عید آن سال‌ها/5

جنگ رزمندگان در دو جبهه علیه منافقین و رژیم بعث

در اوج جنگ تحمیلی و وحدت جهانی علیه انقلاب اسلامی ایران، منافقین با شعارهای تجزیه‌طلبانه به نام دین مردم بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشیدند و رزمندگان مجبور بودند در دو جبهه علیه دشمنان داخلی و خارجی بجنگند.
کد خبر: ۳۸۴۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۰ - 23March 2020

جنگ رزمندگان در دو جبهه علیه منافقین و رژیم بعثبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرور تاریخ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران امری است که هیچگاه نباید به دست فراموشی و غفلت سپرده شود. تذکر این نکته که اگر در ایام جشن و سرور بدون خوف و نگرانی از دشمن و در امنیت کامل مشغول برگزاری اعیاد ملی و مذهبی هستیم مرهون ایثارگری‌های جوانانی هستیم که ایام عید و ساعات سال تحویل را به دور از خانواده و در شرایطی دشوار مشغول دفاع از خاک میهن بودند. مرور وقایع آن دوران و زنده نگه داشتن نام و یاد رزمندگان درواقع شکرانه نعمت امنیت امروز ما خواهد بود.

در سلسله نوشتار «عید آن سال‌ها» رویدادهای 29 اسفند 1361 تا 15 فرودین 1362 که در جلد 24 «روز شمار جنگ ایران و عراق» آورده شده مورد بارخوانی قرار می‌گیرد که در ادامه می‌خوانید:

جنگ در جبهه خودی عیله منافقین

«افراد حزب دمکرات کردستان و سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، امروز چهارم فرودین 1362 بر سر راه نیروهای سپاه در مسیر روستای محمدیار به نقده کمین زدند؛ در این حادثه ناصر علیزاده فرمانده سپاه نقده به شهادت رسید. در این حمله مهاجمان یک خودرو را به سرقت بردند و یک خودرو را نیز آتش زدند. گفتنی است 150 نفر در اجرای این عملیات کمین مشارکت داشتند.

این افراد از شب قبل در روستای چقال مصطفی مستقر شده بودند و از هنگام استقرار در روستا برای آنکه خبر حضورشان به بیرون درز نکند، با برقراری حکومت نظامی به هیچ‌کس اجازه خروج از روستا را نمی‌دادند.

امروز همچنین براثر حمله افراد مسلح غیرقانونی به پایگاه شهریکند در جنوب غربی بوکان، یک نفر از نیروهای ژاندارمری مجروح شد.

در یک عملیات مشترک 50 تن از افراد حزب دمکرات کردستان و سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به یک شرکت راه‌سازی در یک کیلومتری شهر بانه، حمله کردند. در این حمله مهاجمان 2 نگهبان شرکت را زندانی و پس از بمب‌گذاری در ماشین‌های راه‌سازی آنجا را ترک کردند.

از بمب‌های کارگذاشته شده فقط خط یک تله انفجاری عمل کرد و یک خودرو بارکش منهدم شد. نیروهای سپاه و ژاندارمری به‌محض اطلاع از ماجرا به محل حادثه رفتند و باقی تله‌های انفجاری را که با 26 پوند تی.ان.تی؛ و 8 عدد چاشنی الکتریکی کار گذاشته شده بودند، جمع‌آوری کردند.

سازمان مجاهدین خلق (منافقین) دراین‌باره بیانیه‌ای منتشر کرد. توجیه این سازمان درباره علت تخریب ادوات مهندسی و همچنین دادن آمار غیرواقعی از ماشین‌آلات منهدم شده از نکات درخور توجه در این بیانیه است:

یک تیم از پیش‌مرگ‌های مجاهد خلق از واحد پارتیزانی عملیات ویژه پیش‌مرگ مجاهد شهید حسن عرب خزائلی از گردان پیش‌مرگ مجاهد شهید محسن خزری با برنامه‌ریزی و طرح دقیق و با هماهنگی و همکاری پیش‌مرگان دلاور حزب دمکرات کردستان ایران، توقفگاه اصلی ماشین‌آلات راه‌سازی رژیم را در منطقه بانه به تصرف درآورده و کلیه ماشین‌آلات مستقر در آن را به‌طور کامل منهدم ساختند.

این محل که در عمق منطقه تحت تسلط دشمن و در کنار شهر بانه قرار دارد، مرکز نگهداری ماشین‌آلات راه‌سازی سنگین بوده است که دشمن از آنها برای دستیابی به مقاصد ضدخلقی و سرکوبگرانه خویش من‌جمله ایجاد پایگاه برای استقرار پاسداران، حفر سنگرهای بزرگ، ساختن جاده‌های نظامی برای قتل‌عام روستاییان و ویرانی روستاهای کردستان استفاده می‌کرد.

در این عملیات پیش‌مرگ‌های مجاهد خلق پس از طرح‌ریزی عملیات و آماده ساختن بمب‌های نیرومند خویش با همکاری و همگامی کامل پیش‌مرگان دلیر حزب دمکرات کردستان ایران به عمق منطقه دشمن نفوذ کرده و پس از به محاصره درآوردن و تصرف مرکز مزبور، اقدام به کارگذاری بمب‌ها در زیر ماشین‌آلات موجود در محل می‌کنند.

پس از خاتمه این مرحله در ساعت 11:30 دقیقه شب، با انفجار هم‌زمان کلیه ماشین‌آلات موجود در محل و من‌جمله یک دستگاه لودر سنگین، یک دستگاه گریدر، یک دستگاه تراکتور بزرگ‌راه سازی و یک دستگاه تانکر بزرگ نفتکش مخصوص سوخت‌رسانی به خودروهای دشمن و یک دستگاه کامیون کمپرسی به‌طور کامل منهدم می‌شوند. همچنین قسمت مهمی از ساختمان این محل دچار آتش‌سوزی شده و به‌شدت خسارت می‌بیند.

از سوی دیگر، لشکر 28 کردستان خبری را درباره اقدام جدید سازمان مجاهدین خلق (منافقین) اعلام کرد که نشان‌دهنده وابستگی هرچه بیشتر این سازمان به دولت عراق و نیز راهبرد فعالیت‌های آتی آن است. در گزارش لشکر 28 کردستان به فرماندهی ناحیه 4 ژاندارمری کردستان آمده است: برابر خبر رسیده، منافقینی که از شهرستان‌ها به کردستان آمده‌اند خانواده‌های خود را به پاسگاه سیاکونیره عراق تحویل داده و خودشان مسلح شده‌اند و تعدادی از این افراد مسلح در آبادی بلکه نیروان - سارداب به سر می‌برند.

اقدامات نیروهای امنیتی برای مقابله با افراد وابسته به گروه‌های ضدانقلاب در شهرهای مختلف کشور ادامه دارد.

امروز نیروهای خودی اقدام به پاک‌سازی چند روستا در اطراف بانه کردند که در جریان آن یک‌تن از نیروهای خودی شهید و یک‌تن از افراد مسلح غیرقانونی کشته شد و چند تن هم زخمی شدند. در این عملیات مقداری مهمات به دست نیروهای خودی افتاد.

در مهاباد نیز 6 تن از فعالان بخش تشکیلات شهری حزب دمکرات دستگیر شدند. در بوکان هم 2 نفر دیگر از افراد این حزب و یک نفر از مسئولان موتوری گروه کومه له با یک قبضه اسلحه دستگیر شدند. یکی از افراد رابط کومه له نیز در اتوبان کرج دستگیر شد.

به دنبال تشدید عملیات نیروهای خودی برای پاک‌سازی مناطق غرب و شمال غرب کشور و اقدامات عناصر مسلح غیرقانونی علیه نیروهای امنیتی، منابع خبری غرب تلاش‌هایی را برای حمایت تبلیغاتی از گروه‌های مسلح ضدانقلاب، ترتیب داده‌اند که صورت ظاهری آن حمایت از خلق کرد و خودمختاری و استقلال مناطق کردنشین از دولت مرکزی است.

این اقدامات تبلیغاتی بدون بررسی اوضاع فعلی ایران و سوابق تاریخی چنین مواردی انجام می‌گیرد و در آن هیچ اشاره‌ای به همکاری اطلاعاتی و نظامی گروه‌های مسلح غیرقانونی با دولت متجاوز عراق نمی‌شود.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار