سفیر ایران در توکیو:

دشمنی رژیم آمریکا با مردم ایران وارد مرحله تازه‌ای شده است

مرتضی رحمانی موحد با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر روند مقابله ایران با شیوع کرونا، گفت: دشمنی رژیم آمریکا با مردم ایران وارد مرحله تازه‌ای شده و تروریسم سلامت را علیه ملت ایران آغاز کرده است.
کد خبر: ۳۸۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰ - 25March 2020

دشمنی رژیم آمریکا با مردم ایران وارد مرحله تازه‌ای شده استبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‎پرس، «مرتضی رحمانی موحد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو امروز چهارشنبه ششم فروردین ۱۳۹۹ با حضور در کلوپ خبرنگاران داخلی ژاپن (JNPC) که حدود ۵۰ مدیر و خبرنگار رسانه‌ای و تنی چند از دیپلمات‌های کشور‌های مقیم حضور داشتند، با اشاره به تلاش‌های ایران در مقابله با کرونا علیرغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت بزرگ ایران اظهار داشت: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا که در تعارض آشکار با منشور ملل متحد و اساسنامه سازمان بهداشت جهانی است، نه تنها در تلاش‌ها برای کمک به مردم آسیب دیده و مهار شیوع کرونا در ایران مانع جدی ایجاد کرده، بلکه آثار منفی و غیر قابل انکاری بر تمام تلاش‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای مهار این ویروس از خود برجای گذاشته است.

امروز بیش از هر زمان نیازمند تلاش و همکاری برای مهار کرونا هستیم

وی در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر از سومین میزبانی کلوپ خبرنگاران داخلی ژاپن که نقش موثری در تقویت روابط دو کشور دارد، به تعاملات دوجانبه، شیوع ویروس کرونا، اثر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران و وظیفه جامعه بین المللی در قبال این بیماری اشاره کرد و در پایان نیز به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سفیر ایران در ژاپن در سخنان خود با اشاره به شیوع گسترده کرونا در بسیاری از کشور‌ها که بدون توجه به مرزها، همه جوامع انسانی را آلوده می‌کند، تاکید کرد: متاسفانه هر روز بر تعداد کشور‌های گرفتار افزوده می‌شود به طوری که تمام جهان را در معرض تهدید قرار داده و لذا امروز بیش از هر زمان دیگر لزوم تلاش و همکاری کلیه کشور‌ها فارغ از اختلافات سیاسی و جغرافیایی برای بسیج همه امکانات پزشکی و بهداشتی جهت کمک به کشور‌های آلوده به این ویروس ضروری بوده و اقدام فوری و موثر برای مهار این ویروس خطرناک را نمایان ساخته است.

رحمانی موحد افزود: در جریان شیوع ویروس کرونا، ایران نیز از این ویروس در امان نماند و علیرغم آن که سیستم سلامت و کادر پزشکی ایران از کارایی بسیار بالایی برخوردار است، ولی عدم دسترسی کافی به تجهیزات و اقلام پزشکی و بهداشتی مورد نیاز به دلیل تحریم‌های یکجانبه و غیرانسانی آمریکا، تلاش‌ها برای مهار این ویروس را با مانع جدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیر انسانی تحت عنوان فشار حداکثری که تهدیدی علیه بهداشت بین المللی نیز محسوب می‌شود، تصریح کرد: این اقدامات کار مبارزه با بیماری ناشی از ویروس کرونا در ایران و مسیر دسترسی مردم به امکانات و تسهیلات بهداشتی از جمله تامین اقلام پزشکی و دارویی را با سختی مواجه کرده است.

دشمنی رژیم آمریکا با مردم ایران وارد مرحله تازه‌ای شده

سفیر ایران در ژاپن با تاکید بر اینکه دشمنی رژیم آمریکا با مردم ایران وارد مرحله تازه‌ای شده و تروریسم سلامت را علیه ملت ایران آغاز کرده است، گفت: حق دسترسی به بهداشت و حق حیات یکی از موضوعات مهم حقوق بشری است و ایجاد هر نوع محدودیتی در این زمینه، ناقض این اصل مهم است هر چند که خوشبختانه مقامات برخی از کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی با درک این شرایط حساس و ویژه بین‌المللی، خواستار لغو فوری و جدی همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های پزشکی، دارویی، وسایل آزمایشگاهی و سایر ملزومات پزشکی مورد نیاز ایران شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به روابط دوستانه و تاریخی ایران و ژاپن اعلام کرد: بر این باوریم که این بار نیز ژاپن همچون گذشته در کنار دولت و ملت ایران بوده و از هیچ کوششی در جهت لغو تحریم‌های ظالمانه برای کمک به مردم ایران خودداری نخواهد کرد و ضمن تقدیر و تشکر بابت کمک‌های انساندوستانه دولت و ملت ژاپن در جهت مبارزه با این ویروس خطرناک، انتظار می‌رود ژاپن همصدا با جامعه بین‌المللی و در راستای اصول اخلاقی و ملاحظات حقوق بشری، تحریم‌های ظالمانه آمریکا را نادیده گرفته و خواستار رفع سریع همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های پزشکی آمریکا علیه مردم ایران شود.

هیچگونه اهمال کاری در این زمینه انجام نشد

رحمانی موحد در ادامه و در پاسخ به سؤال تلویزیون ان. اچ. کی در خصوص انتظار ایران از ژاپن، ابتلای مسئولان و مردم در ایران به کرونا و قرنطینه شهرها، اثرات تحریم‌ها، برجام و همچنین پیش بینی آینده سیاسی کشور با توجه به انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت ایران در خصوص اعلام وضعیت مبتلایان به کرونا در اولین ساعات تشخیص و دو روز قبل از انتخابات مجلس اقدام کرد و شاهد هستیم که این ویروس هیچ مرزی نمی‌شناسد و بسیاری از مسئولان دیگر کشور‌ها هم مبتلا شدند و دولت ایران در اسرع وقت و با شفافیت و اراده بسیار بالا اقدامات پیشگیرانه را اعمال کرد و هیچگونه اهمال کاری در این زمینه انجام نشد و امروز شاهد هستید در کشور‌هایی مثل ایتالیا، قرنطینه انجام شده، اما آمار مبتلایان و قربانیان بسیار بالاست.

وی افزود: همه اقدامات در چارچوب پروتکل‌های ملی و همچنین سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود و ایران در ارتباط تنگاتنگ با این سازمان پروسه کنترل کرونا را با جدیت انجام داده و در کشوری با مردم مذهبی مانند ایران بیش از سه هفته است که کلیه برنامه‌های مذهبی در همکاری همه نهاد‌ها و دستگاه‌های داخلی متوقف شده است. انتظار از جامعه بین‌المللی این است که بر اساس وظیفه انسانی و تعهدات بین‌المللی برای مبارزه با این بیماری عالمگیر اقدام کنند و از دولت دوست ایران یعنی ژاپن هم انتظار داریم تحریم‌های یکجانبه را نادیده گرفته و روند عادی دسترسی به امکانات و اقلام پزشکی را فراهم کند. البته از دولت ژاپن در اعطای کمک تقدیر می‌کنیم، ولی این اقدامات کافی نیستند و باید جریان عادی و جاری اقتصادی و دسترسی‌ها برقرار باشد که به طور نمونه در حال حاضر شرکت‌های متعدد ایرانی و ژاپنی علاقه‌مند برای همکاری در این زمینه و رفع نیاز‌ها هستند، ولی متاسفانه اقدامات آمریکا مانع جدی در این زمینه است.

رحمانی موحد درباره آینده برجام نیز افزود: موجودیت برجام از زمان خروج یک جانبه آمریکا به خطر افتاده و ارتباطی به انتخابات ایران ندارد و در حال حاضر شما از کشور‌های امضاء کننده برجام، جامعه بین‌المللی و به ویژه اروپایی‌ها اثری نمی‌بینید و اگر خواسته‌های آمریکا بخواهد بر روح برجام حاکم باشد نمی‌توان انتظار نتیجه مثبتی را داشت. تصمیم گیری در مورد آینده برجام هم در مراجع عالی کشور که مجلس یکی از ارکان آن است اتخاذ می‌شود.

کشور‌ها باید در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل اقدامات جدی‌تری داشته باشند

خبرنگار آساهی هم سؤالاتی در خصوص کمک‌های چین به ایران، عدم اقدام ملموس اعضای برجام و حتی تهدید به اعمال مکانیسم ماشه، شیوع کرونا و پیشرفت مذاکرات ایران و اروپا مطرح کرد که سفیر ایران در ژاپن گفت: ایران از سوی برخی از کشور‌ها کمک‌هایی را دریافت کرده و کشور‌های مختلف و از جمله ژاپن یا غیر مستقیم از طریق سازمان‌های بین‌المللی و یا مستقیم اقدامات دولت ایران را حمایت کردند و دولت و مردم چین هم کمک‌های فراوان و تاثیرگذاری داشته‌اند و باید توجه داشت کنترل این ویروس نیازمند همبستگی جامعه جهانی است.

وی افزود: در خصوص برجام اگر رفتار کشور‌های باقیمانده درست و مطابق با توافقات بود امروز شاهد وضعیت بهتری بودیم و به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا با درک بی تفاوتی خود تاکنون، وارد عرصه جدیدی شده و تلاش دارد که به حفظ برجام کمک کند و کشور‌ها باید در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل اقدامات جدی‌تری داشته باشند.

ایران با شفافیت و بدون هیچگونه پنهانکاری عمل کرد

رحمانی موحد در پاسخ به سؤال خبرنگار کیودو در خصوص آمار‌های اعلامی از سوی ایران و اقدامات مربوط به کنترل کرونا افزود: دولت ایران بر خلاف برخی اتهامات و شایعات، به دلیل اهمیتی که برای سلامت و امنیت مردم خود و جهان قائل است، با شفافیت و بدون هیچ گونه پنهان کاری وضعیت موجود و اقدامات مربوطه بر اساس پروتکل‌های ملی و بین‌المللی که مانند همه کشور‌ها از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شود را به دقت انجام داده است و البته نباید فراموش کرد برخی از افراد از جمله مقامات آمریکایی از شیوع این بیماری خوشحال شدند چنانکه وزیر تجارت آمریکا اظهار خرسندی کرد که شیوع ویروس باعث رونق تجارت در این کشور خواهد شد و حتی اسم آن را بر خلاف اعلام سازمان بهداشت جهانی، ویروس چینی و یا ووهان نامید و بی تردید این اقدامات و تفاسیر در مورد جان انسان‌ها سیاسی و تبعیض آمیز است.

وی همچنین خبر داد که اطلاعات، آمار‌ها و فهرست به روز رسانی شده اقدامات جمهوری اسلامی ایران در پایگاه اطلاع رسانی سفارت ایران به طور دقیق قرار دارد که این فهرست نشان می‌دهد دولت ایران با اهتمام و جدیت لازم برای مقابله با ویروس عمل کرده است.

برای مقابله با کرونا باید اقدام جمعی و بدون تبعیض انجام شود

سفیر ایران در ژاپن با تاکید بر اینکه نباید این موضوع را با نگاه سیاسی ارزیابی کرد و افزود: وزیر خارجه آمریکا در اقدامی عجولانه ایران را مرکز شیوع کرونا اعلام کرد و بلافاصله سازمان بهداشت جهانی گفت که اروپا مرکز شیوع است و تصریح می‌کنم که برای مقابله با کرونا باید اقدام جمعی و بدون تبعیض انجام شود.

رحمانی موحد در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری از ان. اچ. کی در خصوص تاثیر تحریم‌ها و همچنین حمایت ایران از ژاپن در تعویق المپیک گفت: تحریم نوعی اعمال سیاست زورمدارانه از سوی کشوری است که ناتوان از درک شرایط و تعامل از طریق دیپلماسی هستند و برای اینکه بتوانند حرف خودشان را اجرا کنند از ابزار تحریم استفاده می‌کنند و بنابراین تحریم آثار زیانباری دارد. به طور نمونه به بانک‌ها و نهاد‌های ژاپنی اعلام می‌شود که اگر همکاری با ایران داشته باشید با جریمه مواجه خواهید شد و اگر از سیاست من تبعیت نکنید در موضوع دیگری با شما تسویه حساب خواهد شد و امروز که ایران به عنوان کشور تحریم شده می‌خواهد با ویروس کرونا مبارزه کند نیاز به سرمایه، خرید و تامین تجهیزات مورد نیاز و روند عادی تجارت دارد که از سوی آمریکایی‌ها با تحریم مواجه شده است.

چرا ژاپنی‌ها نمی‌توانند تجهیزات بیمارستان‌هایی که دو سال قبل متعهد شده‌اند را ارسال کنند

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم شما از جائیکا، بانک‌های ژاپنی و دستگاه‌های رسمی این کشور سؤال کنید که چرا نمی‌توانند تجهیزات بیمارستان‌هایی که دو سال قبل متعهد شده‌اند را ارسال کنند و هیچ پاسخی دریافت نمی‌کنید، مگر اینکه وزارت خزانه‌داری آمریکا ممانعت می‌کند. متاسفانه امروز دنیا گرفتار رژیم دروغگو، زورگو و و تروریست آمریکاست و علیرغم ادعای شفافیت اعلام نمی‌کنند که از چه زمانی کرونا در آمریکا شیوع یافته است؟ چرا بیماران کرونایی را به عنوان بیماران آنفولانزا معرفی کرده‌اند؟ و فهرست سؤالات فراوان دیگر که به جای پاسخگویی به جهان، فرافکنی و اتهام زنی می‌کنند و به واقع ادعای مضحک کمک به مردم ایران دارند، اما به قول ضرب المثل ایرانی، این رفتار، دوستی خاله خرسه است که باور کردنی نیست.

سفیر ایران در خصوص المپیک نیز با اظهار تاسف از این که برنامه ریزی چند ساله ژاپن به دلیل کرونا با مشکلات مواجه شده اعلام کرد که هر تصمیمی که ژاپن و کمیته بین المللی المپیک اتخاذ کنند را مورد حمایت قرار خواهیم داد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار