کرونا در افغانستان؛

کابل به‌مدت ۳ هفته قرنطینه شد

دولت افغانستان به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این کشور، شهر کابل پایتخت این کشور را به‌مدت سه هفته قرنطینه کرد. در این مدت تمامی ادارات نیز تعطیل هستند.
کد خبر: ۳۸۹۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶ - 27March 2020

کابل به‌مدت ۳ هفته قرنطینه شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دولت افغانستان از اجرا شدن محدودیت‌های جدید از فردا برای سه هفته در شهر کابل خبر داد.

طرح قرنطینه شدن شهر کابل از سوی کمیته اضطرار مبارزه با کووید ۱۹ به سرپرستی سرور دانش معاون دوم اشرف غنی، که پیشنهاد شده بود از سوی کابینه تصویب شده و از فردا در شهر کابل اجرا می‌شود.

در نشست خبری که امروز (جمعه ۸ فروردین) با حضور وحید عمر مشاور غنی، سرپرست وزارت کشور، وزیر بهداشت، والی ولایت کابل و شهردار کابل برگزار شد، محدودیت‌های جدی در کابل برای به سه هفته به اجرا در می‌آید.

وزیر بهداشت افغانستان، در این نشست با اظهار نگرانی از گسترش ویروس کرونا در این کشور گفت که این بیماری هیچ‌گونه درمان و واکسنی ندارد و تنها راه نجات از این ویروس رعایت کردن نکات بهداشتی است.

وی در ادامه سخنان خود، تراکم جمعیت در کابل، تردد عبور و مرور مردم، هوای آلوده و معتادین را خطر جدی در گسترش ویروس کرونا خواند و عملی شدن محدودیت‌های جدی در شهر کابل را الزامی دانست.

سرپرست وزارت کشور افغانستان نیز در این نشست گفت که پلیس از فردا به جمع‌آوری معتادین شروع خواهد کرد. بانک‌ها و صرافی‌ها با تدابیر ویژه به کار‌های خود ادامه می‌دهند و وسایل نقلیه عمومی شهری اجازه انتقال بیش از چهار نفر را ندارند.

همچنین بر اساس این تصمیم، رفت و آمد اتوبوس‌های مسافرتی از کابل به ولایات و از ولایات به کابل نیز ممنوع می‌باشد.

قرار است به‌دلیل وضعیت اضطراری موجود در کابل، پلیس توصیه‌های صورت گرفته را عملی کند.

شهردار کابل نیز از فعالیت‌های شهرداری در راستای مبارزه با ویرس کرونا و ضد عفونی کردن نقاط مختلف شهر خبر داد.

به گفته وی، سرویس خدماتی شهرداری کابل فعال خواهد بود و از شهروندان تقاضا دارد تا نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه پول یکی از عوامل اصلی انتقال ویروس است و از فروشنده‌ها به خصوص نانوایان خواست پس از تماس با پول به مواد خوراکی و نان دست نزنند.

شهردار کابل همچنین در رابطه با این محدودیت‌های وضع شده گفت که شهروندان باید در خانه بمانند و در هیچ مراسمی شرکت نکنند. شهروندان تنها در صورت دریافت خدمات بهداشتی و درمانی، خرید مواد خوراکی و مراقبت از بیماران می‌توانند از خانه‌های خود خارج شوند.

همچنین از فردا هرگونه فعالیت‌های غیر ضروری ممنوع بوده، پارک‌ها، تفریح‌گاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، زیارت‌گاه‌ها، آرایشگاه‌ها، و فروشگاه‌ها به استثنای فروشگاه‌های مواد غذایی، تعطیل خواهند بود. رستوران‌ها نیز تنها می‌توانند غذا تهیه کرده و ارسال کنند.

برگزاری مراسم عروسی، جلسات غیر ضروری و تجمع بیش از ۴ نفر در خودرو‌های درون شهری ممنوع اعلام شده است.

تمام ادارات دولتی به استثنای وزارت بهداشت و ادارات امنیتی به مدت سه هفته تعطیل هستند. اما خدمات درمانی، بیمارستان‌های، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی فعال خواهند بود.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت افغانستان، تاکنون ۸۸۵ نمونه مشکوک از ۲۹ ولایت افغانستان، در آزمایشگاه‌های کابل و هرات ثبت گردیده که از این میان ۹۰ مورد آن مثبت و ۷۹۵ مورد منفی هستند.

همچنین تاکنون چهار تن در این کشور بر اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار