مهدی نقویان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مطالبه رهبری برای ثبت جهاد مردمی در دوران شیوع کرونا متوجه مستندسازان است/ آثار «شهید آوینی»؛ سند تصویری دفاع مقدس

نامزد چهره سال هنر انقلاب با تاکید بر اینکه آثار شهید آوینی سند تصویری دفاع مقدس هستند، گفت: مطالبه اخیر رهبری را تماماً مربوط به مستندسازها می‌دانم.
کد خبر: ۳۹۶۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۲ - 13May 2020

«مهدی نقویان» مستندساز و نامزد چهره سال هنر انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به مطالبه‌ اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی از هنرمندان برای ثبت جزئیات جهاد عظیم مردمی در دوران شیوع کرونا اظهار داشت: مطالبه اخیر رهبری را تماماً مربوط به مستندسازها می‌دانم؛ اما چیزی که در این جریان ظرافت دارد و خیلی مهم است، آن تکلیفی است که شهید آوینی داشت و با ‌بجا گذاشتن مستندهای ماندگار روایت فتح انجام داد؛ ما آن تکلیف را می‌دانیم اما مطابقت آن شرایط با شرایط امروز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بر شناخت صحیح زمان معاصر تاکید کرد و گفت: اینکه بفهمیم امروز در چه شرایطی هستیم که شاید خیلی در ظاهر مشخص نباشد، مهم است. این دوران به دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی تشبیه می‌شود؛ لذا باید مثل همان زمان کار کنیم که ‌به‌نظرم یک تلنگر خیلی جدی به ما هنرمندان و مسوولین است که کار را خیلی جدی‌تر از آن‌چیزی که می‌دیدیم، ببینیم. از این منظر ورود به این اتفاقات نگاه جدیدی است که تاکنون خیلی‌ها نداشتند.

این مستندساز به ساخت چند مستند از سوی موسسه شهید آوینی اشاره کرد و ادامه داد: موسسه شهید آوینی در این زمینه و در ایام شیوع کرونا مستندهای «نفس‌گیر» و «مجاهدان سلامت» را ساخت؛ مستند مجاهدان سلامت کاری است که با آوینی شروع می‌شود و با آوینی تمام می‌شود، مشابهت موضوعی با مستندهای شهید آوینی دارد و صداهای ایشان را روی تصاویر امروزی قرار داده‌ که نشان‌دهنده تلاش بسیجیان برای خدمت‌گزاری به آسیب‌دیدگان کرونا است.

نامزد چهره سال هنر انقلاب به تولیدات تلویزیون در ایام کرونا اشاره کرد و عنوان کرد: به‌نظرم به‌لحاظ کمیت آثار زیادی درباره ویروس کووید 19 تولید شده اما کیفیت کارها مهم است؛ همان‌طور که در یک بازه 2 ساله گروه روایت فتح، 52 قسمت مستند ساخت که به‌لحاظ کمیت تعداد بالایی بود و به‌جهت کیفیت نیز آثاری به‌شدت ماندگار‌ شدند و به‌گونه‌ای آرشیو دوران دفاع مقدس شدند؛ یعنی ضمن اینکه مستند هستند و قابلیت دیده شدن دارند، به‌عنوان سند تصویری از دفاع مقدس باقی مانده‌اند. به‌نظرم این ویژگی‌ها باید در کارهایی که مختص درباره کرونا باید بسازیم و طبق فرمایشات اخیر حضرت آقا، باید خیلی جدی گرفته شود.

نقویان در پاسخ‌ به‌اینکه برای رسیدن به شیرینی روایت که رهبری به آن اشاره فرمودند، باید چه مولفه‌ها و زاویه دیدی برای حرکت به سمت این مسئله داشت، گفت: اگر بخواهم پاسخ تک جمله‌ای به این سوال داشته باشم، می‌گویم باید از انعکاس پیام‌های شعاری بپرهیزیم؛ یعنی تکنیک و محتوا هر دو مهم است. محتوای ما بسیج کمک‌های مردمی در مساجد و اماکن مختلف توسط مردم عادی است که بسیجی‌وار ورود پیدا کردند که اگر با تکنیک درست پرداخت نشود، شعاری خواهد شد و کارکرد اصلی خودش را نخواهد داشت؛ لذا زاویه دید باید این‌گونه باشد تا کیفیت کار لحاظ شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره شرایط ساخت فیلم مستند در دوران شیوع کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و همچنین خطرات احتمالی آن افزود: قطعا خطر ساخت مستند در دوران کرونا، بیشتر از خطر مستندسازی در دوران دفاع مقدس نیست؛ در همه شرایط بحرانی اراده فیلم‌ساز موجب تاثیرگذاری اثر می‌شود و خطرات آن را با اقدامات پیشگیرانه می‌توان کنترل کرد؛ لذا معتقدم اراده فیلمساز می‌تواند همه موانع را برطرف کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها