دفاع‌پرس‌ گزارش مبی‌دهد؛

«استیضاحِ نمایشی» دلقکی به‌نام ترامپ/ آبروی پوشالی که دیگر وجود ندارد

استیضاح چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا به یک نمایش تمام‌عیار شباهت داشت و فقط باعث شد تا جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بدون در نظر گرفتن مصلحت مردم کشورشان، برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند.
کد خبر: ۳۸۰۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱ - 25January 2020

«استیضاحِ نمایشی» دلقکی به‌نام ترامپ/ آبروی پوشالی که دیگر وجود نداردگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- مهدی‌ مهدیار؛ سه‌شنبه یکم بهمن‌ماه استیضاح چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا یعنی دونالد ترامپ پس از کش و قوس‌های فراوان آغاز شد؛ ماجرای این استیضاح بعد از آن شروع شد که یک افشاگر فاش کرد رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، او را تحت فشار قرار داده تا در مورد فرزند «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تحقیق کند.

«هانتر بایدن» عضو هیأت مدیره یک هلدینگ اوکراینی است و ظاهرا رئیس جمهور آمریکا امیدوار بوده که با تحقیق در مورد این هلدینگ و روابط «هانتر بایدن»، اعتبار رقیب سیاسی خود را زیر سوال ببرد.

دونالد ترامپ پس از اندرو جانسون و بیل کلینتون، سومین رئیس‌جمهور آمریکاست که کارش به استیضاح کشیده شده است؛ در جلسه نخست این محاکمه که در آن مقررات استیضاح تصویب شد و کشمکش زیادی در خصوص «مقررات حاکم بر روند محاکمه» بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها رخ داد، همه چیز برای تبرئه ترامپ از استیضاح آماده شد.

طبق مقررات حاکم بر این محاکمه، برکناری چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، نیازمند دوسوم آرای نمایندگان سنا خواهد بود و با توجه به حضور 53 جمهوریخواه در سنا، برای موفقیت استیضاح باید 20 سناتور جمهوریخواه برای رسیدن به حد نصاب دو سوم یعنی عدد 67 با آن موافقت و رأی به محکومیت ترامپ بدهند که از نظر کارشناسان بعید است.

«آدام شیف» رئیس‌ کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان از حزب دموکرات که در این استیضاح نقش دادستان را بازی می‌کند در این جلسه گفت: آمریکایی‌ها باور ندارند که این یک محاکمه منصفانه خواهد بود و سنا بی‌طرفانه عمل کند؛ آن‌ها معتقدند که نتیجه از پیش تعیین شده است؛ شف قبل از جلسه محاکمه نیز نهادهای اطلاتی آمریکا را متهم به کارشکنی در روند استیضاح دونالد ترامپ کرده بود.

در خصوص بعید بودن استیضاح ترامپ، می‌توان به درخواست «مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا نیز اشاره کرد که خواستار مقرراتی شد که احضار شاهدان حساس یا درخواست اسناد را مسدود می‌کند؛ این درخواست از نظر دموکرات‌ها فقط سرپوش گذاشتن بر اشتباهات و تخلفات دونالد ترامپ است.

در دومین روز از این دادگاه کسل‌کننده، ترامپ بیشتر از قبل به تبرئه نزدیک شد، زیرا دموکرات‌ها نگران به باد رفتن بیش از پیش آبروی آمریکا بودند و در مقابل جمهوریخواهان نگران کنار گذاشتن هم‌حزبی‌شان.

در این جلسه «مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا بر صحبت‌های روز قبل خود تاکید کرد و گفت: باید زمان استیضاح کوتاه باشد؛ همچنین «آدام شیف» اعلام کرد که جمهوریخواهان قوانین گزارش در خصوص دادرسی را زیر پا گذاشته‌اند و تقلب می‌کنند و این دادگاه نمایشی است؛ در روز دوم استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا، ترامپ از داووس یک پیام فرستاد؛ او در سلسله توئیت‌های خود مدعی شد که «اقدام نادرستی نکرده و دموکرات‌ها دیوانه شده‌اند.»

روز دوم استیضاح ترامپ عرصه جنگ تمام‌عیار دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بود؛ دموکرات‌ها در این روز خواهان حضور جان بولتون به‌عنوان شاهد شدند که این خواسته از سوی اکثریت جمهوریخواه رد شد؛ در مقابل این درخواست دموکرات‌ها، جمهوریخواهان موضوع دعوت از «هانتر بایدن» را به‌عنوان یکی دیگر از شاهدین مطرح کردند که این بار با مخالفت دموکرات‌ها رو‌به‌رو شد.

در جلسه سوم نیز «آدام شیف» رئیس‌جمهور آمریکا را به سوء‌استفاده از قدرت و همچنین کارشکنی در کار کنگره متهم کرد و گفت که ترامپ تلاش می‌کند تا در انتخابات 2020 تقلب کند.

جلسات استیضاح دونالد ترامپ از روز سه‌شنبه (22 ژانویه) آغاز شده است؛ روال برگزاری این جلسه به این صورت است که ابتدا دموکرات‌ها سه روز فرصت دارند تا استدلال‌های خود مبنی بر لزوم برکناری ترامپ را مطرح کنند و پس از آن وکلای ترامپ نیز سه روز فرصت دارند تا از موکل خود دفاع کنند؛ اکنون با پایان فرصت سه روزه دموکرات‌ها، آن چند درصدی هم که امید داشتند ترامپ از سمتِ خود برکنار شود، به نمایشی بودن این استیضاح اطمینان پیدا کردند.

در پایان باید گفت که سناتورها سوگند خورده‌اند در فرآیند استیضاح «مجری بی‌طرف» عدالت باشند، اما این روزها فقدان عدالت در سنای آمریکا بیش از پیش مشخص است و همین کمبود باعث شد تا ترامپ همانند دو رئیس‌جمهور قبلی آمریکا یعنی اندرو جانسون و بیل کلینتون از سِمت خود برکنار نشود.

در این جلسات هر دو طرف بارها یکدیگر را به بی‌عدالتی متهم کردند که اتفاقا اتهام درستی است، زیرا دموکرات‌ها فقط برای تخریب رقیب خود پیش از آغاز انتخابات آتی این نمایش را کلید زدند و جمهوریخواهان نیز برای حفظ هم‌حزبی‌شان هر کاری کردند و نتیجه آن یک بی‌آبرویی برای سناتورها و سیاستمدارانی شد که فقط شعار دموکراسی سر می‌دهند.

استیضاح چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا به یک نمایش تمام‌عیار شباهت داشت و فقط باعث شد تا جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بدون در نظر گرفتن مصلحت مردم کشورشان، برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند و دلقکی به‌نام ترامپ نیز نقش اول این نمایش باشد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها