یادداشت/

«مهدویت»؛ موضوع مغفول مانده سیاست‌گذاری‌های فرهنگی

پیروزی انقلاب اسلامی ایران و وسعت نهضت جهانی امام خمینی (ره) تنها مقدمه‌ای برای برپایی حکومت امام عصر (عج) است؛ اما متاسفانه موضوعی با این درجه از اهمیت در سیاست‌گذاری فرهنگی ما مورد غفلت واقع شده و به‌ندرت اثری فرهنگی با این موضوع تولید شده است.
کد خبر: ۳۸۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۹ - 17February 2020

«مهدویت» موضوع مغفول مانده سیاست‌گذاری‌های فرهنگی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- رسول حسنی؛ در دکترین انقلاب اسلامی ایران و مسأله ولایت فقیه که برای اولین بار حضرت امام خمینی (ره) آن را تئوریزه کردند، هیچ موضوعی به اهمیت مهدویت و زمینه‌سازی برای ظهور آن حضرت نمی‌رسد. در فرمایشات امام راحل و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز واژه مهدویت از بسامد بالایی برخوردار است؛ تا جایی که باید «مهدویت» را مهم‌ترین رکن نظام جمهوری اسلامی ایران دانست به‌گونه‌ای که بدون آن عملاً انقلاب اسلامی فاقد هویت بوده و معنای وجودی نخواهد داشت.

به همین جهت است که حمایت از فرقه‌های ضاله‌ای مانند بهائیت از سوی معاندان مخصوصاً رژیم صهیونیستی تا این اندازه اهمیت دارد. اسرائیل غاصب و دولت منحوس انگلیس با حمایت گسترده از رهبران فرقه بهائیت و صرف هزینه‌های گزاف در صدد هستند تا در مقابل مهدویت بایستند و اگر نمی‌توانند آن را محو کنند، حداقل آن را دچار تحریف و انحراف کنند. ساخت بی‌شمار آثار ضد دینی تحت گونه فیلم‌های آخرالزمانی، تصویرسازی‌های مغرضانه و توهین‌آمیز از پیامبران الهی و حمله به شعائر مسلمانان به‌خصوص شیعیان از سیاست‌های خصمانه دشمنان علیه مهدویت است.

این سیاست مکارانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و رشد و گسترش نهضت جهانی امام خمینی (ره) با جدیت بیشتری دنبال شد که نمود آن را در برنامه‎های ضد اسلامی ـ ایرانی دشمنان نظام شاهد هستیم. در کنار این، هر از چند گاهی مدعیان دروغین مهدویت را می‌بینیم که در گوشه و کنار ایران سر برمی‌آورند و متأسفانه تعدادی را نیز با خود همراه می‌کنند. این افراد نیز تحت حمایت شدید رسانه‌های غربی هستند تا از این طریق مفهوم و معنای مهدویت را در اذهان مردم مغشوش و متزلزل کنند. هرچند عمر حضور مدعیان دروغین مهدویت بسیار کوتاه است؛ اما تا حدی توانسته‌اند تا معنای مهدویت را در ذهن برخی از افراد کم‌اطلاع، وارونه جلوه دهند.

 با توجه به مواردی اشاره شد واضح است که هنرمندان، مدیران و نهادهای فرهنگی‌ چه مسئولیت بزرگی بر دوش دارند و تا چه میزان در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند. هر نوع قصور در حوزه مهدویت درواقع خیانت به بعثت جهانی پیامبر خاتم (ص) است. وقتی رسانه‌های غربی و مجموعه عظیم هالیوود مبازره با مهدویت را در اولویت آثار تولیدی خود قرار می‌دهند، اهمال و بی‌تفاوتی هنرمندان ما که مدعی مردمی بودن دارند جای سؤال دارند. هنرمندان ما حتی به‌قدر ساخت یک اثر مناسبتی که در نیمه شعبان از رسانه ملی پخش بشوند همتی به خرج نمی‌دهند. در این شرایط چگونه باید انتظار داشته باشیم که نسل آینده سربازان امام عصر (عج) باشند.

از میان انبوه تولیدات نمایشی، سینمایی و تلویزیونی مطلقاً اثری مرتبط با مفهوم مهدویت وجود ندارد. اگر بخواهیم از میان کارنامه چهل‌ساله سینما، تئاتر و تلویزیون آثار مرتبط با امام عصر (عج)، مفهوم منجی، مهدویت و ... را فهرست کنیم قطعاً به بن‌بست می‌خوریم. متأسفانه در چنین شرایطی دست ما خالی‌تر از آنی است که در سطح بین‌المللی بخواهیم راجع به مهدویت حرفی بزنیم چه رسد به آنکه مدعی نیز باشیم. درحالی‌که دشمنان ما در این حوزه آثار متعددی تولید و عرضه کرده‌اند که فهرست برداری از آن‌ها نیاز به‌وقت و حوصله فراوانی دارد.

هنرمندان به‌اصطلاح ارزشی به‌جای بیانیه دادن و محکوم کردن سلبریتی‌هایی که علیه انقلاب و دین و نظام فعالیت می‌کنند بهتر است انرژی خود را صرف یافتن زبان و فرمی کنند تا به مدد آن از مهدویت بگویند و در کنار آن مدیران فرهنگی به‌جای برگزاری جشنواره‌های متعدد هنری وقت خود را معطوف سیاست‌گذاری در حوزه مهدویت کنند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار