روحانی:

اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور برای مقابله کرونا/ طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» تا ۲۰ فروردین ادامه دارد

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اصل اجرای طرح فاصله‌گذاری تا ۱۵ فروردین خواهد بود و ادامه آن تا ۲۰ فروردین است، گفت: حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور به مقابله با بیماری کرونا اختصاص یافته که این امر برای تمام دنیا تعجب‌آور بوده است.
کد خبر: ۳۸۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸ - 28March 2020

طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» تا 20 فروردین ادامه داردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، جلسه ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و وزاری دولت و مقامات کشوری برگزار شد.

رئیس‌جمهور در این جلسه اظهار داشت: اصل اجرای طرح فاصله‌گذاری تا 15 فروردین خواهد بود و ادامه آن تا 20 فروردین است و ما گفتیم که در 15 فروردین یک بار اجرای آن را مرور کنیم ولی به‌طور طبیعی اجرای آن تا 20 فروردین خواهد بود؛ مردم بر مبنای 20 فروردین در نظر بگیرند و این مدت را همکاری کنند.

روحانی افزود: اگر مردم با این طرح همراهی نکنند درست کردن یک کاغذی که نشان دهد ساکن فلان شهر هستید کاری ندارد و پلیس نیز زمان این را ندارد که چند ساعت وقت بگذارد و درستی کاغذ شما را بررسی کند، بنابراین همه باید همکاری کنیم با این طرح و بدانیم که اجرای این طرح به نفع همه است.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت امروز طرحی را به جلسه ستاد ملی آورد که مبنایش این است که هرکس که معلوم شد به ویروس کرونا مبتلا شده موظف است حدود دو هفته خود را از جامعه دور کند و به نوعی خود را قرنطینه کند؛ حال اگر لازم است در اقامتگاه قرنطینه ما، یا در خانه خودش و یا در بیمارستان بستری شود.

رئیس‌جمهور گفت: ما خواهش می‌کنیم که کسانی که علائم بیماری کرونا دارند، خودشان رعایت کرده و خود را قرنطینه کنند چراکه اولین کسانی که در خطر قرار می‌گیرند اعضای خانواده و دوستان و عزیزان این افراد هستند که در معرض خطر قرار دارند.

روحانی خاطرنشان کرد: بحث ما در جلسه امروز این بود که اگر چنین فردی به این دستورالعمل عمل نکرد و با اینکه می‌دانست کرونا دارد به جامعه آمد، چگونه رفتار شود که مقرر شد کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی در رابطه با نحوه برخورد با این افراد تصمیم‌گیری کند و اگر شد تا شب این دستورالعملی برای این طرح را مصوب کند.

وی با بیان اینکه پایه های بهداشتی و درمانی کشور مستحکم است، افزود: پایه‌های درمانی ما نه‌تنها تا امروز تاب‌آوری کرده بلکه اگر خدای ناکرده بخواهد چند هفته هم ادامه پیدا کند و اوج بگیرد بیمارستان‌ها، پزشکان و پرستاران ما آمادگی درمان و رسیدگی را دارند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: خدا را شاکریم که ما جزو کشورهایی نیستیم که بیماران ما در سالن بیمارستان‌ها روی زمین افتاده باشند؛ خدا را شاکریم جزو کشورهایی نیستیم که نعش‌های فوت‌شدگانش آنقدر زیاد باشد که کامیون‌های بزرگ یخچال دار را برای جابجایی نع‌ ها کنار بیمارستان بگذارند و خدا را شاکریم که جزو کشورهایی نیستیم که مریض‌های ما در بیرون از بیمارستان روی چمن افتاده باشند.

روحانی تاکید کرد: این شکرگزاری دارد؛ این کار بزرگ ملت ما و پزشکان و بخش نظام سلامت ما است؛ خدا را شاکریم که در طول این ۶ سال آنقدر پایه‌های سلامت را مستحکم کردیم که هر فردی به کرونا مبتلا و وارد بیمارستان می‌شود ۹۰ درصد مخارجش از سوی دولت و بیمه تامین می‌شود و ۱۰ درصد مخارجش به عهده خود اوست.

وی تصریح کرد: شما ببینید در کشورهای مختلف از تست اولیه ۱۳۰۰ دلار و ۱۵۰۰ دلار و شبی چقدر برای بستری شدن و آی سی یو می‌گیرند و رقم‌های بسیار گران می‌گیرند و این زیربنا در کشور ما برای مردم جهان روشن می‌شود؛ ملت ما باید به کار، برنامه، نوکران و خادمان خود ببالد که همه تلاش کردند و در کنار هم بودند. رئیس‌جمهور گفت: خدا را شکر جزو کشورهایی نیستیم که توزیع مواد غذایی ۸ تا ۱۰ صبح باشد؛ الحمدلله ما ۲۴ ساعته فروشگاه‌های بزرگ‌مان فعال هستند و این در سایه تلاش فروشگاه‌ها، فروشندگان، سیستم توزیع، انبارداری و ذخایر است.

روحانی با بیان اینکه وقتی جنس از بندر یا از مزارع کشاورزی حمل می‌شود و به انبار میادین و فروشگاه‌ها می‌آید به حمدالله بی وقفه و با خوبی در حال انجام است، افزود: در صحبت با استانداران که این چند روز با تلفن و ویدئو کنفرانس انجام شد پرسیدم در استان شما برای مواد غذایی و بهداشتی مشکلی دارید؟ همه گفتند ما مشکلی نداریم و همه اجناس به‌طور فراوان در فروشگاه‌ها است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و ستاد ملی کرونا اعلام کرده است که روند افزایش ابتلا به بیماری کرونا کاهش پیدا کرده و تثبیت شده است و روی خط صاف و موازی قرار داریم ؛ در آن زمان می‌توانیم شرایط را به شرایط قبل از اسفند ماه و شیوع کرونا برگردانیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مردم عزیز و بزرگوار؛ ما در شرایط تحریم و سخت قرار داریم اما ۲۰ درصد بودجه امسال را اختصاص به مقابله با کرونا داده‌ایم به عبارت دیگر حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور به مقابله با بیماری کرونا اختصاص یافته است که این امر برای تمام دنیا تعجب‌آور بوده است.

روحانی یادآور شد: دنیا تعجب کرده که یک کشور در حال تحریم ضمن تجهیز بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی اقدام کند؛ مردم ما روحیه خوبی دارند؛ درست است که عده‌ای از مردم عزیزان خود را از دست داده‌اند اما جامعه آرام است.

وی ادامه داد: دولت توانسته است در عرض همین یک هفته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وام بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار افرادی قرار دهد که دچار مشکل شده‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در زمینه مالیات، بیمه، عوارض شهرداری، اقساط بانکی، چک‌های برگشتی، هزینه آب و برق و گاز مهلت و تنفسی به مردم داده شده است، گفت: ۸ هزار میلیارد تومان پرداخت نقدی به سه میلیون نفر و ارائه تسهیلات برای ۴ میلیون خانوار اختصاص داده شده است.

روحانی ادامه داد: ۱۲ هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان اختصاص داده شده است؛ ۵ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه‌ای بیکاری و ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با اقساط دو ساله با نرخ ۱۲ درصد آماده شده است تا در اختیار کسب و کارهایی قرار گیرد که در این روزها تحت فشار قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: از یک بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از خسارات اقتصادی به کشور اختصاص یافته است تا بتوانیم مسیر اقتصادی را ادامه دهیم.

رئیس جمهور به مردم اطمینان داد که دولت، وزارت راه، وزارت صمت، وزارت امور خارجه، وزارت بازرگانی و بخش بهداشت و درمان، نیروهای مسلح و وزارت کشور همه پای کار هستند.

روحانی همچنین روز پاسدار را تبریک گفت و افزود: برادران عزیز در سپاه پاسداران از روز اول تشکیل سپاه همیشه در خط اول خدمت و دفاع از امنیت کشور بوده‌اند و امروز هم با تمام توان در حال فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: موفقیت همه طرح‌ها برای مقابله با بیماری کرونا در سایه وحدت و اتحاد امکان‌پذیر است و ان‌شاء الله با وحدت و اتحاد این مسیر را با موفقیت کامل پیش خواهیم برد.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار