معرفی کتاب؛

«محاصره زالو آب»

کتاب «محاصره زالو آب» شرح عملیات والفجر 3 است که «علی عبدی بسطامی» نویسنده و رزمنده پیشکسوت لرستانی، به رشته تحریر درآورده است.
کد خبر: ۳۹۳۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۰ - 01May 2020

«محاصره زالوآب»

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، کتاب «محاصره زالو آب» شرح عملیات والفجر 3 است که سرتیپ دوم ستاد علی عبدی بسطامی نویسنده و پیشکسوت دوران دفاع مقدس لرستانی به رشته تحریر در آورده است.

این کتاب 296 صفحه‌ای را انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در سال 1389 چاپ و منتشر کرده است.

کتاب «محاصره زالو آب» به هشت بخش تقسیم شده که در بخش اول کلیات، در بخش دوم جریان نبرد و هدایت عملیات، پیشروی نیروها، نبردهای موضعی، حملات گسترده نیروهای عراق برای درهم شکستن حلقه محاصره ارتفاعات «زالو آب» آمده است در بخش سوم نویسنده به اقدامات پایانی عملیات پرداخته است.

در بخش چهارم این کتاب خاطرات و نظریات رزمند گان حاضر در عملیات والفجر 3 که از طریق مصاحبه با آنها گردآوری شده؛ آمده است. در بخش پنجم کتاب، اظهارات اسرای عراقی در خصوص عملیات والفجر 3 به نگارش در آمده است. در بخش ششم کتاب، روز شمار وقایع و گزارشات عملیات والفجر 3 از روز هفتم تا روز بیست و سوم مرداد در مقابل دید گان مخاطب قرار می‌گیرد. نگاهی به وضیعت و توان رزمی رزمندگان ایرانی و نیروهای دشمن از مهمترین نکات قید شده در بخش هفتم است و در آخرین بخش کتاب یعنی بخش هشتم، پیوست‌ها و نقشه‌ها و تصاویر مرتبط با عملیات والفجر 3 به چاپ رسیده است.     

برشی از متن کتاب:

استقامت رزمندگان خط مقدم و پشتیبانی آتش موثر توپخانه‌ها و سایر سلاح های پشتیبانی باعث شد تا کم کم فعالیت و مقاومت دشمن رو به کاهش رفته و  تنزلی در اراده او ایجاد شود. در ساعت 9 و سی دقیقه روز دهم مرداد تعداد 6 نفر از افراد یگان محاصره شده دشمن منطقه را ترک کردند و به نیروهای ایرانی پناهنده شدند؛ این افراد اظهار کردند.

یگان عراقی مستقر در زالو آب مهمات به قدر کافی دارد ولی غذا و آب او تمام شده است. در ضمن به آن یگان دستور داده شده که تا آخرین حد ممکن مقاومت کند. در باز جویی‌های تکمیلی معلوم شد که این افراد جز یگان محاصره شده در تپه‌های مورد نظر نبوده‌اند بلکه یک گروه تامینی جدا مانده در آن منطقه هستند که بعد از سه روز خود را به نیروهای ایران تسلیم کرده اند. آنچه اهمیت داشت این است که این افراد بجای پیوستن به گردان عراقی در تپه 343 به نیروهای ایران پناهنده شده بودند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار