رئیس کمیته مستندسازی مقابله با کرونا:

«اینستکس» پاسخ‌گوی نیازهای کشور برای مقابله با کرونا نیست

«محمد آسایی» با بیان اینکه «اینستکس» پاسخ‌گوی نیازهای کشور برای مقابله با کرونا نخواهد بود، گفت: تحریم‌ها باید با کمک سازمان‌ها بین‌المللی زودتر برداشته شود؛ این موضوع سلامت انسانی است و باید همه کشورها با کمک هم با این بیماری مقابله کنند.
کد خبر: ۳۹۰۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱ - 02April 2020

«اینستکس» پاسخ‌گوی نیازهای کشور برای مقابله با کرونا نیست/ تجربیات ایران در اختیار سایر کشورها قرار می‌گیرد

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «محمد آسایی» رئیس کمیته مستندسازی مقابله با کرونا، در نشست خبری که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای تشخیص بیماری در کشور، اقدامات ایمنی در مناطق مرزی هوایی و زمینی به کار برده شد.

وی افزود: تعداد بسیار زیادی زائر پاکستانی و افغانستانی از مرز‌های شرقی داشتیم که قرنطینه‌هایی در دو طرف مرز برای این افراد ایجاد و غربالگری آغاز شد؛ چه افرادی که از طرف پاکستان به طرف ایران می‌آمدند و چه افغانستانی‌هایی که در ایران زیارت کرده بودند در مرز‌ها غربالگری شدند. موارد مشکوک و مثبت در قرنطینه‌ها بستری شده و سایر موارد به کشور خود برمی‌گشتند. وقتی این افراد وارد افغانستان و پاکستان می‌شدند هم غربالگری می‌شدند و تا ۱۴ روز مورد پیگیری قرار می‌گرفتند.

رئیس کمیته مستندسازی مقابله با کرونا ادامه داد: وزارت بهداشت همکاری بسیار نزدیکی با وزارت امور خارجه داشت و خانواده اتباع خارجی که در سفارت‌ها بودند و تا کنون سه جلسه با سفارتخانه‌ها داشتیم و آن‌ها را درباره برنامه‌های کشورمان توجیه کردیم و بیمارستان‌هایی مشخص شد تا اتباع خارجی در صورت بروز مشکل به آن‌ها مراجعه کنند.

آسایی گفت: از این فرصت برای همکاری با کشور‌ها استفاده کردیم و از تجارب سایر کشور‌ها بهره‌مند شدیم و مقالات و تحقیقاتی که در این پروسه انجام شده بود، جمع آوری شد و در اختیار اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها قرار گرفت و امیدواریم بار علمی افرادی که با این موضوع درگیر هستند، افزایش پیدا کند. با توجه به گذشت چندین روز از شیوع بیماری در کشور ما نیز تجارب خوبی برای مقابله با کرونا در کشور داریم.

تدابیر کشور‌های جنوب شرق آسیا برای مقابله با کرونا

آسایی در پاسخ به پرسشی درباره تجربیات کشور‌ها به ویژه کشور‌های جنوب شرق آسیا برای مقابله با کرونا توضیح داد: وزارت بهداشت تجربیات کشور‌های مختلفی را درباره اقدامات موثر در کاهش شیوع بیماری یا درمان سریع بیماری به رشته تحریر درمی‌آورد و تجربیات این کشور‌ها توسط متخصصان جمع آوری می‌شود، مسئله‌ای که در چین حائز اهمیت بود کشف سریع بیماری، گزارش دهی سریع، ایزوله کردن سریع و درمان فوری در رئوس برنامه اجرایی این کشور قرار گرفت.

وی ادامه داد: حمایت از سیستم اجرایی چین به صورت هماهنگ و هم‌دوش با ارائه خدمات درمانی بسیار موثر بود، طب سنتی را طب مدرن هماهنگ کرد در مورد انسانی نیز به سرعت ۴۲ هزار کادر پزشکی در ووهان مستقر شدند و درمان رایگان را برای بیماران اتخاذ کرد.

به گفته مشاور وزیر بهداشت، ۹ هزار تخت بیمارستانی برای درمان بیماران در ووهان چین در نظر گرفته شد و برنامه ردیابی بیماران را اجرایی کرد و افراد بستری در بیمارستان را پیگیری می‌کردند که ببینند این افراد به کجا سفر داشته و تحقیقات اپیدمیولوژیک را در ۸ روز اجرایی کرد و چین توانست در ۱۶ روز کیت‌ها را تولید انبود کرد.

وی افزود: کره جنوبی توجه کافی به سیستم مراقبت اولیه بهداشتی داشت و به آن تکیه کرد آن هم با غربالگری سریع و با بهره‌گیری از ارتباط سریع مراقبت بهداشتی و انجام تست‌های گسترده. بیماران در کره جنوبی گروه‌بندی می‌شدند، بیمارانی مسن و بیماران دارای بیماری زمینه‌ای در مئاقعی به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های کمک تنفسی در اولویت درمان قرار نگرفتند موضوعی که از لحاظ انسانی پذیرش آن برای ما و پزشکان ما دشورا است.

رئیس کمیته مستندسازی مقابله با کرونا افزود: شفافیت در ارایه اخبار و عدالت در دسترسی همگان به تست رعایت می‌شد، بر اساس آخرین گزارش‌ها در کشور سنگاپور دو مورد مرگ، ۶۷۰ مور مثبت، ۷۰ درصد بهبودی بیماران گزارش شده است. در این کشور ۹۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی تشکیل شد تا به بیماران خدمات ارائه دهند.

آسایی افزود: نرم افزاری موبایلی در سنگاپور ایجاد شد که وقتی بیماران از بیمارستان مرخص می‌شدند از طریق این برنامه وضعیت سلامت خود را به مسوول بهداشت منطقه گزارش می‌دادند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد با بیمار برخورد صورت می‌گرفت، مدیریت بیمارستان‌های خصوصی در سنگاپور مورد توجه ویژه قرار گرفت و قطعا هماهنگی خوبی بین بخش خصوصی و دولتی برای مقابله با بیماری انجام شد.

آمار فوتی‌های کادر پزشکی در سایر کشور‌ها

وی در پاسخ به سوالی در باره طرح هر خانه یک پایگاه سلامت قرار بود در اواسط اسفند اجرا شود که به دلیل بیماری کرونا به تعویق افتاد توضیح داد: البته به صورت آزمایشی در ۳ شهرستان این طرح انجام شد که امیدواریم بتوانیم زودتر این طرح را اجرایی کنیم.

رئیس کمیته مستندسازی مقابله با کرونا درباره آمار مبتلایات کادر پزشکی در سایر کشور‌ها بیان کرد: محافظت از نیروی انسانی (کادر درمانی) و ارتقای علمی آن‌ها یکی از موارد بسیار مهم برای وزارت بهداشت بوده است، چرا که میزان محافظت از کادر درمانی در بیمارستان‌های هر کشور متفاوت است. در مرگ و میر نیروی انسانی هر کشور هم آمار مختلفی وجود دارد و تا الان آمار دقیقی از فوتی‌های کادر درمانی در هیچ کشوری منتشر نشده است، ما در هفته‌های اول وسایل پیشگیری مناسبی نداشتیم، ولی الان در شرایط خوبی هستیم، شیفت بندی مناسب می‌تواند کمک بسیاری برای حفاظت از جان کادر درمانی داشته باشد.

تجربیات ایران در اختیار سایر کشور‌ها قرار خواهد گرفت

آسایی در پاسخ به پرسشی درباره استفاده کشور‌های دیگر از تجارب پزشکان ایرانی گفت: ما هنوز به جایی نرسیدیم که بخواهیم پزشک و پرستار و نیرو‌های دیگر را در اختیار سایر کشور‌ها قرار دهیم. آمادگی داریم، اما زمانی که بیماری در کشور خودمان به سطحی برسد که به این نیرو‌های ارزنده نیاز نداشته باشیم این کار را خواهیم کرد. اما تجربیات ما ثبت خواهد شد و در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

فاصله‌گذاری اجتماعی در اکثر کشور‌ها اجرایی شده است

وی عنوان کرد: مسئله فاصله‌گذاری اجتماعی در اکثر کشور‌ها اجرایی شده است ممکن است در کشوری این موضوع با شدت بیشتری اجرا شده باشد و در کشوری دیرتر انجام شده باشد این موضوع جزو توصیه سازمان جهانی بهداشت است، اینگونه دستورالعمل‌ها ممکن است در مقاطع زمانی مختلف تغییر کند ما بر اساس روند بیماری و فعل و انفعالاتی که ویروس از خود نشان می‌دهد خدمات را سامان می‌بخشیم و اگر در کشوری متفاوت اجرا می‌شود شاید ساختار آن کشور با دستورالعمل سازگار نیست.

آسایی افزود: اینکه اظهار می‌کنند اولین کیس شناسایی شده از ایران بوده است بحث‌های سیاسی است و موضوعی نیست که در رسانه‌ها بر آن تاکید شود این بیماری همه گیر شده و با پرداختن به این مسائل مشکلی حل نمی‌شود؛ در کشور آمریکا ۱۹۰ هزار مبتلا هستند و نمی‌توان گفت این بیماری از ایران به این کشور منتقل شده است در کانادا نیز اولین مورد بیماری بود که با کشتی سفر‌های زیادی به سار کشور‌ها داشته است.

اینستکس پاسخ‌گوی نیاز‌های کشور برای مقابله با کرونا نخواهد بود

وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرایی شدن اینستکس افزود: این سیستم پاسخ‌گوی نیاز‌های کشور برای مقابله با کرونا نخواهد بود، تحریم‌ها باید با کمک سازمان‌ها بین‌المللی زودتر برداشته شود این موضوعی سلامت انسانی است و باید همه کشور‌ها با کمک هم با این بیماری مقابله کنند.

هر مراقب سلامت در شهر‌ها ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را پوشش می‌دهد

وی درباره استفاده کشور‌های اروپایی از سیستم بهداشتی گفت: سرعت بیماری بسیار بالا بوده و شاید کشور‌های اروپایی در این زمینه غافلگیر شده باشند، نمی‌خواهم بگویم سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه ما از کشور‌های اروپایی بهتر است، اما نمی‌توانیم این سیستم را با ایتالیا مقایسه کنیم و باید بگوییم سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه ایران بسیار بالاتر از برخی از کشورهاست. با این حال نحوه چیدمان ما به سبکی بود که شهر و روستا به طور عادلانه از آن برخوردار شوند. اینجا باید از بهورزان در خانه بهداشت و مراقبان سلامت و ماما‌ها تشکر کنیم. این افراد در یک ماه گذشته خدمات بسیار ارزنده‌ای را ارائه کرده‌اند.

آسایی بیان کرد: هر مراقبت سلامت در شهر‌ها ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش دارد و با تماس تلفنی از حال خانواده‌ها با خبر شده‌اند. این تماس‌ها برای افزایش انگیزه عمومی جهت پیشگیری از بیماری و بیماریابی فعال انجام شده است. یافتن ناقلان سالم و افرادی که مشکوک هستند و به دلایلی مراجعه نکرده‌اند هم مورد پیگیری قرار گرفته‌اند و به خانواده‌ها مشاوره داده شده است. به طور مثال در زنجان با تست‌هایی که در مراکز بهداشتی انجام شده، حدود ۲۰ درصد از اطرافیان بیمار که از بیماری خود خبر نداشتند تحت درمان قرار گرفتند. اگر این افراد در منزل می‌ماندند امکان داشت جان خود را از دست بدهند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: کشور‌هایی مثل سنگاپور و کره جنوبی و ژاپن از سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه به درستی استفاده کرده‌اند. در فرانسه و انگلستان شاید سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه متفاوت باشد. در انگلستان هم به مردم توصیه شده در خانه بمانند و تماس بگیرند تا پزشک و پرستار مراجعه کند. در جا‌هایی که به صورت هماهنگ بین بخش بهداشت و درمان عمل نشود و سیستم ارجاع به خوبی اجرایی نشود، قطعا دچار چالش خواهیم بود.

ارائه خدمات درمان رایگان کرونا به اتباع خارجی

وی درباره برخی مطالب منتشر شده درباره فوت تعدادی از اتباع افغانستانی در کشور توضیح داد: آمار دقیقی از تعداد فوت‌شدگان افغانستانی در ایران ندارم، اما ممکن است این اتفاق افتاده باشد؛ البته اگر اتفاق افتاده بود حتما مطلع بودیم. اما در مورد تمهیدات، ستاد ملی کرونا تصویب کرد که ارائه خدمات به اتباع خارجی مثل افغانستانی و پاکستانی رایگان است و مانند بیماران ایرانی با آن‌ها برخورد می‌شود.

آسایی افزود: در نقاط مرزی قرنطینه داریم و غیر از آن در پنج نقطه در میرجاوه، الغدیر و مراکز مرزی پاکستان و افغانستان اقامتگاه‌هایی وجود دارد که از اتباع قانونی و غیرقانونی تست گرفته می‌شود، اما ورود افراد غیرقانونی مشکل اصلی ماست. ما تا به حال در میرجاوه، از ۲۶ مورد افغانستانی که نمونه گرفته شده است، چهار مورد مثبت بودند که بلافاصله تحت درمان قرار گرفتند. در اردوگاه الغدیر از ۱۵ افغانستانی، هشت نفر مثبت بودند؛ لذا این مساله را کاملا رصد می‌کنیم و طبق دستور مقام وزارت، قرار شده گزارشی را به وزارت بهداشت پاکستان و افغانستان بدهیم.

۵۷ هزار کیس مثبت کرونا در ۲۱ کشور منطقه وجود دارد

وی افزود: حدود ۵۷ هزار کیس مثبت کرونا در ۲۱ کشور منطقه وجود دارد و سه هزار و ۲۵۳ مرگ که اکثر این مرگ‌ها از کشور ماست. آیا نظام بهداشتی درمانی ما از سایر کشور‌ها ضعیف‌تر است؟ خیر. نظام مراقبت‌های سلامت ما در جایگاه بسیار بالاتری قرار داد. قطعاً نظام اطلاع‌رسانی این کشور‌ها دارای اشکال است. شاید هم تعداد موارد را مخفی می‌کنند. نظام اطلاعاتی کشور‌های مدیترانه شرقی باید دچار دگرگونی شود و موارد واقعی به صورت شفاف شناخته شود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها