حماسه‌ کربلای پنج-45/ روایت زندگی سردار شهید "محمدعلی ملک"

از عضویت در گروه جنگ‌های نامنظم تا شهادت در کربلای 5

در عملیات کربلای 5 با سمت فرماندهی گردان حمزه سید الشهداء در شب 24 دی ماه سال 65 که برای شناسایی خطوط مقدم به دشمن نزدیک شده بود، بر اثر ترکش خمپاره به شهادت رسید.
کد خبر: ۳۸۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲ - 14January 2015

از عضویت در گروه جنگ‌های نامنظم تا شهادت در کربلای 5

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از گرگان، 24 دی ماه سالروز شهادت سردار شهید "محمدعلی ملک" از سرداران شهید استان گلستان است و به همین بهانه روایتی از زندگینامه پربارش را مرور میکنیم:

محمدعلی ملک در سال 1344 در روستای قرن آباد از توابع شهر گرگان به دنیا آمد و از سال 1350 وارد دبستان شد تا تحصیلات رسمی خودش را شروع کند. او تا کلاس چهارم دبستان تحصیل کرد و بعد از آن، یعنی در سال 1355 در مدرسه علمیه امام صادق (ع) نزد مرحوم آیت الله طاهری به کسب علوم دینی همّت گمارد. حضور او در مدرسه، باعث آشناییاش با انقلابیون گردید و در پخش اعلامیههای امام خمینی(ره) به صورت جدی فعال شد.

در سال 1356 به وسیله ساواک مورد شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفت و مجبور شد به شهر شاهرود عزیمت کرده و در مدرسهی علمیّهی قلعه نزد آیت الله اشرفی مشغول به تحصیل شود و فعالیتهای انقلابیاش را همان جا ادامه دهد. در شهر شاهرود در اثر درگیری با نظامیان از ناحیهی پا زخمی شد و به مدت یک هفته در بیمارستان بستری بود.

در سال 1357 به وسیله ساواک دستگیر و به مدت 28 روز روانه زندان شد. او پس از پیروزی انقلاب از زندان آزاد شد و عازم قم شد و در مدارس علمیه بازار و امام صادق(ع) و شهابیه و آیت الله مرعشی به فراگیری علم مشغول گردید. با توجه به صغر سن در زمان هجوم همه جانبه عراق علیه ایران و به رغم مخالفتهای سپاه به جبهه رفت و در گروه جنگهای نامنظم شهید دکتر چمران جای گرفت و به مدت شش ماه ماند.

بار دیگر در سال 1360 به این گروه و در جبهه مالکیه به مدت 3 ماه ماند. او هر موقع از جبهه برمیگشت، به تحصیل علوم دینی ادامه میداد و در اولین فرصت به جبهه باز میگشت. تقریباً در تمام عملیاتهای جنوب کشور شرکت کرد و در تمامی عملیاتها نیز جراحتهای ریز و درشت برداشت. در میادین جنگ نیز بارها با سمتهای فرماندهی گروهان و گردان به نبرد پرداخت.

آخرین تمرین شهادت و جانبازی او به تاریخ30 آذر 1365 معطوف است که به همراه تعدادی از روحانیون به جبهه رفت و فرماندهی گردان حمزه سید الشهداء را پذیرفت. در شب 24دی1365 که برای شناسایی خطوط مقدم به دشمن نزدیک شده بود، بر اثر ترکش خمپاره به شهادت رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار