شهر خون/ ۵

پیروزی ایران در جنگ خطر ایجاد کمربند شیعی را در بر خواهد داشت

روزنامه «الاهرام» بعد از به هم خوردن توازن قدرت به سود ایران هشدار داد: پیروزی ایران خطر ایجاد یک کمربند شیعه از جمله ایران، عراق، سوریه تحت سلطه علوی‌ها و جنوب لبنان را در قلب جهان عرب در بر خواهد داشت.
کد خبر: ۳۹۶۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 13May 2020

پیروزی ایران در جنگ خطر ایجاد یک کمربند شیعی را در بر خواهد داشبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اشغال خرمشهر توسط رژیم بعث عراق مهم‌ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هرگونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد و طبعاً آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل پیروزی جمهوری اسلامی ایران و برتری نظامی‌اش باشد.

با توجه به این‌که منطقه عمومی غرب کارون آخرین منطقه مهمی بود که هم چنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک‌سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراك نظر داشتند و از سوی دیگر عراق نیز كه طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به‌ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

ازاین‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، درحالی‌که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. این عملیات با نام بیت‌المقدس و رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» آغاز شد.

در کتاب نوزدهم «روز شمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «آزادسازی خرمشهر» به‌تفصیل این عملیات مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن شرح داده شده است. به مناسبات شروع این عملیات و روزهای منتهی به آزادسازی خرمشهر بخش‌هایی از این کتاب منتشر  می‌شود که قسمت پنجم آن را در ادامه می‌خوانید:

ترس از قدرت گرفتن حکومت شیعی

«سه روز پس از پایان مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس که نتیجه‌ای جز انهدام بخشی دیگر از نیروهای دشمن در برنداشت، ارتش عراق درحالی‌که خرمشهر را همچنان در اشغال دارد، با تقویت مواضع خود در منطقه مرزی طلاییه و کوشک تا شلمچه در تلاش است تا از هرگونه نفوذ نیروهای ایران به خاک عراق جلوگیری کند. در مقابل قوای ایران که پس از ۱۵ روز نبرد پی‌درپی، توانشان را به تحلیل رفته است، ضمن دفاع از مناطق آزاد شده سعی دارند به بازسازی و تجدید قوا، برای اجرای چهارمین مرحله از عملیات در روزهای آینده آماده شوند.

امروز تعدادی از شهدای عملیات بیت‌المقدس در شهرهای کاشان و ارومیه تشییع و به‌خاک سپرده شدند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از اصفهان پیکرهای مطهر ۲۰ تن از دلاوران اسلام که طی عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، طی مراسم باشکوهی با شرکت اقشار مختلف مردم شهیدپرور کاشان تشییع و سپس به خاک سپرده شدند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی از ارومیه نیز گزارش داد پیکرهای پاک و مطهر چهار شهید رزمنده که در جبهه‌های جنوب در مصاف با لشکر کفر به درجه شهادت نائل آمدند، طی مراسم خاص نظامی با شرکت اقشار مختلف مردم شهیدپرور ارومیه مقابل ستاد لشگر ۶۴ ارومیه تشییع شدند.

در ادامه واکنش رسانه‌های خارجی به رویدادهای عملیات بیت‌المقدس، رادیو بی‌بی‌سی سقوط خرمشهر را به‌منزله لطمه شدید بر اعتبار حکومت عراق دانست.

روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت دولت آمریکا با برتری هر یک از طرفین جنگ ایران و عراق مخالف است.

روزنامه الاهرام نیز پیروزی ایران در جنگ را به‌منزله خطر ایجاد کمربند شیعی از ایران تا جنوب لبنان قلمداد کرد.

روزنامه الاهرام که منعکس کننده دیدگاه‌های رسمی حکومت مصر است نوشت: پیشروی قوای ایران به داخل عراق - درصورتی‌که فرض کنیم چنین اتفاقی افتاده است - تنها به معنای اضمحلال عراقی نیست، بلکه به معنای سقوط کشورهای خلیج فارس یکی پس از دیگری یا به‌وسیله عملیات نظامی و یا براندازی با حمایت ایران می‌باشد، یک ایران فاتح نه‌تنها از عراق بلکه از همه کشورهای عربی که به این کشور کمک نظامی یا مادی کرده‌اند خواهد خواست صورتحساب جنگ را بپردازند، همچنین مسلم است که ایران بر سرنگونی رژیم‌های سیاسی آنها پافشاری خواهد کرد و برای انجام این مقصود خواهد کوشید.

این روزنامه مصری ادامه داد: بنابراین ارائه یک طرح صلح متوازن توسط مصر و کشورهای عربی اکنون لازم شده است. این طرح باید آتش‌بس، خروج نیروهای عراقی، تضمین حقوق اعراب در جزایر سه‌گانه خلیج فارس را در برگیرد. این طرح باید یک چهارچوب برای حل مسئله مرزی ایران و عراق ارائه کند و همچنین از ایران تعهد بگیرد که در امور داخلی کشورهای همسایه دخالت نکند.

به نوشته الاهرام، مصر در خصوص آغاز جنگ ایران و عراق به محکوم کردن طرفین اکتفا کرد، اما هنگامی‌که توازن به سود ایران به هم خورد، به مرحله تازه از حمایت فعالانه از عراق روی آورد. این روزنامه سپس هشدار داد: پیروزی ایران خطر ایجاد یک کمربند شیعه از جمله ایران، عراق، سوریه تحت سلطه علوی‌ها و جنوب لبنان را در قلب جهان عرب در بر خواهد داشت.

الاهرام در پایان، سوریه و لیبی را به دلیل پشتیبانی از ایران در جنگ سرزنش کرد و افزود این دو کشور از پشت به عراق خنجر زده و پیمان دسته جمعی اتحادیه عرب را گسسته‌اند.»

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها