عید آن سال‌ها/15

نگرانی دشمن از روحیه بالای رزمندگان اسلام

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص وضعیت جبهه‌ها در یک مصاحبه رادیویی فرمودند: ما از لحاظ نیروی انسانی، روحیه و آمادگی در برتری مطلق نسبت به نیروهای عراقی هستیم. آنها هم در انتظار ضربات و حملات نیروهای ما شب و روز را با نگرانی سپری می‌کنند.
کد خبر: ۳۸۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۴ - 02April 2020

نگرانی دشمن از روحیه بالای رزمندگان اسلامبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرور تاریخ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران امری است که هیچگاه نباید به دست فراموشی و غفلت سپرده شود. تذکر این نکته که اگر در ایام جشن و سرور بدون خوف و نگرانی از دشمن و در امنیت کامل مشغول برگزاری اعیاد ملی و مذهبی هستیم، مرهون ایثارگری‌های جوانانی هستیم که ایام عید و ساعات سال تحویل را به دور از خانواده و در شرایطی دشوار مشغول دفاع از خاک میهن بودند. مرور وقایع آن دوران و زنده نگه داشتن نام و یاد رزمندگان درواقع شکرانه نعمت امنیت امروز ما خواهد بود.

در سلسله نوشتار «عید آن سال‌ها» رویدادهای 29 اسفند 1361 تا 15 فرودین 1362 که در جلد 24 «روزشمار جنگ ایران و عراق» آورده شده، مورد بازخوانی قرار می‌گیرد که در ادامه می‌خوانید:

آرامش مطلق رزمندگان

«(امروز چهاردهم فروردین 1362) ارسال کمک‌های تجهیزاتی و تسلیحاتی به عراق، از کشورهای عربی و همچنین ازطریق مرزهای ترکیه همچنان ادامه دارد. فرانسه نیز تعدادی رادار مراقبت زمینی پیشرفته به عراق تحویل داده است. درعین حال، نخست وزیر مصر هم بر تداوم حمایت های همه جانبه نظامی از عراق تأکید کرد.

امروز 20 دستگاه پل شناور به وسیله خودروهای اتریشی از مرزهای ترکیه به عراق منتقل شد. از سوی دیگر، بنا بر اعلام منابع نظامی، از چهارم اسفندماه سال جاری تا دهم همین ماه، کشورهای عربی 355 دستگاه تریلر حامل مهمات و وسایل و تجهیزات نظامی به عراق ارسال کرده‌اند.

دولت فرانسه نیز در ادامه کمک‌های همه جانبه خود به عراق به تازگی، تعدادی رادار مراقبت زمینی با فناوری پیشرفته، دراختیار ارتش بعث این کشور قرار داده است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، این رادارها که ازنوع رازیت و راپیر72ب و 72ث می باشد، می تواند همه تحرکات و نقل وانتقالات زمینی نیروهای اسلام را تا شعاع 14 و 30 کیلومتری دقیقاً کنترل کند. این رادارها که مجهز به سیستم اندازه گیری و سنجش انعکاس امواج الکترومغناطیس است، در مواضع پدافندی نصب می شود و به وسیله کلید تصفیه امواج، کلیه حرکت ها را مانند تلویزیون مداربسته منعکس می‌کند.

رادارهای مذکور که می توان آنها را توسط نفر حمل یا روی اتومبیل نصب کرد، 70 کیلوگرم وزن دارند. رادارهای رازیت و راپیر قادرند اهداف ثابت را تا 14 کیلومتر و اهداف متحرک را تا شعاع 30 کیلومتر دقیقاً کنترل کنند. این دستگاه‌ها که به صورت خودکار عمل می‌کنند برای تجسس روی محورهای عملیاتی رزمندگان اسلام به کار می‌روند. رادارهای مزبور تا دمای درجه سانتی گراد قادر به کار هستند و بسامد هریک معادل 200 مگاهرتز می‌باشد.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، فؤاد محی‌الدین نخست وزیر مصر در مصاحبه با هفته نامه المجله (چاپ لندن) ضمن اصیل و ریشه دار خواندن دوستی دو کشور مصر و عراق، اعلام کرد که مصر با همه امکانات نظامی و سیاسی، از عراق در جنگ با ایران پشتیبانی خواهد کرد.

در همین حال، یکی از مقامات وزارت خارجه ژاپن در دیدار با سفیر ایران در آن کشور گفته است موضوع کمک نظامی مصر به عراق 5 هزار یا 10 هزار سرباز مصری نیست، بلکه عراق تعهد مصر را برای 50 تا 100 هزار سرباز به دست آورده است. این فرد همچنین گفته است که تحویل تانک و موشک روسی و فرانسوی به عراق نیز بسیار زیاد شده است. باوجوداین، به نظر کارشناسان سیاسی کمک های مصر به عراق، بیش از آنچه تاکنون انجام شده، برای دولت مصر ممکن نیست و طرح این نوع مسائل بیشتر جنبه روانی و سیاسی دارد تا عمل.

خبرگزاری جمهوری اسلامی از فعالیت های ستاد بازسازی و مرمت مناطق جنگ زده استان خوزستان گزارش داد: 507 خانه و محل کسبی که در شهر اهواز به دست مزدوران بعثی عراق ویران شده یا صدمه دیده بود، در ده ماه اخیر، با تلاش دفتر مرمت و بازسازی خوزستان (وابسته به بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی)، بازسازی و مرمت شد و تحویل صاحبانشان گردید.

همچنین در این مدت، عملیات ساختمانی 156 خانه دیگر در اهواز که از قبل نیمه تمام مانده بود به پایان رسید و تحویل صاحبانشان شد. ضمناً کار مرمت 98 خانه نیز که مصالح دراختیار صاحبانشان قرار داده شده بود، پایان گرفت. براساس این گزارش، در ده ماهه گذشته، 184 خانه و محل کسب دیگر در روستای ملاشیه (واقع در 5 کیلومتری راه اهواز ـ خرمشهر)، با تلاش دفتر مرمت و بازسازی خوزستان نوسازی، بازسازی و مرمت شده است.

وضعیت کنونی جبهه های جنگ و مسئله شرکت رئیس جمهور در اجلاس سران جنبش عدم تعهد، مهم ترین مباحث مطرح شده در دیدار امروز امام خمینی با آیت الله خامنه‌ای و حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و نیز رئیس ستاد مشترک ارتش بود.

آیت الله خامنه‌ای رئیس جمهور، امروز پس از دیدار با امام خمینی در یک گفت وگوی رادیویی مطالبی را بیان کرد که به نظر می رسد درباره مسائل مطرح شده در این دیدار باشد. ایشان ابتدا درباره وضع عمومی جبهه ها گفت:

وضع جبهه‌های جنگ بحمدالله بسیار خوب است و ما ازلحاظ نیروی انسانی، روحیه و آمادگی در برتری مطلق نسبت به نیروهای عراقی هستیم. آنها هم در انتظار ضربات و حملات نیروهای ما شب و روز را با نگرانی سپری می کنند. طبیعی است که با اشغال بخشی از خاک میهن عزیزمان که هنوز ادامه دارد، مانند نفت شهر و بعضی از مناطق دیگر، کارهای زیادی در جبهه های جنگ داریم و مسئولیت سنگینی برعهده ما است که باید آن را ان شاءالله انجام بدهیم.

رئیس جمهور سپس درباره برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد و آینده آن گفت: ما به این اجلاس با خوشبختی روبه‌رو می‌شویم، به دلیل اینکه اصل نظریه و فلسفه عدم تعهد مورد قبول ما است. ما به این جنبش پیوسته‌‎ایم و الآن هم شرکت می کنیم و مایل هستیم و کوشش می کنیم که اصل تعهد و فلسفه آن هرچه بیشتر در جامعه ملت های غیرمتعهد احیا شده و زنده باقی بماند.

با کوشش هایی که ابرقدرت ها برای ضربه زدن به حیثیت جنبش عدم تعهد و کشاندن جنبش به این سمت و آن سمت انجام می دهند، مقابله خواهیم کرد. آیت الله خامنه ای در پایان گفت: در جنبش عدم تعهد دولت هایی که با دیدگاه های ما همراهی دارند زیاد هستند و ما امیدواریم که بتوانیم موقعیت غیرمتعهدها را تثبیت کنیم.

گفتنی است بخشی از مباحث مطرح شده در دیدار امروز آیت الله خامنه‌ای با امام خمینی مربوط به موضوع سفر رئیس جمهور به هند بود.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها