حمله به عین الاسد؛ آغاز فصل جدید معادلات منطقه‌ای

حمله به عین‌الاسد باعث شد، سیاست‌های راهبردی آمریکا در منطقه با بن‌بست مواجه شود و آغاز فصل جدیدی از معادلات در منطقه بود.
کد خبر: ۳۸۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۴ - 29March 2020

حمله به عین الاسد؛ آغاز فصل جدید معادلات منطقه‌ایگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: حمله به عین‌الاسد باعث آغاز فصل جدیدی از معادلات در منطقه شد که در نهایت به پایان نظم آمریکا در طول هشت دهه گذشته منتهی خواهد شد.

ترور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط آمریکا، سیاست‌های راهبردی این کشور را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است؛ انتقام سخت ایران از آمریکا و حمله به پایگاه عین‌الاسد باعث شد تا طرح اخراج نظامیان آمریکایی از منطقه مطرح شود و در نخستین گام پارلمان عراق این طرح را تصویب کند؛ این مسأله نشان‌دهنده خطای محاسباتی ترامپ در ترور سردار سلیمانی است؛ اما پیامد‌های ترور سردار سلیمانی و انتقام سخت ایران چیست؟

اهداف آمریکا از حضور در غرب آسیا

بر اساس این گزارش به نقل از پیام انقلاب، آمریکا غرب آسیا را به‌عنوان استراتژیک‌ترین منطقه در اهداف راهبردی خود محسوب می‌کند؛ حمله به عراق و افغانستان با هدف تثبیت و حضور آمریکا در این منطقه صورت گرفت؛ در این مسیر آمریکا گروه‌های تروریستی زیادی را ایجاد کرد تا بتواند از طریق این تروریست‌ها اهداف راهبردی خود را محقق کند.

داعش بزرگترین گروه تروریستی است که توانست بسیاری از مناطق سوریه و عراق را اشغال کند و جنایت‌های زیادی را در این مناطق انجام داد؛ این گروه تروریستی اساساً ساخته و پرداخته دستگاه‌های اطلاعات آمریکا با هدف تضعیف محور مقاومت بود.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا در کتاب خود با عنوان «گزینه‌های دشوار» اعلام کرده است که داعش در واقع ساخته دست آمریکا با هدف تقسیم خاورمیانه است در واقع آمریکا سعی داشت با استفاده از داعش بتواند هم‌پیمانان ایران در منطقه را نابود کند، اما سردار سلیمانی کسی بود که توانست این نقشه را کاملاً با شکست مواجه کند؛ در واقع رشادت‌های سردار سلیمانی در عراق باعث شد داعش در عراق و سوریه روزبه‌روز تضعیف شود و در نهایت حاکمیت خود را بر برخی مناطق این کشور‌ها به‌طور کامل از دست دهد؛ این مسئله بر آمریکا بسیار گران آمد.

اسکات بنت تحلیلگر آمریکایی مستقر در سانفرانسیسکو و افسر سابق جنگ روانی ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای به نقش فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در مقابله با تروریسم پرداخته و گفته است که «سردار سلیمانی به‌دلیل اقدامات دیپلماتیک و نظامی‌اش توانسته است توطئه‌های آمریکا و اسرائیل را خنثی و این توطئه‌ها را نقش بر آب کند؛ سلیمانی توانست شبح داعش را که قصد داشت جهان را زیر سیطره خود در آورد نابود کند و خودش را متعهد به انجام آن کرده بود؛ سلیمانی از عشق به کشور و فرهنگش و خانواده‌اش و همنوعانش الهام گرفته بود تا علیه این شرارت شیطانی مقابله و مبارزه کند.»

سردار سلیمانی به‌عنوان سردار مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی معروف بود؛ در واقع آمریکا به‌دلیل پیروزی‌های سردار سلیمانی در مبارزه با داعش وی را بزرگترین سد در مقابل خواسته‌ها و اهداف خود می‌دید، زیرا گروه‌های تروریستی در منطقه در راستای اهداف آمریکا فعالیت می‌کنند، به همین دلیل ترامپ حماقت بزرگی مرتکب شد و سردار سلیمانی را به شهادت رساند.

فصل جدید معادلات منطقه‌ای

ترور سردار سلیمانی باعث انتقام سخت جمهوری اسلامی ایران شد؛ ایران پنج روز پس از ترور سردار سلیمانی پایگاه عین‌الاسد را با ۱۳ موشک در هم کوبید؛ این پایگاه بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق بود؛ حمله به عین‌الاسد باعث شد سیاست‌های راهبردی آمریکا در منطقه با بن‌بست مواجه شود، چراکه حمله ایران به این پایگاه باعث آغاز فصل جدیدی از معادلات در منطقه شد که در نهایت به پایان نظم آمریکا در طول هشت دهه گذشته منتهی می‌شود؛ سیلی ایران به ترامپ با واکنش انفعالی وی مواجه شد و کارشناسان از این انفعال به این نتیجه رسیدند که آمریکا باید با خاورمیانه خداحافظی کرده و به قدرت نوظهور منطقه و جهان یعنی ایران سلام کند.

آمریکا از جنگ جهانی دوم به هیچ وجه مورد تعرض نظامی کشوری دیگر قرار نگرفته و شکسته شدن این هیمنه به دست ایران برای این کشور بسیار دردناک است.

آمریکا در کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های حوزه خلیج فارس به بهانه حفظ امنیت و دفاع از آن کشور‌ها حضور نظامی دارد؛ مورد هدف قرار گرفتن این پلیس، بویژه اگر امکان پاسخ متقابل به ایران را نداشته باشد، حیثیت او را در مقابل این کشور‌ها که هزینه‌های گزافی بابت تامین امنیت به واشنگتن پرداخت می‌کنند، لکه‌دار می‌کند؛ در موضوع سرنگونی پهپاد غول‌پیکر آمریکایی نیز نباید فراموش کرد که سکوت آمریکا چگونه از سوی برخی شخصیت‌های سیاسی کشور‌های حوزه خلیج فارس و کاربران این کشور‌ها به‌خصوص امارات و عربستان با تمسخر مواجه شد.

هدف قرار دادن پایگاه نظامی بزرگ آمریکا در عراق در پاسخ به اقدام تروریستی‌اش شکسته شدن خطوط قرمز آمریکایی‌ها بود و تهران با عبور از این خط قرمز عملاً توانایی آمریکایی‌ها در پاسخگویی و افسانه شکست‌ناپذیری آن‌ها را به چالش کشید؛ چالش آمریکایی‌ها زمانی می‌تواند جدی‌تر شود که سایر گروه‌های مقاومت در منطقه به‌خصوص در عراق اقدام به رویارویی نظامی با آمریکا کنند.

«ویپن نارانگ» استاد علوم سیاسی دانشگاه ام آی تی تحلیل دقت موشک‌های ایرانی نوشته است: «به نظر من مهمترین موضوع درباره حمله ایران آن است که چقدر موشک‌های بالستیک کوتاه‌بردشان دقیق است؛ انقلابی که در دقت موشک‌ها رخ داده واقعی است و دیگر در انحصار آمریکا نیست؛ این موضوع پیامد عظیمی بر درگیری‌های مدرن و جنگ‌های محدود دارد.»

کارشناسان امنیتی معتقدند که کمیت و کیفیت عملیات ایران علیه پایگاه آمریکایی عین‌الاسد کلاسی فراتر از قدرت منطقه‌ای بود؛ عملیات مقتدرانه علیه یک ابرقدرت که داعیه هژمونی (برتری و رهبری) جهانی دارد، ظهور یک قدرت جدید جهانی را نوید داد؛ عبور از نظم یکجانبه‌گرایی به نظام چند قطبی و چند جانبه‌گرایی را عینیت بخشید.

چندین سال قبل «ریچارد هاس» رئیس پژوهشکده روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای با عنوان «عصر بی قطبی، چند قطبی» که مجله فارین افرز آن را منتشر کرد، نوشت: آمریکا در آینده ابرقدرت نخواهد بود؛ وی با تصریح اینکه نظم آینده چند قطبی است، ایران را از قدرت‌های نوظهور جهانی در کنار سایر قدرت‌های جهانی معرفی کرد.

باید گفت که نظم آمریکایی که از فردای پس از جنگ جهانی دوم در خاورمیانه حاکم شده است، با عملیات موشکی ایران و انفعال آمریکا باید جای خود را به نظم منطقه‌ای جدیدی بدهد که ایران مهم‌ترین بازیگران خواهد بود.

روز تغییر معادلات غرب آسیا

ترور سردار قاسم سلیمانی و انتقام سخت ایران باعث شده غرب آسیا تغییراتی راهبردی را تجربه کند؛ در درجه اول رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کردند که حمله به پایگاه عین‌الاسد تنها یک سیلی بوده و انتقام اصلی اخراج نظامیان آمریکایی از منطقه خواهد بود.

این مسئله یک بحران برای اسرائیل است، زیرا هدف اصلی استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه تامین امنیت رژیم صهیونیستی است؛ خارج شدن نظامیان آمریکایی از منطقه می‌تواند رپیم صهیونیستی را در یک هراس راهبردی قرار دهد؛ از سوی دیگر آمریکا در غرب آسیا در سال‌های گذشته، ماجراجویی‌های زیادی داشته است؛ حمله به افغانستان، حمله به عراق، تشکیل گروه‌های تروریستی مانند داعش، به راه انداختن بحران سوریه، حمایت از حمله عربستان به یمن، آشوب‌های داخلی در عراق و لبنان و ناامن کردن محیط امنیتی ایران از جمله ماجراجویی‌های منطقه‌ای آمریکا بوده است.

پس از انتقام سخت ایران، آمریکا به‌دنبال کنترل رفتار خود خواهد بود، زیرا قدرت موشکی ایران را تجربه کرده و قدرت بازدارندگی ایران را سنجیده است، به همین دلیل باید شاهد تلطیف سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا باشیم؛ در واقع منطقه غرب آسیا پس از انتقام سخت ایران شاهد یک نقطه عطف خواهد بود، نقطه عطفی که تاریخ این منطقه را تغییر خواهد داد.

آمریکا به‌عنوان کشوری که در چند دهه گذشته در غرب آسیا به رفتار‌های یک‌جانبه و امنیت‌زدای خود ادامه داده است، اکنون با جبهه‌ای از گروه‌های محور مقاومت مواجه شده است؛ انصارالله یمن، مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی عراق، وعده داده‌اند انتقام سردار قاسم سلیمانی را خواهند گرفت؛ این مسئله باعث می‌شود معادلات راهبردی منطقه شاهد تغییراتی بنیادین باشد آمریکا نیز که پیش از این به‌دنبال کاهش تمرکز بر منطقه غرب آسیا بود، اکنون ناگزیر است این سیاست را شدت بخشد.

کتاب‌های تاریخ در آینده از روز ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان روز تغییر معادلات غرب آسیا و پایان ماجراجویی آمریکا یاد خواهند کرد.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار