یادداشت/

نگاه مناسبتی صِرف رسانه ملی به ایام فجر از موانع صدور انقلاب اسلامی است

هرساله با آغاز ایام‌الله فجر رسانه ملی اقدام به تولید آثاری با موضوع انقلاب اسلامی می‌کند که به دلیل نگاه مناسبتی بازخورد قابل توجهی ندارد. در حالی که باید موضوع انقلاب اسلامی موضوع روز رسانه ملی باشد.
کد خبر: ۳۸۱۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵ - 26January 2020

نگاه مناسبتی رسانه ملی در ایام فجر از موانع صدور انقلاب اسلامی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در طول سال بسته به مناسبت‌های ملی و مذهبی‌ای که وجود دارد، اقدام به تولید و پخش آثاری می‌کنند تا بخشی از نیازهای مخاطبان خود را تأمین کند. در میان مناسبت‌های متنوعی که در تقویم رسمی کشور می‌بینیم دهه فجر انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به تعبیری می‌توان مدعی شد هیچ مناسبتی مانند دهه فجر نمی‌تواند نشانه‌ای از ماهیت و تمامیت انقلاب اسلامی باشد.

هرچند طبیعی است که در این 10 روز با تعداد زیادی برنامه‌های مناسبتی مواجه هستیم، اما انتظار این است که در طول ایام سال برنامه‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی پخش شود. این امر در خصوص سریال‌های تلویزیونی و تله‌فیلم‌ها نمود بیشتری پیدا می‌کند. مخاطبی که در بازه زمانی 10 روزه فجر با حجم زیادی از سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های مستند و برنامه‌های گفت‌وگو محور مواجه می‌شود به لحاظ ذهنی دچار اشباع شده و دیگر میلی به دنبال کردن آن‌ها نخواهد داشت.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که سازندگان برنامه‌های مناسبتی همه سعی خود را می‌کنند تا از برنامه زمانی عقب نیفتند و خود را به ساعت پخش مقرر شده برسانند و همین امر سبب می‌شود دقت لازم را به خرج نداده و آثاری روی آنتن بروند که از استانداردهای لازم برخوردار نباشند. همین فاکتور نیز از مواردی است که موجب سرخوردگی مخاطب می‌شود. وقتی رسانه‌های غربی با تولید و بی‌وقفه برنامه‌های ضد انقلابی و اسلامی خود به نحوی مخاطبان را در آماج حملات رسانه‌ای قرار می‌دهد، نگاه مناسبتی مدیران رسانه ملی به موضوع دهه فجر را باید مورد سؤال قرار داد.

وقتی مهم‌ترین ابزار رسانه‌ای یعنی رادیو تلویزیون در اختیار بخشی از مدیران فرهنگی قرار داده شده است طبعاً باید انتظار داشت که در جنگ رسانه‌ای با همه وجود ظاهر شوند. هرگونه اهمال و کم‌کاری در این زمینه باعث پیشروی دشمنان انقلاب در جبهه فرهنگی می‌شود. البته این انتظار هم نمی‌رود که صدا و سیما پیوسته در حال تولید و پخش آثاری با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و موارد مشابه باشد.

ولی این رویه که در بخشی محدود از ایام سال حجم بالایی از ساعات پخش رسانه ملی به آثاری با مضمون انقلاب اسلامی تعلق بگیرد راه بجایی نخواهد برد. تلویزیون می‌تواند در ایام هفته با تولید و پخش تله‌فیلم‌هایی، چهره‌های مطرح و مؤثر انقلاب اسلامی را به مخاطب معرفی کند. در این صورت مخاطب نه‌تنها نسبت به موضوع انقلاب اسلامی به اشباع نمی‌رسد بلکه ولع بیشتری برای دنبال کردن آثار نمایشی دیگر خواهد داشت.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار