انتشارات یک سنگر است

«محمدتقی عزیزیان» گفت: انتشارات یک سنگر است و رونمایی کتاب برابر است با عملیات روانی و مانور و رژه و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «کار نشر در حوزه دفاع مقدس، جهاد فی‌سبیل الله است».
کد خبر: ۳۹۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸ - 07May 2020

«محمدتقی عزیزیان» شاعر، نویسنده و ناشر متون انقلاب و دفاع مقدسی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس، ترویج فرهنگ و ایثار دوران هشت سال جنگ تحمیلی و به خصوص نشر کتب در این زمینه را عامل مهم و بزرگی در باطل کردن برنامه و نقشه‌های شوم دشمنان جمهوری اسلامی عنوان کرد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم.

معرفی مختصری از خودتان داشته باشید؟

متولد 1362 در شهرستان دلفان، بیش از دو دهه است که در فضای ادبیات معاصر تنفس می‌کنم. رنگ و بوی اشعارم در ابتدا اجتماعی و غنایی بود، طی آشنایی با اساتید و دوستان رزمنده، مسیر ادبیات پایداری را در پیش گرفتم. در نثر فقط دفاع مقدس می‌نویسم و سعی می‌کنم نگاهم تازه و بدیع باشد. از کلیشه‌ها بیزارم.

از آثارتان در ادبیات پایداری بفرمایید؟

آثار بنده به چند ژانر مختلف تقسیم بندی می‌شود. یک دسته از کتبم به اشعارم اختصاص دارد که عبارتند از:«به خاطر گل‌های چادرت»، «دیروز برنمی گردد»، «گل ها همه داوودی‌اند»، «نقاشی قشنگ مهتاب»، «چهل‌چراغ» و آخرین کارم «این روزها که نیستی» و در ژانر خاطره هم کتب: «خط پایان، آخرین خاکریز، نقطه صفر مرزی، باد و خاکستر، التیام، تازیانه‌ها» و در خصوص رمان: «تنها کتاب خونبرف، تاریخ شفاهی: خط به خط، اقلیم حماسه، نخستین سرباز»، نقد ادبیات داستانی: «ذره بین و برف، سرود سجده ی باران» و نقد شعر: «دگردیسی اعتراض در سه دهه شعر دفاع مقدس».

کدام یک از اشعارتان توسط نشر خودتان یعنی انتشارات پراکنده، منتشر شده؟

کتاب‌های چهل‌چراغ و این روزها که نیستی را انتشارات پراکنده منتشر کرده.

 انتشارات چه جایگاهی در مقوله دفاع مقدس دارد؟

انتشارات یک سنگر است، سنگری که سربازان خودش را دارد. مهمات خاصی را دارد. اهداف خاصی را می‌زند. هر کلمه در مقام انتشار نقش یک فشنگ را بازی می‌کند و هر سطر یک خشاب است. هر کتاب یک موشک و یک سلاح بزرگ است. رونمایی کتاب برابر است با عملیات روانی و مانور و رژه و در پایان به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «کار نشر در حوزه دفاع مقدس، جهاد فی سبیل الله است».

انتشارات پراکنده در چه حال و روزی است؟

انتشارات پراکنده، بازوی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس لرستان است. جایی است که خاطرات رزمندگان را در ساعات متمادی ضبط می‌کند، پیاده می‌سازد. می‌نگارد و منتشر می کند. حال نشر پراکنده دقیقا نظیر حال رزمندگان پر است از روایت کربلای۴، حاج‌عمران، والفجر مقدماتی، فتح خرمشهر و...

از افتخارات نشر پراکنده بفرمایید؟

ناشر برتر دفاع مقدس استان لرستان، معرفی شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان و ناشر برتر کیفیت، مهندسی کتاب، معرفی شده از سوی نهاد کتابخانه ‌ای عمومی استان لرستان، ناشر برتر شهرستانی جشنواره کتاب سال دفاع مقدس کشور، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، سراسری و استانی.

ارمغان نشر پراکنده برای سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ ادبیات و انتشارات دفاع مقدس؟

تولید و رونمایی از ۳۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در سال ۱۳۹۸، در گونه‌های خاطره، تاریخ شفاهی، شعر، داستان و زندگینامه داستانی به سفارش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان و با همکاری دانشگاه‌های لرستان، علوم پزشکی، فنی و حرفه‌ای، آزاد اسلامی، پیام نور، علمی کاربردی. و تولید و انتشار ۵۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در سال ۱۳۹۹ و همچنین تولید ۲۰ کتاب صوتی.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار