جهانپور اعلام کرد؛

آخرین آمار مبتلایان و بهبودیافتگان کرونا در کشور/ مردم عادی ترجیحاً از ماسک استفاده کنند

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: کرونا یک بیماری جدی است که اکنون در فاز مدیریت آن هستیم و اگر رعایت نکنیم، هفته آینده با خیز مجدد بیماری روبه‌رو خواهیم شد.
کد خبر: ۳۹۰۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲ - 05April 2020

احتمال خیز مجدد بیماری در هفته بعد/ مردم عادی می‌توانند از ماسک‌های خانگی استفاده کنندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‎پرس، «کیانوش جهانپور» سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در کنفرانس خبری مجازی با خبرنگاران اظهار داشت: هشدار می‌دهیم که موضوع بیماری کرونا جدی است و صرفاً اکنون در فاز مدیریتی هستیم.

وی ادامه داد: اگر روند رعایت نکات لازم انجام نشود، در هفته آینده با خیز مجدد بیماری و افزایش موارد مبتلا روبه‌رو خواهیم شد و این هشدار بسیار جدی است.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: تصور برای برخی پیش آمده که با پایان تعطیلات وضعیت عادی است؛ اما وضعیت عادی نیست.

جهانپور ادامه داد: درباره تست‌های آزمایشگاهی تا امروز ۱۸۹ هزار و ۷۹۰ تست PCR انجام شده است و از نظ رتبه ای ایران در دنیا رتبه یازدهم را دارد.

وی اضافه کرد: از نظر تعداد ابتلا در تعداد کل تا روز گذشته رتبه هفتم در دنیا را داشته ایم و به ازای هر یک میلیون نفر ایران رتبه ۲۹ را در دنیا دارد.

جهانپور افزود: در تعداد مرگ و میر به ازای هر یک میلیون نفر رتبه ۱۳ را در دنیا داریم و از نظر بهبودیافتگان نیز تا روز گذشته رتبه پنجم را داشته ایم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: از نظر تعداد موارد کل ابتلا، آمریکا رتبه اول را دارد. بیشترین مرگ و میر هم مربوط به ایتالیاست و ما بعد از چند کشور اروپایی هستیم و از نظر ابتلا ما رتبه ۲۹ را داریم.

وی یاداور شد: ترجیح این است که جامعه عادی مردم به سمت استفاده از ماسک‌های خانگی بروند. قبلاً گفتیم ماسک برای مردم عادی توصیه نمی‌شود، اما اکنون این واژه توصیه نشده را حذف کردیم.

جهانپور اضافه کرد: اگر مجبور هستیم به هر دلیلی از خانه خارج شویم، می‌توانیم از ماسک‌های خانگی و پارچه‌ای استفاده کنیم و روش تهیه ماسک خانگی نیز به صورت کلیپ تهیه شده و توسط سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: نگرانی جدی داریم که این تصور به وجود آید که برخی فکر کنند با پایان تعطیلات می‌توانند در جامعه حضور پیدا کرده و محدودیت‌ها وجود ندارد؛ اما هشدار می‌دهیم موضوع هنوز جدی است.

وی متذکر شد: درباره ارائه خدمات درمانی به اتباع خارجی، رویکرد نظام سلامت این است که سلامت جزو موضوع عامه انسان‌هاست و هر فردی که حداقل در مرز‌های ایران تحت پوشش نظام سلامت است، از این حق برخوردار است.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا بیان کرد: اتباع خارجی به‌ویژه افغانستانی نیز از این حق بهره‌مند هستند و اخلاق اسلامی حکم می‌کند هرچه برای همه هموطنان خود جاری می‌کنیم، برای همه ازجمله اتباغ افغانستانی محفوظ بداریم.

اتباع خارجی از امکانات برابر درمانی استفاده می‌کنند

جهانپور ابراز داشت: با دستور وزیر بهداشت ارائه خدمات بهداشتی به ویژه مربوط به بیماری کرونا در مراکز دولتی برای اتباع رایگان است. ضمن اینکه ما با توجه به شرایط تحریم که آمریکا ظالمانه انجام داده است، ما در این شرایط نیز برای اتباع خارجی خدمات ارائه می‌کنیم و حتی اگر بدانیم نیاز‌های حداقلی مردم رفع شده، این اقدامات ما حتی برای مردم جوامع دیگر حتی مردم آمریکا، چون حساب آن‌ها از دولتشان با آن رفتار‌های غیربشری که دارد، متفاوت است را در نظر می‌گیریم و این موضوع را قائل هستیم که هر همه گیری جهانی زمانی قابل کنترل است که در قالب اقدامات مشترک باشد.

لزوم استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس

وی گفت: با توجه به تغییراتی که در نظر سازمان بهداشت جهانی و مرکز بیماری‌های واگیر آمریکا حاصل شده است، توصیه نزدن ماسک برداشته شده و افرادی که در مترو، اتوبوس و حمل و نقل عمومی حضور پیدا می‌کنند، از ماسک استفاده کنند.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه ملاک، مصوبات ستاد ملی مبارزه با کروناست که به تأیید رئیس جمهور می‌رسد، تصریح کرد: ملاک ستاد ملی مبارزه با کروناست و آنچه خروجی این ستاد است، قابلیت اجرایی دارد.

استخدام ۱۰ هزار نیروی جدید

جهانپور درباره استخدام نیرو‌های جدید در وزارت بهداشت، اضافه کرد: جذب ۱۰ هزار نیروی مطرح شده، همان موضوعی است که در اواخر اسفندماه مطرح شد و دستور داده شده استخدام انجام شود. از این تعداد چهار هزار و ۵۰۰ نفر مربوط به پرستاران و بقیه نیز مربوط به پزشکان، مامایی و کادر درمانی است.

وی ادامه داد: حدود ۷۰ میلیون نفر از مجموع بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور غربالگری شده اند و دو دهم درصد این تعداد مظنون به کرونا بودند که از این درصد نیز تعدادی به بیمارستان ارجاع داده شدند که از این تعداد موارد نیز ۳۱ درصد در بیمارستان‌ها بستری شدند و به بقیه نیز در منزل دستور مراقبت و قرنطینه داده شده است.

آخرین آمار مبتلایان و بهبودیافتگان کرونا در کشور

بنا بر این گزارش، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا نیز گفت: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، دو هزار و ۴۸۳ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۵۸ هزار و ۲۲۶ نفر رسید.

وی افزود: تاکنون ۱۸۹ هزار و ۷۹۰ آزمایش تشخیصی کووید ۱۹ در ۹۵ آزمایشگاه در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۱ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به سه هزار و ۶۰۳ مورد رسید؛ همچنین بین بیمارانی که بستری هستند، پهار هزار و ۵۷ نفر از بیماران حال نامساعدتر و ابتلای شدیدتری به بیماری دارند.

جهانپور تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون ۲۲ هزار و ۱۱ نفر از بیماران قطعی بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها