معرفی کتاب/9

«نبرد امام مهدی (عج)» بستری برای آزادسازی سوسنگرد بود

کتاب «نبرد امام مهدی (عج)» شرح عملیاتی است که از آن به عنوان مبداء تحول و بستر آزادسازی سوسنگرد یاد می‌شود.
کد خبر: ۳۸۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 02April 2020

«نبرد امام مهدی (عج)» بستری برای آزاد سازی سوسنگرد بود//// منتشر نشودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ادامه فعالیت‌های خود در زمنیه تالیف و تدوین تاریخ دفاع مقدس اقدام به انتشار کتاب «نبرد امام مهدی (عج)» کرده است. این کتاب که به همت «مهدی حاجی خداوردی‌خان» به نگارش درآمده در چهار فصل تنظیم شده است.

«آغاز جنگ و اشغال شهر سوسنگرد»، «از توقف دشمن تا تثبیت موقعیت»، «دوره تحول و تاثیرگذاری» و «عملیات امام مهدی (عج) در آمدی بر یک تحول» فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

قسمتی از متن کتاب:

«محمدعلی (عزیز) جعفری جانشین عملیات سپاه سوسنگرد، با یکی از دوستان خود به روستای ابوحمیظه در پنج کیلومتری سوسنگرد می رود تا با سرهنگ حیدری فرمانده تیپ ۵۵ هوابرد درباره طرح مانور عملیات امام مهدی (عج) و جلب مشارکت آنها برای اجرای عملیات گفت‌وگو کند او می گوید:

گفتم تا پیش از این، شبیخون می زدیم و کمتر دست به حمله های گسترده می زدیم، الان دشمن همه جا استفاده از خاکریز پنهان شده یا خودش را به یک خاکریز محدود کرده است و کسی از عناصر دشمن تصور نمی کند که بتوان از خاکریز دشمن بالا برویم، داخل خاکریز شویم و با آنها درگیر شویم.

بنابراین، ما می‌خواهیم برابر این طرح مانور، دشمن را از غرب سوسنگرد پاکسازی کنیم. شما هم بیایید پول بزنی تانک عبور دهید و این نقطه را حفظ کنید. چون ما سلاح سنگین نداریم. سلاح ما آرپی‌جی، تیربار و ژ۳ است. ولی با محاسباتی که کردیم ما موفق هستیم. چرا که دشمن با وجود آنکه استعدادش تقریباً یک گردان تانک یک گردان مکانیزه و یک گردان نیروی پیاده است اما اصلا روحیه ندارد یعنی روحیه اش صفر است. در زمان اصل غافلگیری را در طرح بسیار لحاظ کرده ایم. ما می‌دانیم دشمن در زمان حمله خواب است چرا که شب تا صبح بیدار بوده تا به حمله‌ها و شبیخون‌ها جواب بدهد و روزها می‌خوابد.

ما از این غفلت استفاده کردیم. ضمن آن که می‌دانیم زمانی که نیروی پیاده مان و آرپی‌جی‌ها به صد متری تانک‌های عراقی برسد، دیگر تانک‌های آن‌ها کارایی اصلی شان را از دست می‌دهند. با این محاسبات و توکل به خداوند عملیات امام مهدی (عج) را طراحی کردیم.»

«نبرد امام مهدی (عج)» در 259 صفحه به کوشش «مهدی حاجی خداوردی خان» تدوین و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار