«موصل ۲» اسارت‌گاهی که روزگاری شاهد سختی‌های آزادگان ایرانی بود

اردوگاه موصل ۲ محل اسارت یک هزار و ۸۰۰ نفر از اسرای ایرانی بود که پس از حمله داعش به دست نیرو‌های تکفیری افتاد و پس از بازپس‌گیری موصل از داعش، به تعمیرگاه خوردو تبدیل شد.
کد خبر: ۳۹۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶ - 20April 2020

روزگار اردوگاه اسرای ایرانی پس از حمله داعش+ فیلمبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، اردوگاه موصل ۲ یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین اردوگاه‌های زمان رژیم بعثی عراق بود که رزمندگان ایرانی اسیر در این اردوگاه مقاومت جانانه‌ای از خود به نمایش گذاشتند.

در اردوگاه موصل ۲ تعداد یک هزار و ۸۰۰ نفر از رزمندگان ایران سال‌های اسارت خود را طی کردند. در طی ماجرا‌ها و اتفاقات بسیاری که در این اردوگاه رخ داد با اتحاد، همدلی و استقامت، شمه‌ای از ایران اسلامی و انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشتند.

این اردوگاه شامل ۱۴ آسایشگاه بود که در هر آسایشگاه ۸۰ نفر زندگی می‌کردند. ابتدا همه این اسرا متعلق به عملیات خیبر بودند، عملیاتی که در اوایل اسفند سال ۱۳۶۲ در منطقه هورالعظیم و جزایر مجنون انجام شد. بعثی‌ها تا ۱۰ ماه از حضور اسرا در این اردوگاه صلیب سرخ را به آن راه نداده بودند، در حقیقت نزدیک به یک سال خانواده این اسرا از عزیزان خود بی‌خبر بودند و در آن ماه‌ها تحت بی‌رحمانه‌ترین شکنجه‌ها قرار گرفتند. از همه استان‌ها در این اردوگاه حضور داشتند بنابراین اسرا در بین خود واحد‌هایی از استان‌های مختلف تشکیل شده بودند مثل استان تهران، استان‌های جنوبی، استان‌های شمالی.

موصل ۲ اردوگاهی قلعه‌مانند بود، مستطیل شکل و دارای دو طبقه ساختمان و با ظاهری مستطیل شکل. اسرای ایرانی، محوطه را به شکل بسیار زیبایی، سبزه‌کاری کرده بودند.

طبقه‌ی دوم، تا سال آخر اسارت بلااستفاده ماند. طبقه‌ی اول، ۱۴ آسایشگاه بزرگ داشت، هفت آسایشگاه در ضلع شرقی و هفت آسایشگاه در ضلع غربی. آسایشگاه ۱۵، محل اسکان آشپز‌ها شد و آسایشگاه ۱۶ که داستان جداگانه‌ای داشت.

آسایشگاه‌ها، مربعی شکل با مساحتی حدودا ۱۵۰ متر مربع بودند که  ۸۰ اسیر را در خود جا داده بودند. دیواره جانبی هر آسایشگاه، معلوم بود که پیشتر پنجره‌هایی داشته که با بلوک‌های سیمانی مسدود شده بودند.

ضلع شمالی اردوگاه، حد فاصل آسایشگاه هفت و هشت، دو مجموعه‌ سرویس‌ بهداشتی داشت، یک سری مجاور آسایشگاه هفت، در زاویه‌ی شمال شرقی، و یک سری مجاور آسایشگاه هشت در زاویه‌ی شمال غربی. در دیواره‌ داخلی آسایشگاه‌ها نیز رو به محوطه‌ی میانی، چند پنجره داشت.

اردوگاه موصل ۲ در پی حمله داعش به عراق به تصرف نیرو‌های تکفیری درآمد که پس از بازپس‌گیری شهر از داعشی‌ها، به تعمیرگاهی برای خودرو‌ها تبدیل شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار