ایرانیان کاشی‌های نفیس اطراف ضریح امامین جوادین (ع) را ترمیم می‌کنند

مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات کاظمین با اشاره به آسیب دیدن بخشی از کاشی‌های اطراف حرم امامین جوادین (ع) به دلیل رطوبت بالا گفت: این کاشی‌ها که از دوران صفویه به یادگار مانده است، توسط اساتید ایرانی ترمیم می‌شود.
کد خبر: ۳۸۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵ - 23March 2020

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، عباس رضایی‌نسب مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات کاظمین با اشاره به اقدامات این ستاد در توسعه و بازسازی حرم امامین جوادین (ع)، اظهار داشت: ما سال گذشته برای سهولت تردد زائران در کاظمین، سنگفرش اطراف صحن و شبستان‌های حرم را تعویض کردیم.

رطوبت بالای کاظمین موجب آسیب کاشی‌های حرم شد

وی با بیان اینکه کاش‌های اطراف صریح نیز به دلیل رطوبت بالا در حرم و شهر کاظمین آسیب دیده بود، گفت: کاشی‌های اطراف ضریح از دوران صفویه هستند که به دلیل قدمت و نفیس بودن مرمت آن‌ها زمان زیادی نیاز دارد و باید با دست و آرامش صورت گیرد. 

کاشی‌های نفیس حرم توسط ایرانیان ترمیم می‌شود

رضایی‌نسب با اشاره به برداشته شدن بخشی از کاشی‌های اطراف ضریح حرم امامین جوادین (ع)، تصریح کرد: با نظارت اساتید این حوزه، کاشی‌های نفیس اطراف ضریح که در ابعاد ۵۷ متر طول و ۷۰ سانتی‌متر عرض است، مرمت می‌شود و بخشی از کاشی‌ها که بیشتر نیاز به ترمیم دارند، برداشته شده و پس از بازسازی مجدد در جای خود قرار می‌گیرند.

۵۵۰۰ متر از سنگ‌های صحن‌های حرم امامین جوادین (ع) تعویض می‌شود

مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات کاظمین در ادامه از تعویض سنگ‌های باب القبله و باب المراد خبر داد و افزود: پنج هزار و ۵۰۰ مترمربع از سنگ‌های باب القبله و باب المراد در ضلع جنوب شرقی و شمال غربی حرم امامین جوادین (ع) تعویض می‌شود.

وی هدف از تعویض سنگ‌های صحن بیرونی باب المراد و باب القبله را راحتی زائران برای حضور در این صحن‌ها عنوان کرد و گفت: حدود هفت ماه از سال آفتاب در این صحن‌ها به شدت می‌تابد و با توجه به اینکه سنگ‌های این صحن‌ها به رنگ مشکی هستند، گرمای زیادی در صحن وجود دارد و زائران به راحتی نمی‌توانند در آنجا حضور یابند. بر همین اساس، ما این سنگ‌ها را به رنگ سفید تغییر می‌دهیم که با توجه به اهمیت حضور زائران به مرور زمان این عملیات اجرای خواهد شد.

تعویض ۸۵۰۰ متر از سنگ‌های داخل حرم کاظمین

رضایی‌نسب تعویض سنگ‌های داخل حرم را نیز از دیگر اقدامات ستاد بازسازی عتبات عنوان کرد و افزود: سنگ‌های بخش داخلی حرم که هشت هزار و ۵۰۰ متر مساحت دارد نیز انجام می‌شود که البته اولویت تعویض سنگ‌ صحن‌ها است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار