آنچه نمایندگان مجلس یازدهم باید بدانند

پس از برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دومین روز از اسفند سال گذشته می توان گفت اکنون اصلی‌ترین مقوله پرداختن به انتظارات و اولویت‌های مجلس یازدهم است.
کد خبر: ۳۸۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹ - 24March 2020

آنچه نمایندگان مجلس یازدهم باید بدانندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، پس از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان توسط اصولگرایان حال نوبت توجه به برنامه هایی است که باید اجرا شده تا جامه عمل به شعار های انتخاباتی کاندیداهای انتخاباتی بپوشاند.

بر اساس گزارش‌ها در مجلس یازدهم ۸۰ درصد از نمایندگان فعلی مجلس حضور نداشته و قریب به اکثریت ۲۹۰ کرسی پارلمان برخلاف مجلس دهم در اختیار اصولگرایان است. از دیگر تفاوت‌های مجلس یازدهم نسبت به سه دوره گذشته عدم حضور علی لاریجانی بر مسند ریاست این مجلس است.

با برگزاری انتخابات و کسب اکثریت کرسی‌ها توسط جناح اصولگرایان عده‌ای بر این باورند که در مجلس یازدهم شاهد چرخش قدرت و پر رنگ تر شدن نقش اصولگرایان در پارلمان خواهیم بود. اما آنچه که امروز مطرح است انتظاراتی است که پس از تشکیل مجلس یازدهم در خرداد ماه سال ۹۹ از نمایندگان اصولگرا خواهد رفت.

گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا به بخشی از انتظارات و مهم‌ترین اولویت‌هایی که باید در دستور کار نمایندگان مجلس یازدهم باشد، اشاره داشتند.

پروانه مافی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره اولویت‌ها و انتظارات از مجلس یازدهم، بیان کرد: دو موضوع مهم بر گردن حاکمیت اسلامی قرار دارد یکی تامین امنیت مردم و دیگری تامین سلامت مردم است. از مجلس یازدهم انتظار می رود این دو موضوع را در اولویت‌های کاری خود در کنار سایر مسائل قرار دهد. توجه به سلامت مردم در حوزه بهداشتی و پیشگیری از شیوع بیماری هایی نظیر آنفلوآنزا، کرونا و سایر بیماری هایی که در جهان شایع است و سلامت مردم را تهدید می کند یکی از انتظارات از مجلس یازدهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برنامه ریزی در حوزه سلامت جامعه چه در بعد تامین منابع مالی و چه در بعد دانش فنی و تخصصی و هم چنین برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم که امروز در تنگنا هستند، انتظاراتی است که از مجلس یازدهم می رود. باتوجه به شرایطی که امروز کشور در آن قرار گرفته و اقدام FATF در راستای قرار دادن ایران در لیست سیاه خود و هم چنین تحریم‌های نفتی و کاهش شدید درآمدها، مجلس یازدهم روزهای سختی در پیش دارد و باید با برنامه‌ریزی و کار جدی در اداره کشور نقش آفرین باشد.

علیم یارمحمدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به چالش‌ها و بحران‌هایی که جبهه استکبار برای کشور ما و منطقه ایجاد می‌کند، آنچه که بیش از همه حائز اهمیت است حفظ وحدت در داخل کشور است. مجلس یازدهم باید بکوشد تا از دامن زدن به خودی و غیرخودی پرهیز کند. کشور ما رنگین‌کمانی از مذاهب و اقوام است و باید با نگاهی متوازن و متعادل در چارچوب اسلام به آن بنگریم. اگر اتحاد در داخل کشور تقویت شود هیچ کس نمی‌تواند کوچک‌ترین خدشه‌ای به کشور ما روا دارد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کشور ما دارای ظرفیت‌های غیرنفتی زیادی است، باید با توجه به زیرساخت‌های کشور و ارتباط با دنیا توانایی‌ها و ظرفیت‌های نظام و کشور را به منصه ظهور بگذاریم. باید با برنامه‌ریزی از ظرفیت‌های کشور برای ساخت و احیای کشور استفاده کنیم. جمهوری اسلامی ایران حرف‌های زیادی برای گفتن در خاورمیانه و آسیا دارد. استکبار جهانی قصد ندارد تا ما در مسیر اصلی تحول و پیشرفت قرار بگیریم. مجلس آینده باید با تعاملات قوی با دنیای خارج و یارگیری از کشورهایی که ظرفیت دارند کشور را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهند.

علی بختیار رئیس فراکسیون پاسخگوی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از مسائلی که این روزها باعث شده مردم نسبت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گله‌مند باشند این است که مجلس شورای اسلامی از مرکزیت و محوریت تصمیم‌گیری در کشور فاصله گرفته است. همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند مجلس شورای اسلامی باید در راس امور باشد و مجلس یازدهم نیز باید سعی کند تا به راس امور باز گردد. علاوه بر این مجلس شورای اسلامی امروز یک رسالت مهم در خصوص حل مسائل اقتصادی و معیشتی مردم دارد. البته مشکلات اقتصادی امروز برگرفته از سیاست‌های اقتصادی غلط در چهار دهه گذشته و تکرار تجارب اشتباه و سیاست‌های شکست خورده است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس یازدهم باید سیاست‌های غلط اقتصادی را با تلاش کنار زده و مجلس را در مسیر ریل‌گذاری اقتصادی کشور قرار دهد. از دیگر مسائلی که امروز گریبان‌گیر جامعه است فساد در نظام اداری و اقتصادی کشور است. گسترش فساد باعث بی‌اعتمادی مردم شده و مجلس یازدهم با حرکت به سمت شفافیت راه‌حلی ویژه جست‌وجو کند. همه مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی باید توسط مردم رصد شوند.

وی گفت: در تمام کشورهایی که فساد گسترده بود برای مقابله با آن به سمت بزرگتر کردن دستگاه‌های نظارتی و گسترش شفافیت رفتند. با بگیر و ببند صرفا مشکل فساد حل نخواهد شد. باید لایحه‌ای با همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت تصویب شود تا نظامی شفاف برای نظارت در کشور شکل بگیرد.

محمد جواد کولیوند رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: حدود ۱۳ سال است که مقام معظم رهبری شعارهای اقتصادی و فرهنگی بر روی سال ها می گذارند و این نشان می دهد که اولویت اساسی کشور اقتصاد است. باید تاثیر اقتصاد کشور از دنیابه حداقل برسد. هر چقدر اقتصاد کشور قوی تر شود تاثیر پذیری آن از دنیا کم تر شده و به دنبال آن نیز شکنندگی آن به حداقل می رسد.

نماینده مردم کرج در مجلس تصریح کرد: اصلی ترین اولویت مجلس یازدهم باید تعمیر اقتصاد کشور و ایجاد ثبات در اقتصاد باشد. بحث فرهنگی نیز حائز اهمیت است که مجلس باید به آن بپردازد. با پرداختن به این دو مقوله مهم در مجلس یازدهم می توان کشور را از بحران های پیش رو نجات داد.

اسدالله قره‌خانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اولویت های مجلس را باید از نگاه مردم و مطالبات آنان دید. امروز مردم نسبت به ثبات اقتصادی اطمینان ندارند و نمی توانند زندگی خود را تنظیم کنند. مجلس دهم در زمینه ثبات اقتصادی تلاش زیادی کرد اما برخی از تحولات، معادلات را برهم زد. انتظار می رود نمایندگان مجلس آتی مباحث گرانی، تورم، بیکاری، رکود و عدم ثبات اقتصادی را در اولویت خود قرار دهند. نمایندگان با تبلیغات انتخاباتی خود این انتظار را در مردم ایجاد کردند و مجلس یازدهم باید این انتظار را برآورده کند.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس تاکید کرد: امروز انتظارات از مجلس بالا رفته است. افزایش درآمد مردم، ثبات اقتصادی، حفظ ارزش پول ملی و کاهش تورم و نرخ بیکاری و تقویت مراودات بین المللی انتطاراتی است که نسبت به مجلس ایجاد شده است. اینکه با افزایش مالیات درآمد کشور را افزایش داده و آن را به بخش دیگری تزریق کنیم خود مشکل زا است. افزایش مالیات برای تولید کنندگان و افرادی که کارهای خدماتی انجام می دهند توجیهی ندارد بلکه خود می تواند باعث تعطیلی کارگاه ها و بیکار شدن گروهی شود. از سوی دیگر عمده کاندیداهای مجلس آتی در تبلیغات خود شعار خودداری از دریافت حقوق های نجومی دادند.

وی گفت: اکنون خیلی از افراد منتظر هستند تا بدانند نمایندگان در چه خانه هایی ساکن خواهند شد و سوار چه ماشین‌هایی می‌شوند. امیدواریم نمایندگان به شعارهایی که خود در ایام تبلیغات سردادند پایبند بوده و با مردم شفاف باشند.

جلال میرزایی رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی دارای ساختار و چارچوبی است که باید بر این اساس جلو رود، زمانی که مجلس جدید شروع به کار می کند یکسری طرح ها و لوایح نیز از پیش تعیین شده که باید نمایندگان به آن رسیدگی کنند. این اقدامات به طور روتین انجام می شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس تصریح کرد: خیلی از انتظاراتی که از مجلس می رود نیازمند ورود به مسائل کلان نظیر سیاست خارجی و چالش های اقتصادی است که متاسفانه نحوه ورود مجلس به این مسائل دیده نشده است.

این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه تاکید کرد: واقعیت این است که کار اجرایی در دست مجلس نیست و خیلی از انتظاراتی که جامعه از مجلس دارد نظیر کنترل تورم، بحث اشتغال و سایر مسائل نیازمند ورود مجلس است که نحوه آن مشخص نیست‌.

وی افزود: سوال من در این چند سال این بود که مجلس چگونه می خواهد به این مسائل ورود کند؟. باید نحوه ورود مجلس به این مسائل روشن شود. اگر نقش نظارتی مجلس به درستی انجام شود می تواند راهگشای حل خیلی از مسائل و اجرای صحیح قوانین و مصوبات باشد.

میرزایی در پایان افزود: نباید توقعات را از مجلس به اندازه ای بالا برد که فردا نتواند پاسخگوی آن باشد و جایگاه آن تنزل یابد.

اکثر نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی مهمترین انتظار از مجلس یازدهم را توجه به وضعیت معیشتی و اصلاح ساختار اقتصادی کشور دانسته که باتوجه به تحریم‌های آمریکا و فشار حداکثری آنان کار آسانی بنظر نمی‌رسد.

نمایندگانی که چهار سال یا بیش از این مدت تجربه تکیه بر صندلی‌های پارلمان را دارند بر این باورند که ایستادن در بیرون از گود و شعار دادن کار آسانی است اما از خرداد سال ۹۹ و با وارد شدن نمایندگان دوره یازدهم به ساختمان پارلمان نوبت عمل به وعده‌هایی است که کاندیداها در دوران تبلیغات در پاسخ به مطالبات مردم داده اند.

در ادامه نظر چندین شهروند تهرانی و انتظارات آنان از مجلس یازدهم نیز پرسیده شده که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

خانمی جوان که به گفته خود ۲۸ سوال سن دارد مهمترین انتظار خود از نمایندگان آتی را صداقت می‌داند. او بر این باور است که چیزی که امروز مردم بیش از هر چیزی به آن نیاز دارند راست گویی است.

پسری جوان که حدودا ۲۴ ساله بنظر می رسد در پاسخ به این پرسش می گوید مهم ترین دغدغه من شغل است. از کاندیداها هم وعده ایجاد شغل را زیاد شنیدیم و فکر می کنم مهم ترین دغدغه هم سن و سال های من نیز همین است.

خانمی مسن که به گفته خود ۶۲ سال سن دارد، مهم‌ترین انتظارش از مجلس یازدهم را توجه به وضعیت معیشت و درمان بازنشستگان می‌داند.

دانشجوی (آقا) دیگری که ۲۲ سال سن دارد، گفت که انتظارش تسهیل شرایط ایجاد کسب و کار و تاسیس شرکت های دانش بنیان و تخصیص بودجه برای ابداع و اختراعات دانشجویان است.

پدری که به گفته خود ۵۴ سال سن دارد، در پاسخ به این پرسش می گوید ما اینقدر انتظار کشیدیم دیگر ناامید شدیم.

خانمی دیگر که دانشجوی دکترای رشته میکروبیولوژی بود انتظار توجه ویژه به وضعیت معیشتی مردم را داشت.

انتظارات شهروندان نیز نشان می‌دهد که مهمترین دغدغه مردم وضعیت معیشتی است و بنظر می‌رسد نمایندگان مجلس یازدهم برای حفظ جایگاه خود در نزد مردم باید برای تعمیر اقتصاد کشور و اجرایی کردن وعده های انتخاباتی خود در حوزه اقتصاد برنامه‌ای عملی داشته باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها