چهل‌سالگی سرو/

«هورالعظیم»؛ زیارتگاه فرماندهان شهیر و شهید دفاع مقدس

یادمان شهدای هور به صورت نمایی از قایق عاشورا که در دوران دفاع مقدس مورد استفاده قرار می‌گرفت در قالب خاکریزی ساخته شده است.
کد خبر: ۳۸۸۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۳ - 30March 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شیوع ویروس کرونا باعث شد تا امسال سفر‌های زیارتی راهیان نور لغو شده و زائران امکان حضور در مناطق عملیاتی و یادمان‌های هشت سال دفاع مقدس را نداشته باشند، به ویژه که اوج سفر‌های راهیان نور در بازه زمانی اسفند تا فروردین هر سال میزبان زائران میلیونی از سراسر کشور بود. با این وجود امکانی فراهم شده است تا علاقه‌مندان به راهیان نور بتوانند به صورت مجازی امکان سفر و بازدید از یادمان‌ها را داشته باشند.

جست‌وجوی راز‌های پنهان سردار شهید علی هاشمی در آب‌های هور

از جمله این اقدامات تهیه تصاویر و فیلم‌های هوایی از سوی مرکز هنری رسانه‌ای راوی از یادمان‌‎های مختلف است که مخاطبان را برای چند دقیقه زائر مناطق عملیاتی می‌کند.

هور منطقه‌ای آب گرفته، شبیه به تالاب با نیزار‌های بلند است. هورالهویزه یکی از بزرگترین هور‌های جهان است که از چذابه تا طلائیه تا جاده العماره ـ بصره عراق امتداد دارد. در جریان جنگ تحمیلی هورالهویزه مانع بزرگی برای عبور نیرو‌های نظامی بود. بعثی‌ها هرگز به عنوان یک معبر نظامی به هور نگاه نکردند.

فرماندهان سپاه اسلام بر پایه همین آسیب‌پذیری دشمن در جنوب این منطقه عملیاتی طراحی کردند که «خیبر» نام گرفت. پس از آن نیز عملیات بزرگ «بدر» در این منطقه به اجرا در آمد. عملیات بدر در روز ۲۰ اسفند سال ۱۳۶۳ با رمز یا فاطمه‌الزهرا (س) آغاز گردید و تا ۲۶ اسفند سال ۱۳۶۳ به طول انجامید که علاوه بر وارد کردن تلفات سنگین به دشمن، بیش از ۵۰۰ کیلومتر مربع از منطقه هور و روستا‌های این منطقه به تصرف نیرو‌های خودی در آمد.

در جریان عملیات بدر سرداران بزرگی، چون شهید مهدی باکری، عباس کریمی، برونسی، تجلایی، رستگار و... به شهادت رسیدند. شهید علی هاشمی فرمانده سپاه ششم امام صادق (ع) و قرارگاه سری نصرت در طی هجوم سراسری مجدد دشمن پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸، به همراه چهار نفر از یارانش در عملیاتی شهادت‌طلبانه، با برخورد به بالگرد دشمن به شهادت رسید و پیکرش مفقود شد.

در سال ۱۳۸۹ پس از ۲۱ سال پیکر مطهر شهید به آغوش امت بازگشت و در گلزار شهدای اهواز به خاک سپرده شد. اکنون در این منطقه یادمان شهدای هور به صورت نمایی از قایق عاشورا که در دوران دفاع مقدس مورد استفاده قرار می‌گرفت در قالب خاکریزی ساخته شده است.

در ادامه تصاویر و فیلم هوایی از منطقه هورالعظیم را می‌بینید.

 

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها