرهنگ عمومی:

خانواده، مدارس و کودکان و نوجوانان سه محور اصلی در ورزش همگانی هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تنظیم سند ورزش همگانی، گفت: خانواده، کودکان و نوجوان و مدارس سه بخشی است که باید کار ریشه‌ای را در ورزش همگانی از آنجا آغاز کرد زیرا آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از مسائل اجتماعی، سلامت جسمانی و روانی به ورزش همگانی برمی‌گردد.
کد خبر: ۳۸۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵ - 21January 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سید عباس صالحی» صبح امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی با دستور «برنامه ترویج فرهنگ ورزش همگانی» با اشاره به تنظیم سند ورزش همگانی در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، اظهار داشت: در مورد ورزش همگانی ابتدا باید به این سمت حرکت کرد که تا چه اندازه به این امر نیاز داریم، آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از مسائل اجتماعی، سلامت جسمانی و روانی به ورزش همگانی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: سلامت جسمانی، اجتماعی و سایر بخش‌های حوزه سلامت به ورزش همگانی مرتبط است، در همین راستا دستگاه‌های زیادی فعالیت می‌کنند که هم‌افزایی در آنها می‌تواند به کمک این موضوع بیاید و حتی بسیاری از دستگاه‌ها نیز وجود دارند که ظرفیت کار در این بخش را داشته و باید از پتانسیل آنها بهره برد.

صالحی یادآور شد: امروز نیاز است در بخش مدیران تصمیم‌گیر دانش، مهارت و اجرای ورزش همگانی را به شکل درست آموزش و سطح سواد مدیران در این زمینه را ارتقا دهیم، زیرا تفسیر درست این موضوع باعث می‌شود در نگاه مدیریتی دید بهتری شکل بگیرد.

وی افزود: در قالبی دیگر باید از وضعیت موجود در ورزش همگانی استفاده بهینه را برد و در عین حال در بخش‌هایی نیز سرمایه‌گذاری لازم صورت پذیرد، از نظر زیرساخت‌ها و اجرای رویدادها یکسری اقدامات انجام شده اما باید دید چگونه می‌توان سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش‌ها را بیشتر کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی و ورزش همگانی اتفاقات خوبی رقم خورده است، گفت: خانواده، کودکان و نوجوان و مدارس سه بخشی است که باید کار ریشه‌ای را در ورزش همگانی از آنجا آغاز کرد، از دبیرخانه‌هایی که سند ورزش همگانی در دستگاه آنها مستقر خواهد شد خواستاریم پیگیری‌های لازم در این خصوص را داشته باشند، زیرا اگر فرهنگ نقطه پایه در زندگی ما قرار گیرد خیلی از مسائل در مسیر درست خود حرکت خواهد کرد.

ورزش همگانی از رهگذر توجه به کودکان آغاز می‌شود

در ادامه این جلسه مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه در جامعه امروز چاقی، فشار خون و فعالیت کم در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: تحقیقات صورت گرفته در سال ۹۳ نشان می‌دهد که ۵/۹ درصد دانش‌آموزان اضافه وزن و ۱۱ درصد نیز چاق هستند، به عبارتی یک چهارم کل دانش‌آموزان کشور مشکل اضافه وزن دارند.

وی ادامه داد: سبک زندگی، فناوری روز و اعتیاد عواملی برای کاهش الگوهای حرکتی در زندگی روزمره مردم است، در سیستم آموزشی دنیای امروز سواد خواندن، نوشتن و موسیقی در کنار سواد حرکتی معرفی می‌شود، اگر چنین اتفاقی در جامعه شکل بگیرد در امتداد آن ورزش همگانی و قهرمانی در آینده منتظر آن جامعه خواهد بود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: باید بر روی سواد حرکتی برنامه‌ریزی کرد، در دنیا از سن دو سالگی به بعد این اقدام آغاز می‌شود، ورزش همگانی یک امر دستوری و تشویقی نیست و باید از ابتدای دوران کودکی آغاز شود.

خانواده، مدارس و کودکان و نوجوانان سه محور اصلی در ورزش همگانی هستند

حمیدی بیان کرد: در حال حاضر در وزارت آموزش و پرورش در معاونت آموزش تلاش کردیم تا مربیان ورزشی را تربیت کنیم و در عین حال ساعات مرتبط با تربیت بدنی افزایش یافته است، همچنین سالن‌‌های ورزشی در این سال‌ها افتتاح شده تا دانش‌آموزان از آن استفاده کنند، امروز ورزش همگانی از توجه به کودکان آغاز می‌شود.

همدلی، نشاط اجتماعی، سلامت جسمی و روانی همگی در گرو ورزش همگانی است

رضا پورحسین عضو شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه در صدا و سیما برنامه‌های ورزشی در سه قالب ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای دنبال می‌شود، گفت: موضوع ورزش به خصوص ورزش همگانی در اسناد بالادستی این سازمان تعبیه شده است زیرا این بخش یکی از پایه‌های سلامت جامعه است.

خانواده، مدارس و کودکان و نوجوانان سه محور اصلی در ورزش همگانی هستند

وی ادامه داد: همدلی، نشاط اجتماعی، سلامت جسمی و روانی همگی در گرو ورزش همگانی است، در همین راستا سازمان صدا و سیما در امر اطلاع‌رسانی به خصوص در رابطه با ورزش همگانی فعالیت‌های خوبی دارد، از طرفی دیگر در بخش آموزش نیز اقداماتی صورت گرفته است و در گام بعدی به سمت فرهنگ‌سازی و همچنین انگیزه‌سازی برای ورزش هستیم.

ورزش برای کارگران عاملی برای کاهش حوادث حین کار است

در ادامه این جسله ابراهیم صادقی‌فر معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، با ارائه آماری از اعتیاد در جامعه کارگری گفت: مجموع آمار در کشور نشان می‌دهد که ۲۳ درصد جامعه کار درگیر موضوع اعتیاد است، بنابراین در قسمت سلامت جسم و روان کارهای متفاوتی را انجام داده‌ایم. در واقع تلاش ما در امر ورزش به نوعی جلوگیری از اعتیاد و جسم ناسالم است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه هزار خانه بهداشت با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بنگاه‌های کار بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفری احداث شده است تا سلامت جسمی و روانی را برای کارگران فراهم کند. یکی از برنامه‌های ما این است که مراکز ورزشی که به موضوع اعتیاد نیز می‌پردازند را مورد استفاده قرار دهیم، همچنین تلاش کردیم در مهمان‌سراهای خود برنامه‌های ورزشی را لحاظ کنیم تا کارگران همراه با خانواده با موضوع ورزش ترغیب شوند.

خانواده، مدارس و کودکان و نوجوانان سه محور اصلی در ورزش همگانی هستند

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی، جلوگیری از حوادث هنگام کار، سلامت جسم و روان و... با ورزش فراهم خواهد شد، پس نیاز است ما در بین قشر کارگر و خانواده‌های آنها امر ورزش را نهادینه کنیم، در همین راستا یکی از برنامه‌های ما اوقات فراغت در خانواده‌های کارگران است تا از کانون خانواده بتوانیم فرهنگ‌سازی را آغاز کنیم.

در شهرداری تهران ۳۵۲ نقطه برای ورزش مردم احداث شده است

مجید رباطی سرپرست سازمان ورزش شهرداری با بیان اینکه امروز بیشترین مرگ و میر در زندگی شهری سکته قلبی است، گفت: در شهرداری تهران تا به امروز ۲۰۷ ایستگاه ورزش ایجاد شده است، تلاش هم براین بوده که برنامه‌ها با محوریت خانواده و سلامت صورت پذیرد، خوشبختانه دستگاه‌های مرتبط در این بخش به ما کمک‌های زیادی کرده‌اند.

سرپرست سازمان ورزش شهرداری تاکید کرد: در راستای ورزش‌های تخصصی سالن‌های سرپوشیده‌ای در نظر گرفته شده است، به طور کلی در ۳۵۲ نقطه تهران سالن‌های ورزشی آبی، توپی و... احداث شده که به ۲۵ میلیون نفر امکان خدمات‌دهی دارد، البته این میزان با آمار استاندارد جهانی فاصله دارد.

رباطی یادآور شد: باتوجه به مشکلات اقتصادی و آلودگی هوا باید ورزش همگانی را به عنوان ابزاری برای سلامت جامعه بدانیم، در همین راستا شهرداری در دوره جدید علاوه بر سه‌شنبه‌های بدون خودرو برای مدیران، روزهای دوشنبه هم ورزش را پایه‌گذاری کرده است، همچنین باتوجه به توسعه ورزش‌های الکترونیکی با همکاری بنیاد بازی‌های رایانه‌ای این امکان فراهم خواهد شد تا در این بخش هم فعالیت کنیم.

خانواده، مدارس و کودکان و نوجوانان سه محور اصلی در ورزش همگانی هستند

وی بیان داشت: نگاه ویژه شهرداری به جانبازان و افراد خاص برای ورزش همگانی همچنان ادامه دارد و در دوره جدید اهتمام بیشتری نیز به این قشر جامعه داشته‌ایم. همچنین در برخی مناطق برای صدور پروانه ساخت ساختمان‌ها احداث فضایی برای ورزش را الزام‌آور کرده‌ایم تا بخشی از کمبودها جبران شود.

ورزش سلامت‌محور باید از دوران شیرخوارگی تا سالخوردگی انجام شود

در بخش پایانی این جلسه نیز محمدحسین میرزا راه کوشکی رئیس اداره ورزش همگانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیحاتی در مورد تاثیرات ورزش از دوران کودکی تا بزرگسالی ارائه کرد.

وی گفت: ورزش سلامت‌محور باید از دوران شیرخوارگی تا سالخوردگی انجام شود، از این رو نیاز داریم در وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان مقاطع اول تا سوم ابتدایی نیز مربیان ورزش در نظر گرفته شود، امروز در ورودی‌ها به دانشگاه، شاهد بیماری‌های زیادی هستیم که از دوران تحصیل آنها در گذشته نشات می‌گیرد و این امر هزینه‌های زندگی را در آینده برای قشر جوان افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها