روند اداری تابعیت شهدای غیرایرانی در حال انجام است/ جای نگرانی وجود ندارد

تقریبا نصف خانواده شهدای فاطمیون موضوع تابعیت‌شان حل شده و روند اداری دیگر خانواده‌ها نیز در حال انجام است. رفع مشکل اقامت هر خانواده حدودا چهار ماه زمان لازم دارد و جای هیچ نگرانی برای این خانواده‌ها از این جهت وجود ندارد.
کد خبر: ۳۸۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳ - 16February 2020

روند اداری تابعیت شهدای غیرایرانی در حال انجام است/ جای نگرانی وجود نداردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، با آغاز جنگ در سوریه و فجایعی که گروه‌های تکفیری در این کشور به وجود آوردند رزمندگان اسلام برای دفاع از زنان و مردان مسلمان به سرزمین شام هجرت کردند تا دست متجاوز را از این کشور اسلامی قطع کنند.

همچنین بود که بر اثر شقاوت داعشی‌های وهابی می‌رفت که برخی اماکن مذهبی مسلمانان از جمله حرم حضرت زینب (س) در معرض بی‌احترامی و تخریب قرار بگیرد.

مجاهدان ایرانی، افغانستانی، لبنانی، پاکستانی و ... به سوریه رفتند در این سال‌ها جان خود را به کف دست گرفتند و جنگیدند. در این سال‌ها شهدا و جانبازان زیادی تقدیم اسلام شد. شاید اگر بخواهیم برای مظلومیت شهدایمان درجه‌ای قائل شویم بتوان گفت رزمندگان فاطمیون و زینبیون در میان مدافعان حرم که خود از مظلومترین شهدا هستند، هم مظلوم ترند.

شهدای مدافع حرم دور از وطن، خانه و کاشانه خود به شهادت رسیدند و این درحالی بود که به دلیل برخی مسائل حتی اعلام خبر شهادتشان تا مدت‌ها امکان پذیر نبود. اما در سال‌های اخیر پیکر شهدای لبنانی و ایرانی با عزت به کشورشان باز می‌گردد و روی دستان مردم تشییع می‌شوند.

اما رزمندگان فاطمیون که رزمندگان افغانستانی هستند و نیز رزمندگان زینبیون که رزمندگان پاکستانی هستند وقتی برای جنگ به سوریه می‌روند در کشورشان دچار محدودیت‌هایی می‌شوند که مانع از ماندنشان در سرزمین مادری می‌شود؛ لذا مجبورند در کشور دیگری ساکن شوند.

در همین راستا معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امورایثارگران در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۵ اظهار داشت: «تمام شهدای فاطمیون (شهدای افغان مدافع حرم) از نظر قانونی تحت پوشش بنیاد شهید هستند و به محض احراز شهادت آنان، خانواده‌ها تحت پوشش خدمات قرار می‌گیرند. اعطای تابعیت به اتباع بیگانه‌ای که خدمات علمی، ایثارگرانه و ماموریتی در راستای منافع ملی قبل از انقلاب هم وجود داشته و کسانی که در خواست تابعیت داده اند، درخواست آنان در دستورکار دستگاه‌های ذیربط قرار گرفته است، اما به واسطه شهدای حرم فاطمیون، روند اعطای تابعیت‌ها سرعت گرفته است و حداکثر ظرف یک سال بعد از درخواست خانواده، این اتفاق باید بیفتد. صد در صد خانواده شهدای فاطمیون از خدمات بنیاد شهید استفاده می‌کنند و از نظر مالکیت و استخدام ممنوعیت داشتند که با گرفتن تابعیت، این مشکل آنان برطرف می‌شود.»

همچنین در سال ۱۳۹۴ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارائه طرحی به دنبال اصلاح ماده ۹۸۰ قانون مدنی جهت اعتلای تابعیت به ایثارگران غیرایرانی برآمدند؛ که ثمره آن با بررسی قانون برنامه ششم توسعه الحاق بند پ ماده ۸۷ بود که دولت را موظف کرد: «خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و افراد تحت تکفل ایشان (والدین، همسران و فرزندان) دارای تابعیت غیرایرانی که در طول هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای مأموریت محوله از سوی مراجع ذیصلاح به درجه رفیع شهادت یا جانبازی یا اسارت نائل آمده‌اند را پس از تأیید مراجع مذکور تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهد و رزمندگان نیز بنا به تشخیص ستاد کل نیرو‌های مسلح تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح (ساتا) قرار گیرند. اعطای تابعیت و اقامت به افراد موضوع این ماده بر اساس ضوابط در چهارچوب قانون خواهد بود که حداکثر ظرف مدت سه ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح با همکاری وزارتخانه‌های امورخارجه و کشور تهیه می‌شود و به تصویب شورای عالی امنیت ملی با رعایت اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی می‌رسد.»

رییس بنیاد شهید هم در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در یکی از جلسات که خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان تأکید زیادی روی حمایت از مدافعین حرم، به خصوص لشکر فاطمیون داشت و فرمودند: «باید از نظر قانونی جلو بروید و برای آن‌ها تابعیت درست کنید.»، چون در وزارت خارجه بودم و می‌دانستم اخذ تابعیت کار سختی است، خدمت ایشان عرض کردم: داریم در مورد اعطای اقامت کار‌هایی انجام می‌دهیم، ولی ایشان تأکید فرمودند: «خیر در پی اعطای تابعیت به آنان باشید».

در ادامه پیگیری این موضوع با یکی از مسئولان فاطمیون صحبت کردیم و از او درباره وضعیت تابعیت خانواده شهدا و مجروحان پرسیدیم. وی گفت: تقریبا نصف خانواده شهدای فاطمیون موضوع تابعیت شان حل شده و روند اداری دیگر خانواده‌ها نیز در حال انجام است.

وی افزود: رفع مشکل اقامت هر خانواده حدودا ۴ ماه زمان لازم دارد و جای هیچ نگرانی برای این خانواده‌ها از این جهت وجود ندارد. اگر موردی هست که در این خصوص مشکل دارد حتما به مسئولان مربوط انتقال دهد.

با تعدادی از خانواده شهدا نیز تماس گرفتیم. برخی تابعیت گرفته‌اند و برخی دیگر که هنوز روند اداری شان طی نشده مشکلی برای زندگی در ایران ندارند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار