وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری در دماوند و تهران

بامداد جمعه زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۵.۱ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین مرز استان‌های مازندران و تهران در حوالی دماوند را لرزاند.
کد خبر: ۳۹۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۹ - 08May 2020

تهران لرزید/ زلزله 5 ریشتری با مرکزیت دماوندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، دقایقی پیش زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۵.۱ ریشتر در عمق هفت کیلومتری زمین مرز استان‌های مازندران و تهران در حوالی دماوند را لرزاند.

اخبار و آمار مربوط به این زلزله را که به مرور تکمیل شده است، در ذیل می‌خوانید.

بنا بر این گزارش، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درخصوص این زلزله اظهار داشت: زلزله اصلی به قدرت ۵.۱ ریشتر در مرکزیت دماوند اتفاق افتاده و تاکنون خسارتی گزارش نشده است.

وی ادامه داد: احتمال وقوع پس‌لرزه وجود دارد و مردم باید نکات ایمنی را رعایت کنند.

پیمان صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران نیز گفت: تا این لحظه مصدومی در شهر تهران و دماوند گزارش نشده است.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی هم اظهار داشت: تا کنون حادثه‌ای که بر اثر وقوع زلزله در تهران رخ داده باشد، گزارش نشده است. با توجه به شدت زمین‌لرزه در شهر تهران احتمال وقوع حادثه در پی آن کم است، با این حال سازمان آتش نشانی تهران همچون سایر زمان‌ها در حالت آماده‌باش است.

بنا بر این گزارش، مرادی، رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: گسل مُشا در شش کیلومتری دماوند فعال شده است.

دستور وزیر کشور به استاندار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران

به دنبال وقوع زلزله در استان تهران، «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در دستوری به استاندار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران از آن‌ها خواست با سرعت نسبت به ارسال تیم‌های مجهز امدادی به منطقه اقدام کنند.

وزیر کشور در این دستور خواستار امدادرسانی سریع و بهینه به آسیب دیدگاه احتمالی، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی درباره بیماری ویروس کرونا در منطقه دماوند تهران شد.

وی همچنین ارزیابی از خسارات و اقدام به موقع جهت حل مسکلات مردم را از موارد ضروری در امدادرسانی مورد تاکید قرار داد.

بازگشایی درب‌های استادیوم‌های ورزشی برای استقرار مردم

همچنین در پی این زلزله، با دستور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان برای اسکان مردم درب‌های استادیوم‌های آزادی، تختی، کشوری، شیرودی و انقلاب برای استقرار مردم باز شد.

وزیر ورزش و جوانان دستور داد که تمامی اماکن روباز ورزشی استان تهران آماده پذیرایی از مردم باشند.

افزایش ترافیک ۲۰ تا ۳۰ درصدی در پایتخت

رئیس پلیس راهور تهران هم با اشاره به خروج مردم از منازل گفت: با توجه به وقوع زلزله افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی ترافیک در خیابان‌های تهران را شاهد هستیم.

وی توصیه کرد که شهروندان از توقف دوبله و بستن معابر خودداری کنند.

وقوع ۲ پس‌لرزه ۲.۲ ریشتری

درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران کشور با اشاره به آمار پس‌لرزه‌های رخ داده در پی زلزله بامداد امروز اظهار داشت: تاکنون دو پس‍لرزه ۲.۲ ریشتری در همان منطقه اتفاق افتاده، اما هنوز هیچ‌گونه خسارتی گزارش نشده است.

یک کشته و ۶ مصدوم در گیلاوند

بنا بر این گزارش، «مجتبی خالدی» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت تا این لحظه در استان تهران - شهرستان دماوند - گیلاوند شش مصدوم ترومایی ناشی از فرار گزارش شده است.

وی افزود: یک فرد که حدود ۶۰ سال سن داشته نیز به دلیل فرار، ترومای سر شده و فوت کرده است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در استان مازندران بیمارستان‌هاى ١٧ شهریور آمل و شهداى زیراب در حالت آماده‌باش هستند.

خالدی اظهار داشت: تمامى آمبولانس‌ها در محدوده شرق استان تهران و جنوب استان مازندران در حالت آماده‌باش قرار گرفتند و در میادین اصلى شهر مستقر شدند.

وی از صدور دستورالعمل‌هاى ویژه‌اى براى اورژانس‌هاى بیمارستان‌ها به جهت افزایش ظرفیت پذیرش تیم‌ها و فراخوان متخصصین خبر داد و گفت: تاکنون هیچ مصدومى ناشى از زمین لرزه به مراکز درمانى مراجعه نکرده و بیشتر مراجعات ناشى از استرس و ترس بوده است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور عنوان کرد: مرکز مدیریت هدایت عملیات و بحران سازمان اورژانس کشور از همان لحظات اولیه زمین‌لرزه در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفت.

کاهش پس‌لرزه‌ها

نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان جزئیاتی تازه از واقعه بامداد امروز گفت: تا این لحظه مشکل خاصی به جز نگرانی مردم نداشته‌ایم. همچنین خسارت جانی نداشته‌ایم و خسارت مالی نیز گزارش نشده است

وی افزود: تاکنون حدود هفت پس‌لرزه ثبت شده است.

نجار با بیان اینکه مردم به شایعات توجه نکنند و اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند، اظهار داشت: روال پس‌لرزه‌ها نشان می‌دهد که خطری تهران را تهدید نمی‌کند.

آماده‌باش همه مراکز درمانی

سعید نمکی، وزیر بهداشت در پستی توئیتری درباره حادثه بامداد امروز نوشت: با مسؤولان اورژانس کشور و هلال احمر و مدیران ذی‌ربط در بخش‌های درمانی تماس داشتم؛ خوشبختانه تمام مراکز با صد درصد ظرفیت در آماده‌باش کامل قرار دارند و مثل همیشه در کنار مردم آماده خدمت‌رسانی هستند. برای همه هموطنان عزیزم آرزوی سلامتی دارم.

مصدومیت پنج نفر در پایتخت

صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران با ارائه اطلاعاتی جدید از زلزله بامداد امروز گفت: تاکنون پنج نفر به دلیل ترس ناشی از زلزله در شهر تهران مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

توصیه استاندار به مردم

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم گفت: آمادگی کاملی از سوی عوامل امداد و نجات، جمعیت هلال احمر و شهرداری‌ها در صورت نیاز وجود دارد.

وی به مردم توصیه کرد که امشب هوشیاری و آگاهی بیشتری داشته باشند و در مکان‌های امن حضور داشته باشند.

روند رو به کاهش پس‌لرزه‌ها

رئیس مرکز زلزله‌نگاری با بیان اینکه گسل مشا از گسل‌های بزرگ کشور است که زلزله‌های بزرگی را رقم زده است، عنوان کرد: پس‌لرزه ٣.٩ ریشتری لحظاتی پیش رخ داد و مردم دماوند آن را حس کردند.

وی از وقوع پس‌لرزه‌های زیاد در پی زلزله بامداد امروز خبر داد و گفت: روند کاهشی پس‌لرزه‌ها امیدوارکننده است، اما واقعاً زلزله قابل پیش‌بینی نیست.

آماده‌باش کامل ارتش برای کمک به ستاد بحران

در پی زلزله اخیر استان تهران و برخی استان‌های همجوار، فرمانده کل ارتش به فرماندهان نیرو‌های ارتش، دستور داد آمادگی کامل برای کمک به ستاد بحران داشته باشند.

بر اساس این گزارش، توصیه‌های مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت به شرح زیر است:

مرکز فوریت‌های پلیسی آماده دریافت تماس‌های پلیسی شهروندان است.

شماره‌های آتش‌نشانی ۱۲۵ و شماره اورژانس ۱۱۵ می‌باشد لطفا از تماس‌های غیرضروری با سامانه ۱۱۰ خودداری شود.

شهروندان خونسردی خود را کاملا حفظ کنند.

اخبار موثق را از رسانه ملی دنبال کنند و به شایعات توجهی نکنند.

کلیه اقدامات مراقبتی و حفاظتی را در صورت وقوع احتمالی پس‌لرزه مد نظر داشته باشند.

به هنگام ترک منزل حتما نکات ایمنی در جهت پیشگیری از سرقت را مد نظر قرار دهند.

به هنگام خروج از منزل از شتاب‌زدگی خودداری کنند.

در صورتی که قصد خروج از منزل را دارند، حتما خونسردی خود را حفظ کنند؛ چرا که شتابزدگی می‌تواند موجب وقوع حوادث دیگر بشود.

همچنین گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور درخصوص این زمین‌لرزه به شرح زیر است:

محل وقوع: مرز استان‌های مازندران و تهران؛ حوالی دماوند

بزرگی: ۵.۱ در مقیاس ریشتر

تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۹/۰۲/۱۹، ۰۰:۴۸:۲۱

طول جغرافیایی: ۵۲.۰۵

عرض جغرافیایی: ۳۵.۷۸

عمق زمین‌لرزه: ۷ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:

۶ کیلومتری دماوند (تهران)

۱۳ کیلومتری رودهن (تهران)

۱۶ کیلومتری بومهن (تهران)

نزدیکترین مراکز استان:

۵۸ کیلومتری تهران

۹۶ کیلومتری کرج

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار